رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۳۹۳

کهن ترین قربانی سرطان وآلودگی هوا یک مرد ۴۵۰۰ ساله است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر:۱۳۹۳/۰۹/۲۹- خبرگزاری میراث فرهنگی ـ با کشف استخوان‌های یک مرد اهل سیبری که طبق بررسی‌های پزشکی و آزمایش‌ ام آرای خبر از ابتلا به سرطان او می‌دهد، دانشمندان علت مرگ او را سرطان ناشی از استنشاق دود وسوختن چوب درخت می‌دانند.

حفره‌هایی که در استخوان های یک مرد۴۵۰۰ ساله اهل سیبری نشان می‌دهد که از سرطان ریه یا پروستات رنج می برده وسلول‌های سرطانی که درسراسر بدنش از سر تا مفصل ران پراکنده شده ودرحال گسترش بوده است.

به گزارش سی بی سی،”آنجلا ریورز” از دانشگاه “ساسکاچوان” این نمونه اگر نگوییم کهن‌ترین یکی از کهن‌ترین نمونه‌های اسکلت انسانی است که با شواهد دقیق و روشن این موضوع را نشان می‌دهد و می‌توان با اطمینان کامل گفت که صاحب این اسکلت دچار بیماری سرطان بوده است.

او براساس شواهد موجود و بررسی‌های انجام شده احتمال می‌دهد که این انسان شکارچی دراثر استنشاق دود ناشی از آتش چوب که برای گرما و ایجاد آتش افروخته می شده و نیز عوامل غیر محیطی دیگر دچار سرطان شده است. این مرد از نظر وضعیت تدفین درشرایط عجیبی قرار داشته است. زیرا به صورت جنینی درگودالی مدور با استخوان‌هایی که به هم پیچیده شده به خاک سپرده شده است.

او می‌گوید تصور این که این مرد تا زمان مرگ خود چه رنجی کشیده بسیار دردآور است. پیش ازاین نیز کاوش‌های باستان شناسی در سیبری منجر به کشف جسد شاهزاده خانم “اوکوک” شد که طبق بررسی‌های ام ارای دچار سرطان بوده است.

64 کهن ترین قربانی سرطان وآلودگی هوا یک مرد 4500 ساله است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *