جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کلیسای سورت گاراپت مقدس

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۴۰۲

کلیسای سورت گاراپت مقدس بنایی مربوط به دوره پهلوی دارد. این اثر در ۹ اردبیهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.آبادان از گذشته یکی از مظاهر گفت‌وگوی تمدن‌ها و پذیرای ادیان و مذاهب متنوع بوده است. این موضوع را می‌توان با نگاهی ساده به تعداد معابد و مساجد و پیروان سایر مذاهب و ادیان در این شهر دریافت. ابن بطوطه، جهانگرد مسلمان که در قرن هشتم هجری از این شهر دیدن کرد، به وجود مساجد و معابد بسیار در آبادان اشاره دارد. همچنین اسطخری در بیش از هزار سال پیش، این شهر را شهری مسلمان با حضور پیروان بسیار از سایر ادیان معرفی می‌کند. یکی از این اماکن مقدسی که هنوز سالم مانده، کلیسای گاراپت مقدس، یکی از سه کلیسای شهرستان آبادان است.

کلیسای سورت گاراپت 800x533 کلیسای سورت گاراپت مقدس

کلیسای ارامنه گاراپت مقدس که با نام کلیسای ارامنه آبادان نیز شناخته می‌شود، یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود. این کلیسا زیر نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب و اصفهان فعالیت می‌کند. مجاورت این کلیسا با مسجد امام موسی بن جعفر (ع) جلوه‌ای از احترام متقابل پیروان الهی را به تصویر کشیده است.

قدمت کلیسای سورت گاراپت

این کلیسا در سال ۱۹۵۸ میلادی (۱۳۳۶ هجری شمسی) بنا گردیده و بزرگترین تالار اجتماعات ارامنهء مقیم آبادان محسوب می گردیده است . شاید برخی بیندیشند که حضور این همه مکان مقدسه در شهر آبادان ریشه در صنعتی بودن این شهر و حضور بیگانگان در یک قرن اخیر داشته باشد ، اما با نگاهی به پشت سر و آنچه که در کتب گذشتگان بر جای مانده در می یابیم که حضور این همه ادیان در این شهر باستانی ریشه در هزاره های پیشین دارد : ابن بطوطه جهانگرد مسلمان که در قرن هشتم هجری از این شهر دیدن نموده به وجود مساجد ، معابد و رباطهای بسیار در آبادان اشاره دارد و اسطخری در بیش از هزار سال پیش این شهر را شهری مسلمان با حضور پیروان بسیار از سایر ادیان معرفی می کند .

کلیسای سورت گاراپت2 کلیسای سورت گاراپت مقدس

برای آشنایی بیشتر با شهر آبادان پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در آبادان را مطالعه بفرمایید.

باید دانست که این کلیسای ارامنه که به کلیسای قاراپت مقدس مشهور است اولین کلیسای ارامنهء آبادان در عصر حاضر محسوب نمی گردد ، بلکه پیش از احداث این کلیسا در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشته اند : کلیسای کریستوفر ، در منطقهء بریم آبادان که در سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۶ هجری شمسی) احداث گردید و متعلق به مسیحیان پروتستان آبادان بوده است و دیگر کلیسای آبادان که در سال ۱۹۵۱ میلادی (۱۳۲۹ هجری شمسی) تاسیس گردید ، کلیسای آشوری بوده که در نزدیکی فلکهء الفی جای داشته و مورد استفادهء مسیحیان آشوری آبادان قرار می گرفته ، که امروزه دیگر از آن دو کلیسای قدیمی اثری بر جای نمانده است .

کلیسای سورت گاراپت3 کلیسای سورت گاراپت مقدس

 

معماری کلیسای سورت گاراپت

ورودی کلیسای سورت گاراپت شامل چهار در دو لنگه قهوه‌ای رنگ چوبی می‌شود که بر هر لنگه آن نقش صلیبی برجسته حک شده است. کلیسا دو گنبد مخروطی شکل آلومینیومی دارد. یکی از گنبدها بر ساختمان اصلی کلیسا واقع شده است و دیگری در قسمت انتهایی کلیسا قرار دارد؛ محلی ناقوس جای گرفته است.

کلیسای سورت گاراپت7 800x533 کلیسای سورت گاراپت مقدس

مرمت و بازسازی

در روزهای دفاع مقدس همچون مساجد شهر، کلیسای گاراپت یکی از سنگرهای دفاع رزمندگان به شمار می‌آمد. این کلیسا در زمان جنگ ایران و عراق ۴۰ درصد آسیب دید. بعد از پایان جنگ تحمیلی، بازسازی کلیسا از سال ۱۳۷۵ شروع شد و در سال ۱۳۷۸ پایان یافت. سرانجام کلیسای سورت گاراپت در سال ۱۳۷۸، با حضور اسقف ارامنه جنوب ایران و اصفهان، دکتر کوریون پاپیان، مهمانانی از کشور لبنان، فرماندار و نیز تنی چند از مسئولان محلی و ۴۰۰ میهمان از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازگشایی شد.
پیش از جنگ تحمیلی حدود ۱۷۰۰ خانوار ارمنی در آبادان سکونت داشتند که پس از جنگ تعداد کمی از آنان به آبادان بازگشتند. در حال حاضر به‌دلیل اندک بودن مسیحیان آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود.

کلیسای سورت گاراپت6 800x533 کلیسای سورت گاراپت مقدس

نحوه دسترسی

آدرس:استان خوزستان، آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها

کلیسای سورت گاراپت4 کلیسای سورت گاراپت مقدس

کلیسای سورت گاراپت5 کلیسای سورت گاراپت مقدس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *