رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

کشتی گیل مردی

لینک این مطلب کپی شد!

کشتی گیل مردی
یکی از کشتیهایی که خاص مردم غیور گیلان است کشتی گیل مردی است .این کشتی که امروزه همچنان پا برجاست ، یادگار صلابت و دلاوری مردم این خطه است . کشتی ” گیل مردی ” ریشه در تاریخ دارد . “مقدسی ” در قرن چهارم هجری از این کشتی یاد کرده است .

کشتی گیران گیله مرد مراتب خاصی نظیر تنگوله یا نوچه ، پهلوان ، سر پهلوان یا میدان دار دارند . این کشتی در محوطه ای محصور به نام ” سیمبر ” یا “سبز میدان ” برگزار می شود . کشتی گیله مردی معمولاً در تابستان و اعیاد و عروسی ها انجام می شود . کشتی گیران که شلوار هایی به نام ” لاسپار ” به پا دارند با بالاتنه لخت ، ابتدا به حضار احترام می گذارند و سپس با حرکات نمایشی قدرت خویش را به رخ حریفان می کشانند . این حرکات نمایشی ” فوزوما ” یا ” فزّومما ” خوانده می شوند .

پس از رجز خوانی ، حریف با کف زدن به او پاسخ می دهد . نبرد ابتدا با حواله کردن مشت ها آغاز می شود . این بخش در موارد بسیار منجر به مجروح شدن و شکستگی استخوان یکی از طرفین می شود . در این کشتی هر گاه دست یکی از طرفین با زمین برخورد کند بازنده محسوب می شود . جایزه این مسابقات به صورت غیر نقدی و شامل پارچه ، آینه ، پیراهن ، گوسفند ، گاو و … است . به این جایزه “برم ” می گویند .

کشتی گیل مردی  کشتی گیل مردی

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    کشتی گیلانی نوعی ورزش محبوب و دارای آداب خاص هست تفریح و سرگرمی‌ بيشتر مردم این مناطق در شب‌های بلند تابستان به حساب می‌آمد

    ۲ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    این نوع کشتی رو میشه از پدران نسل جدید کشتی دونست که نوعی کشتی پهلوانیه

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    کشتی گیری در شهر گیلان ی رشته قدیمیه..پهلوانان زیادی داریم

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *