رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

کشتی به گِل نشسته اتوبوس دریایی – ناخداخورشیدها بر موج رویاها می رانند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ ۱۳۹۳/۰۲/۰۳- مهر – به گزارش خبرنگار مهر، مدتها طرح ایجاد اتوبوس دریایی در مازندران و حتی در استانهای شمالی و اجرای مسیر ساحلی از آستارا تا مازندران می گذرد و این طرح همچنان در راهروهای سازمانهای مختلف و مرتبط سرگردان است.

خزر که همچنان در رویای اتوبوس دریایی بسر می برد و براساس مصوبه جلسه کارگروه میراث فرهنگی در ۲۵ تیر ۹۱، راه اندازی اتوبوس دریایی از جمله تصمیماتی بود که برای توسعه گردشگری دریایی در استان گرفته شد و هنوز اجرایی نشده است.

برای اجرایی شدن طرح اتوبوس و گردشگری دریایی کمیته ای نیز تشکیل شد تا تمامی در خواست ها در این کمیته بررسی شود و با این حال، همچنان سرمایه گذاران و ناخدا خورشیدها منتظر دریافت مجوز هستند و در ساحل وعده ها و رویا ها می تازند و سرگردان هستند.

با آنکه مدت زیادی از طرح راه اندازی اتوبوسهای دریایی در آبهای نوشهر، چالوس، بابلسر و رامسر توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌گذرد که این موضوع با تشکیل کمیته گردشگری دریایی به صورت جدی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران مورد پیگیری قرار گرفت و سازمان‌های بنادر و دریانوردی، آب منطقه‌ای، محیط زیست، منابع طبیعی و شیلات، سازمان‌هایی هستند که برای راه اندازی اتوبوس دریایی، صدور مجوز از سوی تمام آن‌ها الزامی است.

راه اندازی اتوبوس دریایی دغدغه جوانان است

مدیرکل قبلی میراث فرهنگی مازندران و فرماندار محمودآباد گفت: راه اندازی اتوبوس دریایی یکی از دغدغه های اصلی جوانان منطقه است که به تولید و اشتغال منجر می شود.

سیف فرزانه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در شش سالی که به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی استان بودم، تلاش زیادی برای راه اندازی اتوبوس دریایی داشته ام و به نتایجی نیز رسیده بودیم، اظهار داشت: در حال حاضر کشتی ها یا اتوبوسهای تجاری بین بندر نوشهر و کشورهای همسایه دریای خزر درحال تردد است ولی کشتی های تفریحی نداریم.

فرزانه گفت: ظرفیتی که شمال کشور بویژه استان مازندران در زمینه گردشگری ورزشی دارد می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری ورزشی جهان باشد زیرا نیمی از مدالهای المپیک را قهرمانان استان کسب می کنند.

فرماندار محمودآباد تصریح کرد: ما می توانیم از بخش اکوتوریسم دریایی برای توسعه دیگر بخش ها بهره گیریم ولی هیچ اراده ای برای اجرای طرح اتوبوس دریایی وجود ندارد.

وی یادآور شد: می توان مازندران را به عنوان استان پایلوت طرح اتوبوس دریایی قرار داد تا دیگر استانها از آن بهره مند شوند.

وی به حدود ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان اشاره کرد و گفت: از این ظرفیت فقط نمی توان برای شنا استفاده کرد و اگر بتوانیم طرح اتوبوس دریایی را فعال کنیم، بخشی از مشکل اشتغال جوانان استان رفع می شود.

فرزانه با بیان اینکه سالانه بالای ۴۰ میلیون گردشگر به استان وارد می شود، افزود: اگر سازمان محیط زیست مشکلات موجود بر سر راه اندازی اتوبوس دریایی را رفع کند، بخش زیادی از مشکل اشتغال جوانان استان از این رهگذر برطرف می شود.

سیف الله فرزانه عنوان کرد: یک سرمایه گذاری پیدا شد و می خواست اتوبوس دریایی را از کشوری خریداری کند ولی با عنوان اینکه باید از تولید ملی حمایت کنیم، مانع ایجاد شد و نتوانستیم آن را وارد کنیم.

وی گفت: همچنین سرمایه گذار پیشنهاد داده تا استانداردی برای ساخت اقدام کند و یا متولیان امر، اتوبوس را تهیه کرده و در اختیارش قرار دهند که باز با این پیشنهادات نیز مخالفت شده است.

فرزانه گفت: اگر اتوبوس دریایی راه اندازی شود، ۸۰ درصد اشتغال جوانان استان مازندران برطرف می شود.

محیط زیست جای ایست نیست

در عین حال مدیرکل محیط زیست مازندران نیز با بیان اینکه محیط زیست، محیط ایست نیست بیان داشت: برخی از دستگاهها بطریقی وظایف قانونی خود را انجام نمی دهند و می دانند محیط زیست دستگاهی است که به ضوابط و معیارهای خود توجه دارد، به همین دلیل می گویند باید از این سازمان استعلام شود.

ناصر مهردادی یادآور شد: یک نگاه در استان داریم و آن اینکه، اگر متوجه شویم، سرمایه گذار واقعا دنبال توسعه استان است و درپی پرکردن جیبش نیست، حمایت صد درصدی خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: محیط زیست دستگاهی است که با همه دستگاهها در تعامل است و اگر به مسائل فنی، علمی و زیست محیطی طرح اتوبوسرانی دریایی توجه شود، حمایت خواهیم کرد.

مهردادی بیان داشت: کشورهای دیگر ضوابط را حل کردند و ما نیز باید مسائل را برطرف کنیم تا مشکل زیست محیطی نداشته باشیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این زمینه می گوید: اکوتوریسم کشورهای ساحلی همیشه خواست ما بوده ولی زمینه های فرهنگی و سیاسی برایش ایجاد نشده است و هنوز مشکلات گرفتن ویزا برای تردد داریم.

پروین فرشچی افزود: در حال حاضر زیباترین و غنی ترین بخش دریای خزر از نظر اکوتوریسم در ایران وجود دارد و در جاهای دیگر با آلودگی هایی مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: اتوبوس دریایی اگر بخواهد بین کشورهای منطقه تردد کند احتیاج به زمینه سازی خیلی زیادی دارد و این درحالیست که اکوتوریسم و طبیعت گردی دریایی زمینه های خوبی دارد و کشور می تواند از این موقعیت استفاده کند و این گامها را به تنهایی نمی توانیم برداریم و حتما به حمایت وزارت امور خارجه، میراث فرهنگی، استانداریها و … لازم داریم.

محیط زیست در زمینه اکوتوریسم دریایی مسئولیت مستقیم ندارد

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه ای برای ایجاد اتوبوس دریایی وجود دارد بیان داشت: محیط زیست تنها می توان به عنوان اهرم کمکی ایفای نقش کند و برنامه هایی که برای اکوتوریسم بین منطقه ای باشد را تشویق کند.

فرشچی گفت: محیط زیست در زمینه ایجاد اکوتوریسم دریایی مسئولیت مستقیم ندارد و به عنوان یک کاتالیزور می توانیم در این زمینه نقش آفرینی کنیم ولی اگر دنبال آن هستیم که طبیعت گردی و اکوتوریسم دریایی بین کشورهای دیگر ایجاد شود، ساز و کار خاص خود را دارد و اگر بخواهیم بین استانهای ساحلی داشته باشیم، سازو کار دیگری دارد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: محیط زیست متولی طبیعت گردی نیست و می توان کمک کننده باشد تا بتواند مطالعه و حمایت برای راه اندازی اتوبوس دریایی داشته باشد.

وی افزود: برای اکوتوریسم بین کشورهای ساحلی و حاشیه نشین دریای خزر، تلاشها از سال ۱۹۹۸ آغاز شده است.

فرشچی یادآور شد: تنها وعده ای که می توانم بدهم این است که برای اینکه اکوتوریسم منطقه ای را انجام دهیم، هرچه که در حوزه مسئولیت محیط زیست دریایی باشد، محقق خواهیم کرد.

به گزارش مهر، صدور مجوز راه اندازی طرح اتوبوس دریایی در شمال کشور مسئله ای است که سبب بایکوت شدن این طرح شده و تعامل بین بخشی دستگاهها و رفع مشکلات این بخش به توسعه اشتغال در استانهای ساحلی کمک شایانی خواهد کرد.

IMG10504355 کشتی به گِل نشسته اتوبوس دریایی - ناخداخورشیدها بر موج رویاها می رانند

IMG10523908 کشتی به گِل نشسته اتوبوس دریایی - ناخداخورشیدها بر موج رویاها می رانند

IMG15052870 کشتی به گِل نشسته اتوبوس دریایی - ناخداخورشیدها بر موج رویاها می رانند

mO1398221522 کشتی به گِل نشسته اتوبوس دریایی - ناخداخورشیدها بر موج رویاها می رانند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *