جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کسی که می‌گوید قوانین میراث فرهنگی حرف مفت است خودش را زیر سئوال می‌برد

تاریخ بروزرسانی :
۴ دی ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۰۳-
خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس: نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره دفن شهدای گمنام در میدان تاریخی امیر چخماق یزد و حاشیه های این ماجرا می گوید: عده ای می خواهند دولت و سازمان میراث فرهنگی را مقابل شهدا قرار دهند. او همچنین درباره اظهار نظر یکی از نماینده های مجلس مبنی بر «حرف مفت بودن قوانین میراث فرهنگی» می گوید: با تمام توان به میراث فرهنگی احترام می گذاریم.

دفن پیکر پاک شهدای گمنام دفاع مقدس در میدان تاریخی امیر چخماق نه تنها بر خلاف نظر و تصمیم شورای تامین استان یزد، سازمان میراث فرهنگی، استاندار و بسیاری از مسئولان این استان انجام شد، بلکه مغایر با قوانین مربوط به محوطه های مذهبی و تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده اند انجام شد.

عابد فتاحی، نماینده آذربایجان غربی در مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی CHN اتفاق هایی در روزهای گذشته در یزد رخ داد را بی احترامی به نام شهدا می داند و می گوید: این برخورد بی احترامی به نام و خانواده شهداست. مگر ما جا برای به خاک سپاری شهدا کم داریم که حتما باید شهدای خودمان را در مکان های تاریخی و به ثبت رسیده دفن کنیم؟ با توجه به این که اماکن تاریخی و ثبت شده به دلیل فعالیت های باستان شناسی حتی احتمال دارد در آینده مورد خاکبرداری قرار گیرد.

او با طرح این سوال که «آیا در تمام یزد جایی بهتر از این میدان تاریخی برای به خاک سپاری شهدا نبود؟»، ادامه می دهد: عده ای به دنبال این هستند که با همه ارزش ها بازی کنند. آیا باید سیاسی بازی و ریاکاری را وارد ارزشهای والایی همچون شهدا کرد؟ اتفاق های اخیر یزد نوعی سیاسی کاری و به مبارزه طلبیدن جناح سیاسی کنونی کشور است.

نماینده ارومیه در مجلس تاکید می کند که «عده ای می خواهند بگویند دولت روحانی و سازمان میراث فرهنگی در مقابل شهدا ایستاده است و غیر از این هیچ قصد دیگری ندارند. این درحالی است قانون اجازه نمی دهد پیکر پاک شهدای گمنام در مکان های تاریخی دفن شود. شهدا هم قسمتی از تاریخ ما هستند و باید مکانی خوب برای دفن آنها در نظر گرفته شود.

فتاحی با تاکید بر این که «باعث و بانیان دفن شهدای گمنام در میدان امیر چخماق می دانند این کار غیر قانونی است و جاهای بسیار بهتری برای به خاک سپاری شهدا وجود دارد» ادامه می دهد: عده ای می دانند تمام مردم ایران نسبت به شهدا حساس هستند و می خواهند از این موضوع برای فشار آوردن به دولت روحانی استفاده کنند. اما هر چیری جای خود را دارد. ما اگه بخواهیم مسائل و ارزش ها را با هم قاطی کنیم و در مقابل یکدیگر قرار دهیم دچار مشکل خواهیم شد. از همه جناح های سیاسی می خواهم به شهدای ما رحم کنند.

پس از ایرادهای قانونی که به دفن شهدای گمنام در میدان امیر چخماق گرفته شد، مهدی کوچک زاده نماینده تهران در مجلس در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها استناد به قوانین میراث فرهنگی را در برابر دفن شهدا «حرف مفت» عنوان کرد. او با اشاره به بیانیه سازمان میراث فرهنگی درباره دفن شهدا، گفت: مقررات میراث فرهنگی برای بناهای تاریخی مزخرفاتی است که سازمان‌های بین‌المللی درآورده‌اند.

اما فتاحی در واکنش به این اظهارات کوچک زاده می گوید: تمام گذشته ما میراث فرهنگی هستند. همانطور که دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان قسمتی درخشان در از تاریخ ما هستند، تمدن تاریخی ایران که متعلق به قرن های گذشته است هم برای ما ارزش تاریخ دارد. کشورها را با میراث فرهنگی آن می شناسند و اگر امروز حرفی برای گفتن داریم به دلیل تمدن تاریخی و میراث فرهنگی ماست.

او تاکید می کند: این که کسی بگوید قوانین میراث فرهنگی حرف مفت است خودش را زیر سئوال برده است و دلیلی می شود که خدای ناکرده عده ای نیز درباره تاریخ اسلام چیزی بگویند. ما همانقدر که برای تمدن اسلامی ارزش می گذاریم، میراث فرهنگی را نیز ارج می نهیم و با تمام توان به میراث فرهنگی و تمدن باستانی احترام می گذاریم.

129 کسی که می‌گوید قوانین میراث فرهنگی حرف مفت است خودش را زیر سئوال می‌برد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *