رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آبان ۱۳۹۳

کرمانشاه در تدارک میزبانی از چهار میلیون گردشگر نوروزی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۸/۲۰-به گزارش خبرگزاری مهر، طی چند دهه اخیر صنعت گردشگری در دنیا توسعه بسیار زیادی پیدا کرده و امروزه تبدیل به یکی از منابع درآمد اصلی کشورها شده و در سال ۲۰۱۳ میزان درآمد حاصل از صنعت توریسم مبلغی معادل ۱۱۵۹ میلیارد دلار بوده است.

در این میان برنامه میزبانی از ۴ میلیون گردشگر در نوروز ۹۴ نشان از جدی گرفتن این صنعت پول ساز توسط مدیران ارشد استان است؛ صنعتی که در دنیای امروز با عنوان «صنعت بدون دودکش» شناخته می شود و بعد از «نفت» و «خودروسازی» سومین صنعت پولساز و در عین حال اشتغالزا در دنیا محسوب می شود.

استانی با قابلیت های بالای گردشگری

کرمانشاه از پتانسیل ها و جذابیت های بالای گردشگری در حوزه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی برخوردار است و بسیاری از آثار ممتاز تاریخی ایران مانند «کتیبه بیستون»، «طاق بستان» و «معبد آناهیتا» در کرمانشاه قرار دارند. در واقع کرمانشاه با برخورداری از این قابلیت های بی همتا از استان های برتر ایران در عرصه گردشگری محسوب می شود؛ نکته ای که مقامات ارشد کشور هم به آن اذعان دارند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بهار امسال به هنگام بازدید از مجموعه تاریخی، فرهنگی تاق بستان، استان کرمانشاه را دارای جاذبه های گردشگری گرانبهایی دانست و گفت: «این استان از لحاظ پتانسیل های گردشگری دارای جایگاه خاصی در کشور است و همچنین از نظر جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری یکی از استان های پرجاذبه محسوب می شود.»

مسعود سلطانی فر در ادامه افزود: مطمئنا این استان در آینده به لحاظ فراوانی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری، پذیرای حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود.

البته این قابلیت های ممتاز گردشگری از دید مدیریت ارشد استان نیز پنهان نمانده و استاندار کرمانشاه در همین راستا با بی نظیر توصیف کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری استان در ادامه می افزاید: کرمانشاه با پیشینه تاریخی طولانی و فرهنگ غنی، ظرفیت گسترده‌ای برای جذب گردشگر و توسعه صنایع دستی دارد و به واسطه داشتن جاذبه‌های گردشگری و توریستی فراوان می‌تواند پایلوت خوبی برای توسعه صنعت توریسم در غرب کشور باشد.

ابراهیم رضایی بابادی در ادامه خاطرنشان می کند: مدیریت ارشد استان از همه توان و ظرفیت‌های خود برای توسعه گردشگری و صنایع دستی در کرمانشاه استفاده می‌کند و آماده هرگونه کمک در این زمینه است.

میرزایی معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه نیز گردشگری را یک سکوی پرتاب بسیار خوب برای توسعه استان می داند و معتقد است: استان کرمانشاه با قابلیت های بالایی که دارد می تواند در مرکز چند کریدور گردشگری جذاب قرار گیرد.

این نکته ای است که در گفته های مهندس نیک کردار معاون عمرانی استان نیز مشهود است: گردشگری یکی از محورهای مهم توسعه استان است که زمینه رونق اقتصادی و اشتغال بیشتر را فراهم می کند. کرمانشاه به لحاظ برخورداری جاذبه های فرهنگی، طبیعی و تاریخی در میان ۵ استان برتر ایران قرار دارد ولی جایگاه فعلی تناسبی با پتانسیل های ارزشمند استان در حوزه گردشگری ندارد. باید با برنامه ریزی صحیح زمینه ای را فراهم کرد تا کرمانشاه همردیف استان هایی مانند خراسان رضوی، فارس، گیلان و مازندران قرار گیرد.

کرمانشاه در تدارک میزبانی از چهار میلیون گردشگر

تلاش برای جذب ۴ میلیون گردشگر نوروزی را می توان نشانه ای از عزم جدی مدیریت ارشد استان برای گسترش صنعت گردشگری در کرمانشاه قلمداد کرد. معاون برنامه ریزی استاندار درباره ابعاد این برنامه می گوید: سال گذشته کرمانشاه شاهد حضور نزدیک به یک و نیم میلیون مسافر نوروزی بوده است که با توجه به پتانسیل های و جاذبه های گردشگری بسیار بالای استان این میزان می تواند بسیار فراتر از رقم فعلی باشد و قصد داریم این عدد را در برهه زمانی ۲۰ اسفند تا آخر فروردین به ۴ میلیون نفر برسانیم.

مجتبی نیک کردار معاون امور عمرانی استانداری نیز یکی از اهدف اصلی اجرای برنامه حضور ۴ میلیون گردشگر را معرفی کرمانشاه به دیگر هموطنان عنوان می کند و بر این باور است: حضور این حجم بالا از مسافر زمینه ساز معرفی کرمانشاه به عنوان یک مقصد گردشگری خواهد بود. خوشبختانه سال گذشته کرمانشاه جزو ۱۰ استان برتری بود که مردم آن را به عنوان هدف سفر انتخاب کرده بودند. این اتفاق خوب نشانگر آن است که پس از سال ها پتانسیل های گردشگری استان در حال شناخته شدن هستند.

بی گمان جذب ۴ میلیون گردشگر در شرایط فعلی نیازمند برنامه ریزی و پیشبینی های متعددی است؛ امری که مهندس میرزایی در صحبت های خود به آن اشاره می کند: «برای رسیدن به این هدف نیازمند یک برنامه ریزی منسجم و همه جانبه هستیم. برنامه ای که مشخص کند ما برای حضور ۴ میلیون گردشگر داخلی نیازمند چه مجموعه اقدامات و کارهای اجرایی و تبلیغی هستیم. در این میان در حال تدوین وظیفه تک تک دستگاه های اجرایی و انتظامی و همچنین فرمانداری های هر شهرستان هستیم که به زودی به آن ها ابلاغ خواهد شد.

معاون برنامه ریزی استانداری ادامه می دهد: در کنار دستگاه های دولتی از ظرفیت های بخش خصوصی نیز بهره خواهیم گرفت و تمامی اقشار، اصناف و گروه های مختلف مانند بازاریان، هتل داران، رستوران داران و اغذیه فروشان نیز در این برنامه کلان مشارکت فعال خواهند داشت.

مهندس نیک کردار نیز در همین راستا عنوان می کند: از هم اکنون باید تمامی امکانات تبلیغاتی و رسانه ای خویش را به کار گیریم تا هموطنان را تشویق کنیم در نوروز امسال به کرمانشاه بیایند. انجام چنین برنامه هایی کمک می کند استان خیلی سریع صاحب یک جایگاه ممتاز در عرصه گردشگری کشور شود.

معاون امور عمرانی استانداری در دنباله سخنانش مطرح می کند: مجموعه مدیریت استان از هم اکنون با فرض حضور ۴ میلیون گردشگر بایستی به برنامه ریزی همه جانبه برای فراهم کردن امکانات اقامتی و بهداشتی بپردازند تا در آن شرایط غافلگیر نشویم. استان برای ایجاد زیرساخت های لازم برای میزبانی از این تعداد گردشگر برنامه های دراز مدتی دارد ولی در شرایط فعلی الزامی نیست که همه زیرساخت های استاندارد را داشته باشیم، زیرا امکانات اولیه استان هایی مانند اصفهان، فارس، گیلان و مازندران نیز با حجم مسافران برابری ندارد ولی به دلیل جاذبه های بالای گردشگری باز مسافران در تعطیلات به آنجا هجوم می آورند.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه که دستگاه تحت نظارت وی نقشی کلیدی در اجرایی نمودن این برنامه دارد پیرامون این برنامه اظهار داشت: برای کسب یک جایگاه مطمئن در عرصه گردشگری، در کنار ایجاد زیرساخت های ضروری، گسترش اماکن اقامتی و راه های مواصلاتی، نیازمند انجام تبلیغات گسترده ای برای معرفی جاذبه های گردشگری کرمانشاه هستیم. در کنار این ها نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در فرودگاهای مهم کشور، ایستگاه های اصلی مترو و همچنین برگزاری شب های فرهنگی در دیگر استان ها و برگزاری جشنواره های فرهنگی و موسیقایی می تواند به معرفی بیشتر این جاذبه ها کمک کند. همچنین ایجاد و توسعه جاذبه هایی مانند پارک آبی، شهربازی، مجسمه های دست ساز، آبنماها و بناهای دیدنی از دیگر کارهایی است که در دنیا برای جذب گردشگر متداول هستند.

علی فعله گری در ادامه سخنانش بیان کرد: با وجود همه کمبودهای موجود در حوزه گردشگری، خوشبختانه کرمانشاه از بسیاری از استان ها در این عرصه پیشروتر است. البته برای رسیدن به نقطه مطلوب باید خیلی تلاش کرد.

دورنمایی که دور از دسترس نیست

در دنیای امروز هر اثر تاریخی و یا جاذبه طبیعی ارزش اقتصادی برابر با چند چاه نفت دارد و کشورهای موفق در این عرصه در قبال این جاذبه ها، سالیانه میلیون ها دلار درآمد کسب می کنند. خوشبختانه کرمانشاه از نظر برخورداری از جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری از جایگاه بسیار ممتازی برخوردار است. در این دیار شاهد آثار ممتاز جهانی مانند «طاق بستان» و «بیستون» و همچنین ده ها اثر برجسته دیگر مانند «معبد آناهیتا»، «کاروانسراهای شاه عباسی»، «طاق گرا»، «تکیه معاون»، «غار قوری قلعه»، «دکان داود» و … هستیم.

در زمینه جاذبه های طبیعی نیز این منطقه بی مانند است و کوهستان های زیبا و پرصلابت، جنگل های گسترده، سراب های متعدد و چشمه سارهای آن هر بیننده ای را مفتون خویش می کند. در حوزه فرهنگی نیز کرمانشاه آنقدر متنوع است که به هندوستان ایران معروف گشته است. فرهنگ فولکلور بسیار غنی، گویش های متعدد و زیبا، تنوع موسیقایی فراوان، تنوع قومی و مذهبی بی مانند کرمانشاه را شایسته عنوان «هندوستان ایران» کرده است. با توجه به این مجموعه پتانسیل ها و جذابیت های بی مانند می توان به حق کرمانشاه را بهشت گردشگران دنیا نامید.

در کنار این جاذبه های گردشگری؛ باید یادآور شد کرمانشاه از قدیم الایام یک شهر مسافر پذیر بوده است. همچنین این کهن دیار دروازه غرب ایران به بغداد بوده و در مسیر جاده تجاری «شوش» به «راه ابریشم» قرار داشته است. همچنین طی سده های اخیر سالیانه هزاران نفر از طریق کرمانشاه به عتبات عالیات مسافرت کرده اند. چنین پیشینه ای نشان می دهد کرمانشاهیان به شکل سنتی با مقوله ای به نام گردشگری غریبه نبوده اند و با کمی آموزش های عمومی می توان جامعه کرمانشاهی را دوباره مهیای میزبانی از میلیون ها نفر گردشگر کرد.

با توجه به این پتانسیل ها و پیشینه ای که عنوان شد، رسیدن به رکورد ۴ میلیون گردشگر در نوروز ۹۴ کار چندان دشواری نیست و با یک مدیریت شایسته و برنامه ریزی همه جانبه و همچنین همت والای کرمانشاهیان می توان این مهم را محقق نمود. بی گمان رونق گردشگری موهبت های بسیاری را برای این استان در پی خواهد داشت و در کنار رونق کسب و کار و افزایش درآمد همشهریان به کاهش بیکاری استان نیز کمک خواهد کرد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *