رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۵

کام تلخ مسافران و خلاء برنامه ریزی در سفر

لینک این مطلب کپی شد!

تهران – ایرنا – گرچه همواره به «سفر» و «مسافرت رفتن» تاکید شده اما اگر برای این موضوع تمهیدات لازم در نظر گرفته نشود، نتایج مطلوبی کسب نخواهد شد.
کام تلخ مسافران و خلاء برنامه ریزی در سفر
یکی از این تمهیدات که موجب می شود گردشگران در سفر اوقات خوش و بی دغدغه ای را سپری کنند، «برنامه ریزی» است.
مردم و بسیاری از گردشگران، مواقعی از سال را برای گردشگری بر می گزینند و با انتخاب مقصد و مسیر، ایام خوش و خاطره انگیزی را برای خود و همراهان رقم می زنند.
اما طی سال های اخیر مشاهده شده که برخی مردم، در برخی مواقع سال و فقط به هنگام تعطیلی چند روز، بار سفره بسته و عازم جاده ها می شوند، بدون آنکه برنامه ریزی مدونی برای سفر خود در نظر گرفته باشند.
و اینجاست که خلاء برنامه ریزی آشکار شده و مشکلات ترافیک جاده ای، ضعف اطلاع رسانی و کمبود، عدم شناخت مقاصد گردشگری و در دسترس نبودن امکانات تفریحی رفاهی توریستی سرباز کرده و کام مسافران را تلخ می سازد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: ریشه این موضوع که مردم در سفرها دچار مشکل می شوند، سنتی بودن سفر است، بگونه ای که اگر مردم ۲۰ سال پیش مقصدی را برای انتخاب نداشتند و لحظه ای تصمیم به سفر می گرفتند، اکنون نیز به آن شیوه عمل می کنند و به همین علت از مسیر و سفر دور می شوند.
مرتضی رحمانی موحد ادامه می دهد: برخی مقاصد انتخابی وابسته به شرایط آب و هوایی است و برخی نیز از روی عادت انجام می شود، اما این این عادت باید به یک شیوه استاندارد تبدیل شود. اگر مردم بیشتر به اصل سفر و آرامشی که می توانند در آن داشته باشند فکر کنند مطمئنا بهتر تصمیم می گیرند.
وی می افزاید: اوقات زیادی در فصل تابستان وجود دارد که مردم به سفر می روند، بنابراین بهتر است که مردم با برنامه ریزی مناسب در این مورد اقدام کنند.
معاون سازمان میراث فرهنگی، راههای منتهی به مقاصد شهرهای شمالی را تا حدی متنوع و محدود عنوان و تصریح می کند: شاید زیرساخت های این راهها تا حدودی آن طور که باید بهینه نشده باشد، اما راههای مواصلاتی تهران به کرج متنوع است و مردم برای اینکه ترافیک نشود می توانند مسیرهای دیگری را هم امتحان کنند و به مقصد برسند و یا حتی سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند.
رحمانی موحد با بیان اینکه مردم نباید فقط شهرهای شمالی را به عنوان مقصد انتخاب کنند، می افزاید: در سامانه گردشگری، تعداد فراوانی شهر و مقاصد وجود دارد که مردم می توانند با مراجعه به این سامانه، هزینه کم و آرامش بیشتر را در سفر تجربه کنند و دچار مشکلات ترافیکی نشوند.
وی تصریح می کند: برای مثال هموطنان می توانند با سامانه ۰۹۶۲۹ تماس گرفته و از شرایط مقصد مورد نظر گردشگری با خبر شوند.
رحمانی موحد ادامه می دهد: اگر سفر باعث ایجاد آرامش نشود، دیگر نمی توان آن را سفر دانست. بسیاری از مردم به دفعات آخر هفته ها به سفر می روند و اگر هزینه این سفرها را جمع کرده و هر دو ، سه ماه سفر خود را انجام دهند، هزینه کمتری را متحمل خواهند شد.
رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین ادامه می دهد: خوشبختانه طی دو سال گذشته بسته های آموزشی گردشگری در دروس دانش آموزان گنجانده شده تا آنها نیز از دوران مدرسه با فرهنگ سفر و اهمیت آن و نیز بهتر سفر کردن توام با برنامه ریزی آشنا شوند.
وی می افزاید: با توجه به اینکه در چند سال اخیر شرایط سفر در کشور بواسطه کتاب های راهنما و سایت های اطلاع رسانی بهبود یافته اما همچنان جا دارد که فرهنگ چگونه سفر کردن به مردم آموزش داه شود تا این موضوع نهادینه شود.
رحمانی موحد می گوید: همچنین مسئولان باید در کنار فرهنگسازی برای سفرها و تعمیم فرایند برنامه ریزی برای موقعیت های سفری، نقاط دیدنی را برای مردم معرفی کرده و آنها را برای دستیابی به مقاصد گردشگری بدون صرف هزینه و وقت یاری کنند.
82153443-70873307 کام تلخ مسافران و خلاء برنامه ریزی در سفر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *