رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ مهر ۱۳۹۵

“کاروانسرای گبرآباد” کاشان در معرض ویرانی

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای گبرآباد قمصر کاشان یادگار دوران صفویه خسته از تعطیلی و بلاتکلیفی‌های مکرر در معرض تخریب و ویرانی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، کاروانسرای گبرآباد که در طی مزایده‌ای به مدت ۱۲ سال برای کاربری اقامتی به بخش خصوصی واگذار شده است در فصل بارندگی به دلیل رها شدن عملیات بازسازی و مرمت در آستانه تخریب قرار گرفته است.

کاروانسرای تاریخی گبرآباد یکی از بناهای کاروانی بین راهی دوره صفویه در مسیر تاریخی اصفهان- ری و در فاصله پنج کیلومتر شهر قمصر واقع شده که در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پس از ثبت این اثر و به دلیل اهمیت این بنای تاریخی اولین اقدامات مرمتی که به علت عوامل طبیعی به وجود آمده بود توسط اداره حفاظت آثار باستانی کاشان در این کاروانسرا در سال ۱۳۵۵ انجام پذیرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، به دلایل موقعیت جغرافیایی کاروانسرا از این بنا به عنوان پادگان آموزش دفاعی و مرکز نظامی استفاده شد و این کاربری تا سال ۱۳۷۹ تداوم داشت تا زمانی که کاروانسرا دوباره به سازمان میراث فرهنگی کشور تحویل داده شد.

پس از این واگذاری ۱۰ سال طول کشید تا سازمان میراث فرهنگی کشور با مدیریت صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی، این بنای ارزشمند را جهت بهره برداری و تغییر کاربری در سال ۱۳۸۹ در یک مزایده به سرمایه گذار خصوصی واگذار کرد و این تغییر و تحول به دلایل مختلفی چون نبود تاسیسات زیربنایی، خسارات انسانی وارده بر کالبد اثر و عدم توانایی مالی سرمایه گذار و بهره بردار اثر کمتر از سه سال خاتمه یافت و کاروانسرای گبرآباد از سرمایه گذار خصوصی در سال ۱۳۹۱ باز پس گرفته شد.

پس از وقفه سه ساله صندوق حفظ و احیا بار دیگر با برگزاری یک مزایده کاروانسرای گبرآباد را در مهرماه سال گذشته به سرمایه گذار خصوصی دیگری به مدت ۱۲ سال واگذار کرد تا با تبدیل به کاربری جدید اقامتی و پذیرایی باعث احیا و استفاده بهینه از این مکان شود و این کاروانسرا پس ازسال ها، از بلاتکلیفی خارج شده و با بازسازی آن باعث پذیرای مسافران و رونق صنعت گردشگری منطقه شود.

بهره بردار و سرمایه گذار جدید پس از تحویل گرفتن کاروانسرا با سرعت قابل توجهی نسبت به بازسازی کاروانسرای گبرآباد اقدام کردند به گونه‌ای که حتی در ایام گلاب گیری در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری جشنواره گل و گلاب در اطراف این مکان برگزار شد بدون اینکه در راستای مرمت و بازسازی کاروانسرا اقدام مؤثر و قابل توجهی انجام شده باشد.

در خرداد ماه کارگاه مرمت این بنا در حالی تعطیل شد که کف فرش بام این بنای تاریخی جمع آوری و با گذشت پنج ماه بدون هیچ بازسازی رها شده است در نتیجه با توجه به فصل بارندگی و شرایط نامساعد جوی در قمصر کاشان این بنای ارزشمند دوران صفویه را با خطر تخریب و ریزش سقف‌ها مواجه ساخته است.

در همیین رابطه مسئول حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان درباره وضعیت کاروانسرای گبرآباد اظهار کرد: انتخاب سرمایه گذار برای بناهای تاریخی توسط صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی ازطریق مزایده صورت می‌گیرد و سرمایه گذار این کاروانسرا دلیل توقف عملیات بازسازی را مشکلات مالی عنوان کرده است.

حمیدرضا زیارتی افزود: کارشناسان اداره میراث فرهنگی کاشان بازدیدهای خود را مرتب از این بنا انجام می‌دهند و مشاهدات خود را برای نماینده صندوق احیا در استان اصفهان ارسال می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن فصل بارندگی و رها شدن عملیات بازسازی، نگرانی‌هایی برای گبرآباد وجود دارد که از مسئولان صندوق احیا جهت حل مشکلات پیش رو درخواست رسیدگی کرده‌ایم.

مسئول حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان خاطرنشان کرد: سه اثر تاریخی کاشان از جمله خانه عامری‌ها، کاروانسرای گبرآباد و خانه فلاحتی در سال‌های گذشته برای تغییر کاربری و ورود به چرخه اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به تهدیدات پیش روی گبرآباد سوالی که در ذهن‌ها خطور می‌کند این است که کنترل و نظارت صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی و ناظران میراث فرهنگی استان بر این موضوع چگونه بوده که پس از چندین ماه از تعطیلی اقدامات اجرایی کاروانسرا، پشت بام برچیده شده و آغاز فصل بارندگی هیچ اقدامی برای نجات این اثر ازرشمد تاریخی نکرده‌اند تا همه چیز دست به دست هم دهد و به جای حفاظت و نجات، یک اثر ارزشمند به سمت ویرانی و تخریب سوق داده شود؟

1284

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *