رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ مهر ۱۴۰۰

کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد ، در ۷۵ کیلومتری شرق میامی و در کیلومتر ۱۳۵ جاده شاهرود- مشهد و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است. این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است و در دوره قاجار مرمت اساسی شده است. این اثر در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۶۶ با شماره ثبت ۱۷۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

abasabad-0803-mm1 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

معماری بنا

فرم پلان این کاروانسرا مستطیل شکل و از نوع ۴ ایوانی است و دارای دو ورودی شرقی و غربی است که ورودی اصلی آن در ضلع شرقی می‌باشد.در وسط حیاط این کاروانسرا بارانداز جهت خرید و فروش و بارگیری کالاهای کاروانیان ساخته شده است. در پیرامون حیاط اتاق‌ها، ایوان‌ها و سکوها و در پشت اتاق‌ها شتر‌‌خانه قرار دارد. دسترسی به پشت‌بام کاروانسرا از طریق راه پله‌هایی که در طرفین ایوان‌های شرقی و غربی قرار دارد، میسر است.

کاروانسرا فاقد آب انبار است و آب مورد نیاز توسط چشمه دائمی که نهر آن از کنار ورودی غربی و قسمت شاه نشین وارد کاروانسرا شده و به شکل نهری از وسط کاروانسرا و زیر بارانداز جاری است و از کنار ورودی شرقی از کاروانسرا خارج می شود، تامین می شده است. تعداد ۵ عدد توالت با معماری قدیم و کاملا آجری در بیرون ورودی غربی کاروانسرا قرار دارند. توالت ها فاقد در بوده و توسط دیواری در وسط از ورودی جدا شده که مسیری مارپیچ ایجاد کرده است. حتی سنگ توالت بصورت آجری است و معماری تاریخی توالت ها در دوران صفویه و قاجار را به خوبی حفظ کرده است.

-شاه-عباسی3-800x499 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

تزیینات بنا

از تزئینات این کاروانسرا می‌توان به کاربندی‌های گچی رواق‌های پیرامون حیاط و نیز آجرکاری‌های سقف ایوان‌ها اشاره کرد.این بنا در دوره‌های گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و تنها بخش‌هایی از پی دیوار ضلع شرقی و جنوبی آسیب دیده است.

در مجموع می توان گفت که کاروانسرای صفوی عباس آباد نمونه کامل و دست نخورده ای از یک کاروانسرا در مسیر اصلی راه ابریشم مربوط به دوران صفوی را حفظ کرده است. در حال حاضر کاروانسرا به صورت بکر و متروک رها شده و فقط بخش هایی از آن بصورت جزئی مرمت شده است.

-شاه-عباسی کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

روستای عباس آباد بر فراز بلندی و مشرف به بزرگراه تهران- مشهد و در مسیر اصلی راه ابریشم قرار دارد. این روستا در گذشته به دلیل فعالیت های معدنی شهرت داشته است. روستای عباس آباد در شمال کویر مزینان قرار دارد و دارای اقلیمی گرم در تابستان و معتدل در زمستان است. معماری خانه های قدیمی روستا که عمدتا خشت و گل بوده است همچنان باقی مانده است. فضاهای دیگر خشت و گلی و همچنین آب انبار خشتی در حاشیه روستا و در کنار آزادراه به چشم می خورد. بقایای قلعه ای نیز در ضلع شمال شرقی روستا بر فراز تپه ای قرار دارد.

پیشنهاد می شود در مسیر بزرگراه تهران- مشهد و در منتهی الیه غربی استان سمنان و شهرستان شاهرود از این جاذبه گردشگری تاریخی- فرهنگی بازدید نموده و بعنوان یک نمونه کامل با معماری کاروانسراهای راه ابریشم دوران صفویه بیشتر آشنا شوید.

-شاه-عباسی1-800x754 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-شاه-عباسی2-800x774 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-شاه-عباسی4-800x767 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-شاه-عباسی5-800x504 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-شاه-عباسی6-800x514 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-عباس-آباد-1-800x533 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-عباس-آباد-2-800x533 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-عباس-آباد-800x533 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

-عباس-اباد-800x506 کاروانسرای شاه عباسی عباس آباد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *