رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۳۹۳

کاروانسرای بهر ترک

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای بُهر ترک یکی از کاروان ‌سراهای غرب استان هرمزگان در جنوب ایران است که مربوط به دوره قاجاریه است . کاروانسرا روی تپه أی در بهر ترک واقع شده ‌است ، و در فاصله ۱۶ کیلومتری جنوب شرقی روستای بار قرار دارد ، و یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان به ‌شمار می ‌آید .

اهمیت کاروانسراها ومأمن و سرپناه در مسیر راه ها

قبل از پیدایش وسایط نقلیه موتوری مثل اتومبیل‌ های مختلف ، قطار ، کشتی و هواپیم که مسافر و بار را به سهولت حمل می ‌نمایند ، تجار ، و مال ‌التجاره‌ های خود را به وسیله چهارپایان مثل ألاغ ، قاطر و شتر و امثال آن حمل و نقل می‌ نمودند . همچنین مسافرت‌ ها و زیارت ‌ها به وسیله همین چهارپایان انجام می‌ گرفت که مدّت مدیدی طول می‌ کشید تا مال ‌التجاره‌ها یا مسافرین پس از مشقّات و زحمات زیاد به مقصد خود برسند . بنابراین احتیاج فراوانی به استراحتگاه و سرپناه و مأمن بین راه داشتند تا خود و مرکب شان در آن محل کمی توقف نموده ، رفع خستگی نمایند و برای ادامة راه آماده شوند . به همین مناسبت سلاطین قدیم ایران به فکر ساختن کاروانسرا های مجهزّ میان شهر های مهمّ تجاری یا اماکن مقدّسه زیارتی افتادند . این کاروانسرا ها بهترین محل آسایش مسافران و حفظ امنیت کالا های تجارتی آنها و همچنین محل ارتباط و اطلاع با شهر های دیگر بوده ‌اند . کاروانسرا ها حُجرات متعددی جهت مسافر و طویله‌ های مجهزّی برای مرکب‌ های آنها داشته ‌است . بنای این نوع کاروانسرا های آمن و مجهزّ در زمان صفویه به خصوص در عهد شاه عباس به اوج خود رسید . چنانکه در بعضی از کتب تاریخ ضبط شده ، شاه عباس تعداد ۹۹۹ باب کاروانسرا در سراسر کشور احداث نموده‌ است . بسیاری از سیّاحانی که در آن زمان به ایران آمده‌ اند از این کاروانسرا ها را نام برده أند ، و مدت ها در آنجا زندگی کرده ‌اند . « تاورنیه » نوشته‌ است : « بعضی از کاروانسرا های ایران گنجایش یکصد مسافر را با اسب‌ ها و کالا های شان داشته ‌است ، تا مسافران بتوانند مدت ها با آسایش و امنیت در آنجا به استراحت بپردازند » . « ژان شاردن » تعداد حجرات و اتاق های یکی از این کاروانسرا ها را ۲۵۰ باب دانسته و نوشته ‌است : « کاروانسرا دارای حوض بزرگی در وسط و درختان تنومندی در اطراف است » . اهمیت کاروانسرا ها و مأمن و سرپناه در مسیر راه‌ ها در آن دوران از ویژیگی‌ های خواصی برخور دار بوده ‌است . آثار چنین کاروانسرا هایی بر سر راه‌ های تجارتی و به ویژه کاروانسرای بُهر ترک نشان دهنده جنب و جوش کاروانیانی است که در دوران بسیار دور از این نقاط آباد می‌ گذشته‌ اند و به سیر و سفر خود به سوی شهر های شمال کشور ادامه می‌ داده ‌اند . گویند در کنار بارانداز ها چندین شبستان حجره و طاق نما وجود داشته ، که مرکز اطراق صاحبان کالا ها ، باربران و ساربانان بوده ‌است . ولی امروز ه اثری از این اطاق ‌ها به چشم نمی ‌خورد .
واهیت « کاروانسرای بُهر ترک » از آنجاست که در بین کاروانسرای کمبرده و کاروانسرای مهران قرار گرفته بوده‌ است . وبه دلیل قرار گرفتن این کاروانسرا در مسیر راه بازارگانی مهم ( در آن زمان ) که از بندر لنگه به لار و سپس به شیراز متصل می ‌نموده ‌است ، که پس از توقفی چند روزه در مرکز دهستان کوخرد که در آن زمان روستای کوخرد ، روستایی بزرگ ومرکز تجاری وتوقف گاه کاروانیان بین لار و بندر لنگه به حساب می ‌آمده‌ است ، به خاطر این اهمیت در آن دوران ، روی این روستا بسیار حساب می شده ‌است ، چرا که در آن زمان کوخرد یا سیبه قدیم خودش تنها و هیچ گونه آبادی بزرگ اطراف آن وجود نداشته . از این لحاظ « کاروانسرای بهر ترک » اهمیت و ویژگی های خاصی کسب کرده بوده ‌است . و کاوران ‌ها و کاروانسالان‌ ها بعد از چند روز استراحت در این اماکن دوباره به مسیر خود ادامه می ‌داده ‌اند ابتداء از کوخرد وسپس بستک ، لار و به شیراز می ‌رسیده‌ اند . کاروانسرای بُهر ترک غنی با تاریخ گذشته ، تاریخی که از مردمان فرهیخه غرب استان هرمزگان به جای مانده ‌است .

از هموطنان عزیز ساکن روستای بار و کوخرد تقاضا می شود در صورت داشتن تصاویری از کاروانسرای بهر ترک آنرا در قسمت دیدگاه ( قسمت پایانی مطلب – انتهای صفحه ) و یا از طریق ایمیل (info@seeiran.ir) برای ما ارسال نمایند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *