جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاروانسرای ایزدخواست آباده

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ مهر ۱۴۰۰

کاروانسرای ایزدخواست آباده ، در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست و در شمال شهر آباده از استان فارس قرار دارد. قلعه ایزدخواست، چهارطاقی ساسانی ایزدخواست، و پل ایزدخواست دیگر آثار بسیار مهم تاریخی باستانی هستند که قدمتی طولانی دارند و در مجاورت کاروانسرای ایزدخواست قرار دارند و با هم یک مجموعه گردشگری تاریخی باستانی فوق العاده با ارزش و کم نظیری را خلق کرده اند. این اثر تاریخی در تاریخ ۷ مهر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۱۱۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

caravanserail 0307 mm کاروانسرای ایزدخواست آباده

معماری بنا

معماری داخلی این کاروانسرا به مانند دیگر کاروانسراها هر طول ضلع آن ۳۵ متر است. این کاروانسرا در بین راه شهر تاریخی و باستانی آباده و اصفهان قرار دارد و یکی از مهمترین کاروانسراها در این منطقه محسوب می‌شود.کاروانسرای ایزدخواست در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر بنا شده است. در ردیف جلوی این کاروانسرا در اطراف حیاط در ضلع های شمالی و شرقی و همچنین جنوبی ۲۰ باب اتاق در ابعاد ۳×۳ متر ساخته شده است که هر اتاق دارای ایوانی به مساحت ۷/۵ متر می‌باشد.گفته می‌شود کاروانسرای ایزدخواست یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی در دوران خود بنا کرده است.

کاروانسرای شاه عباس ایزدخواست نیز که در محدوده این آثار تاریخی قرار دارد مانند قلعه ایزدخواست دچار محرومیت‌های مشابه‌ای شده است.این کاروانسرا از لحاظ زیبایی و استحکام و وسعت یکی از کاروانسراهای نمونه در نوع و زمان خود است.از نظر استحکام، این بنا از قلعه ایزدخواست شرایط بهتری دارد اما آنچه در مورد محافظت از تخریب بنا نمایان است نگهداری از بخشهایی از بنا به وسیله تیرهای چوبی است که به نظر نمی رسد چندان مطابق با اصول علمی باشد.

caravanserail 0307 mm3 کاروانسرای ایزدخواست آباده

مسافران جاده اصفهان، شیراز می توانند در کنار این شهر باستانی توقفی کوتاه داشته باشند و زمانی را به بازدید از این اثر گرانبها اختصاص دهند. ضمن اینکه این کاروانسرا به همراه پارک جنگلی شهر می تواند محل مناسبی برای استراحت مسافران بین راهی باشد.

نحوه دسترسی

آدرس : شیراز، آباده،  ۷ کیلومتری شمال ایزدخواست و در ۷۵ کیلومتری شمال آباده، مجاور دژ ایزدخواست، کاروانسرای ایزدخواست

caravanserail 0307 mm1 کاروانسرای ایزدخواست آباده

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *