جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کاخ سرخه حصار

تاریخ بروزرسانی :
۹ شهریور ۱۳۹۶

کاخ سرخه حصار یا عمارت قصر یاقوت یا کاخ یاقوت در شرق تهران در منطقه سرخه حصار و درون پهنه کنونی بیمارستان شهید لواسانی جای دارد.

کاخ یاقوت مربوط به دوره قاجار و دوره پادشاهی ناصرالدین‌شاه است که در سی و نهمین سال پادشاهی او در سال ۱۲۶۲ خورشیدی ساخته شد. این قصر از بخش‌های قصر بیرونی و حرمخانه سلطنتی تشکیل شده بود. کاخ یاقوت شامل ۲ دستگاه عمارت به نام کوشک بیرونی و حرم خانه بود و در مجموع در حدود ۲۰۰ اتاق داشت. عمارت قصر یاقوت در دوره قاجار دچار آتش ‌سوزی شد و دوباره بازسازی شد.

ساختمان این قصر نخستین بنای ایران است که هیچ تاثیری از معماری ایرانی نگرفته‌است. این بنا ایوانی در بالای در ورودی دارد که در معماری اروپایی ویژه معرفی شدن اشخاص مهم و ابراز احساسات به مردم است.

در سال ۱۳۳۶ با تصویب مجلس شورای ملی باغ این قصر و تاسیسات همراه با آن به سازمان بیمه‌های اجتماعی واگذار شده و به بیمارستان ریوی تبدیل شد و در دهه بعد بخش‌های روانی و جراحی نیز به آن افزوده شد که در سال ۱۳۵۵ با تصویب مجلس، تبدیل به یک بیمارستان عمومی شد و اکنون بیمارستان و مرکز فوق تخصصی قلب دکتر لواسانی نام دارد.

گذشته از بناهای سلطنتی قلعه، ساختمان های دیگری به نام کاروانسرا، سربازخانه و گرمابه هم از دیگر ملزومات کاخ سرخه حصار محسوب می شد که امروزه اثری از آن ها دیده نمی شود. در حال حاضر قسمتی از این محل به تاسیسات بهداشتی کارگران اختصاص داده شده است.

این ساختمان محل آشپزان دربار بوده و به دستور ناصرالدین شاه در اینجا آش طبخ می‌شده و برای هر یک از بزرگان کاسه‌ای فرستاده می‌شده است.

این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۱۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرخه حصار کاخ سرخه حصار

سرخه حصار1 کاخ سرخه حصار

سرخه حصار2 کاخ سرخه حصار

سرخه حصار3 کاخ سرخه حصار

سرخه حصار5 کاخ سرخه حصار

سرخه حصار 6 کاخ سرخه حصار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *