رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اسفند ۱۳۹۵

چگونه اسکی کنیم ؟

لینک این مطلب کپی شد!

۱.چگونه اسکی کنیم
همه تکنیک ها در اسکی به وسیله اصول اولیه اسکی بازی و اغلب همراه با یکدیگر اجرا می شوند. همه چیز کامل توضیح داده شده است در این بخش چگونگی کارکرد تکنیک ها، نحوه اجرای آن ها و…

۲- پوشیدن چوب اسکی

با اینکه پوشیدن چوب اسکی ها بسیار ساده است، بسیاری از مبتدیان برای پوشیدن چوب اسکی های خود با مشکل مواجه می شوند. اصول اولیه ای برای انجام این کار وجود دارد که با رعایت آن ها، انجام این کار بسیار ساده می شود.

آماده شدن (Setting Yourself Up)

قبل از پوشیدن چوب اسکی ها باید موارد زیر را بررسی کنید:

• چوب اسکی ها باید در عرض شیب (در زاویه ۹۰ درجه نسبت به خط سقوط) قرار بگیرند. این کار باعث می شود که هنگام پوشیدن آن شروع به سر خوردن نکنند و زمانی که آن ها را پوشیدید، در عرض شیب قرار می گیرید و سر نخواهید خورد. باید مراقب باشید که چوب اسکی ها در جهت عرض شیب موضعی نباشند، زیرا یک اشتباه کوچک در محاسبه باعث سر خوردن چوب اسکی ها می شود.

• اطمینان حاصل کنید که هیچ تکه برفی زیر پوتین اسکی نباشد، زیرا اگر مقدار زیادی برف در کف پوتین اسکی باشد، فیکس ها به خوبی بسته نخواهند شد. برای پاک کردن برف، راحت ترین راه این است که با بخش های زیر پنجه و پاشنه به قسمت جلویی فیکس ضربه بزنید تا برف از کف پوتین جدا شود.

باید بدانید که گاهی اوقات باید کمی محکم ضربه بزنید. این امر باعث می شود که چوب اسکی نیز از وضعیت درست خود خارج شود. اگر این اتفاق افتاد، باید دوباره آن را در موقعیت درست قرار دهید. همچنین زمانی که برف را پاک کردید، اگر پای خود را دوباره روی برف قرار دهید، ممکن است برف بیشتری به کف پوتین بچسبد، پس بهتر است که پوتین ها را به صورت تک تک قبل از پوشیدن چوب اسکی تمیز کنید.

• همواره اول چوب اسکی دره را بپوشید. برای پوشیدن این چوب اسکی، کف پوتین اسکی باید با کف چوب اسکی زاویه یکسانی داشته باشد، در غیر این صورت جلوی پوتین به خوبی درون فیکس قرار نمی گیرد. قرار دادن پوتین اسکی در زاویه درست زمانی که چوب اسکی کوه را اول می پوشید، بسیار سخت خواهد شد.

• اگر باتوم به همراه دارید، از آن برای حفظ تعادل در زمانی که می خواهید کف پوتین را تمیز کنید، استفاده کنید. ایستادن بر روی یک پا، روی سطحی لغزنده با داشتن پوتین هایی غیرعادی در پا زمانی که به این کار عادت ندارید، کار راحتی نیست.

بدیهی است که ترتیب انجام این کارها باید هماهنگ و تمرین شده باشند، اما اگر این ترتیب را رعایت کنید، هنگام پوشیدن چوب اسکی مشکلی نخواهید داشت.

پوشیدن چوب اسکی

برای قرار دادن پوتین ها درون فیکس ها، باید پوتین ها را به اندازه زاویه چوب اسکی ها خم کنید و زبانه جلوی پوتین را به محل پنجه در جلوی فیکس ها فشار دهید. سپس پاشنه پوتین را هم راستای قسمت پشتی فیکس قرار دهید و سپس پاشنه پوتین را به سمت پایین و درون محل پاشنه حرکت دهید. زمانی که پاشنه درون محل پاشنه فیکس قرار گرفت، پاشنه را به سمت پایین فشار دهید تا جایی که محل پاشنه در جای خود محکم شود و اهرم فیکس به سمت بالا بپرد. این بخش بسیار ساده است. بخشی که بیشتر افراد با آن مشکل دارند، قرار گرفتن در موقعیتی است که بتوانند چوب اسکی را بپوشند.

اشتباهات متداول

• قرار ندادن چوب اسکی ها در عرض شیب

• ابتدا، پوشیدن چوب اسکی کوه

• عدم تنظیم مجدد عقب فیکس ها

• پاک نکردن برف از کف پوتین ها

• قرار ندادن پوتین ها در زاویه ای یکسان با چوب اسکی

 چگونه اسکی کنیم ؟

۳- در آوردن چوب اسکی

در مقایسه با نحوه پوشیدن چوب اسکی، درآوردن چوب اسکی بسیار ساده است. کاری که باید انجام دهید به صورت زیر است:

• اطمینان حاصل کنید که در وضعیت ثابتی قرار دارید و به اطراف سر نمی خورید (معمولا چوب اسکی ها در عرض شیب قرار می گیرند).

• به وسیله باتوم اهرم پاشنه در عقب فیکس را فشار دهید و همزمان وزن را از روی پاشنه پوتین بردارید.

• سپس محل پاشنه به سمت بالا می چرخد (حرکت می کند) و پاشنه پوتین را آزاد می کند، در نتیجه می توانید پوتین را خارج کنید. سپس همین کار را با چوب اسکی دیگر انجام دهید.

برداشتن وزن از روی پاشنه پوتین بسیار مهم است، در غیر این صورت قادر به آزاد کردن پوتین نخواهید بود. این که کدام یک از چوب اسکی ها را اول از پا خارج کنید چندان مهم نیست، با این حال خارج کردن چوب اسکی کوه در ابتدا و بعد از آن خارج کردن چوب اسکی دره راحت تر است.

اشتباهات متداول

• برنداشتن وزن از روی پاشنه

• قرار نگرفتن در وضعیت درست که باعث می شود در زمان درآوردن چوب اسکی سر بخورید.

 چگونه اسکی کنیم ؟

۴.حمل چوب اسکی ها
راحت ترین روش برای حمل چوب اسکی ها، نگه داشتن آن ها بر روی یک شانه با یک دست است. برای انجام این کار، اولین مرحله قرار دادن کف چوب اسکی ها بر روی یکدیگر است.

در حالی که چوب اسکی ها به صورت عمود قرار گرفته اند، هر چوب اسکی را به وسیله محل پنجه فیکس نگه دارید. در حالی که یکی از چوب اسکی ها کمی بالاتر از دیگری قرار دارد، کف چوب اسکی ها را روی هم قرار دهید و چوبی که بالاتر قرار دارد را روی دیگری سر دهید تا ترمز ها درون یکدیگر گیر کنند. نگهداری چوب اسکی ها به این شکل، حمل آن ها را آسان تر می کند.

مراقب باشید که چوب اسکی ها به کسی برخورد نکنند. چوب اسکی ها را روی هر شانه ای که می خواهید قرار دهید، به نحوی که محل جلوی فیکس ها روی شانه قرار بگیرد. وقتی این کار را انجام می دهید، چوبی که بالاتر قرار دارد، باید در زیر دیگری و روی شانه قرار بگیرد. این کار باعث می شود که چوب اسکی رویی به سمت جلو سر نخورد و حمل آن ها راحت تر صورت بگیرد. برای نگهداشتن چوب اسکی ها در این وضعیت، سر چوب اسکی ها را با دست به سمت شانه ای که چوب اسکی ها روی آن قرار دارد، فشار دهید. اکنون باتوم را در دست دیگر بگیرید.

زمانی که چوب اسکی ها را به این شکل حمل می کنید، مراقب باشید که با آن ها به کسی یا چیزی ضربه نزنید. در زمان حرکت، چوب اسکی ها را به اطراف نچرخانید و وقتی به اطراف می چرخید، مراقب عقب چوب اسکی ها باشید. به دلیل دشواری حرکت با پوتین های اسکی بروی برف، باید در هنگام حمل چوب اسکی ها، بیشتر مراقب باشید. وقتی به محل شلوغی مانند صف بالابر رسیدید، با احتیاط چوب اسکی ها را بدون ضربه زدن به کسی یا چیزی از روی شانه بردارید و آن ها را به صورت عمودی در کنار خود قرار داده، با دست از قسمت بالای فیکس نگه دارید. نگهداشتن چوب اسکی ها در این وضعیت، وزن آن ها را از روی شانه برداشته و برای افرادی که در اطراف شما هستند، ایمنی بیشتری دارد. وقتی به جلو حرکت می کنید، چوب اسکی ها را با یک دست بلند کرده و بعد از جلو رفتن، دوباره روی زمین بگذارید.

روش دوم حمل چوب اسکی این است که بعد از قرار دان کف چوب ها روی یکدیگر و قفل کردن آن ها از قسمت بالای محل پنجه فیکس، آن را به صورت عمودی گرفته و حمل کنید.

 چگونه اسکی کنیم ؟

۵.هشت کردن (شاس نژ)

هشت کردن یعنی چوب اسکی ها را به صورت هشت دربیاوریم. این وضعیت ثبات زیادی ایجاد می کند و به عنوان ترمز نیز عمل می کند. با اینکه هشت کردن برای کسانی که می توانند به خوبی اسکی کنند، چندان مورد استفاده نیست، اما راحت ترین راه برای شروع یادگیری اسکی است.

وضعیت هشت

برای هشت کردن، چوب اسکی ها را به صورت ۸ دربیاورید، به نحوی که سر چوب اسکی ها، ده سانتی متر از هم فاصله داشته باشند و در انتهای آن ها این فاصله بیشتر شود. این فاصله ده سانتی متری باعث می شود که سر چوب اسکی ها نزدیک به هم باقی بمانند و به اندازه کافی فاصله داشته باشند که به یکدیگر برخورد نکنند و روی هم سوار نشوند. فاصله انتهای چوب اسکی ها تغییر می کند و این فاصله بر اساس کاری که می خواهید انجام دهید، تنظیم می شود.

وضعیت هشت، ثبات زیادی دارد، زیرا هر چه فاصله پاها بیشتر باشد، حفظ تعادل در سرعت های پایین راحت تر است. شکل ۸ به عنوان ترمز نیز عمل می کند که باعث می شود این وضعیت برای کنترل در سرعت های پایین بسیار خوب عمل کند. ممکن است فکر کنید این وضعیت چندان طبیعی به نظر نمی رسد و در واقعیت نیز همین طور است، اما این وضعیت باعث افزایش کنترل و ثبات در زمان یادگیری می شود.

هدف از هشت کردن

هدف از هشت کردن یک چیز است؛ اینکه به ما اجازه دهد که بر روی شیبی ملایم تا متوسط به سمت پایین در یک خط مستقیم سر بخوریم، در حالی که سرعت خود را کنترل می کنیم و امکان توقف نیز وجود دارد. وقتی از این وضعیت استفاده می کنیم، اغلب در جهت خط سقوط به سمت پایین شیب حرکت می کنیم و تنها سرعت خود در زمان حرکت کنترل می کنیم و کنترلی بر روی جهت حرکت نداریم. کنترل جهت حرکت در بخش پیچ با وضعیت هشت (Snowplough Turn) توضیح داده می شود.

هشت کردن چگونه عمل می کند؟

وقتی وضعیت هشت را بررسی می کنیم، سه جهت وجود دارد که باید مد نظر قرار دهیم؛ جهتی که می خواهیم در آن حرکت کنیم (مستقیم به سمت پایین شیب) و جهاتی که هر چوب اسکی به آن سمت قرار دارد. به صورت طبیعی، چوب اسکی ها تمایل دارند که در راستای طول خود حرکت کنند، زیرا این جهت دارای کمترین مقاومت است. از آن جایی که هر یک از چوب اسکی ها دارای زاویه ای نسبت به عرض شیب هستند، زمانی که به سمت پایین شیب حرکت می کنند، به صورت مورب در عرض شیب سر می خورند. زمانی که این اتفاق می افتد، اولا، مقاومت بیشتری نسبت به حالتی که چوب اسکی ها به صورت مستقیم و رو به جلو حرکت قرار دارند، ایجاد می شود که باعث کاهش سرعت می شود، ثانیا، هر یک از چوب اسکی ها نیرویی در طرفین ایجاد می کنند (کاربردهای مقاومت).

برای حرکت به سمت پایین شیب در وضعیت پایدار، باید از وارد شدن فشار جانبی در عرض شیب به صورت کلی یا از حرکت هر یک از چوب ها به طرفین، از طریق فشار جانبی ایجاد شده توسط چوب اسکی ها، جلوگیری کنیم. خوشبختانه، به دلیل حالت مناسب چوب اسکی ها (در هشت کردن)، اگر وزن خود را روی وسط هر دو چوب اسکی قرار دهید، وزن به صورت مساوی به هر یک از چوب اسکی ها وارد می شود که باعث می شود هر چوب اسکی به سمت چوب اسکی دیگر، فشار یکسانی وارد کند (توزیع عرضی وزن). این کار باعث می شود، هر چوب اسکی فشار دیگری را خنثی کند و هیچ اثر جانبی کلی بر جهت حرکت ایجاد نشود.

با اینکه هیچ نیروی جانبی از طرف چوب اسکی ها وجود ندارد، هر چوب اسکی تمایل دارد که به طرفین حرکت کند و برای جلوگیری از این کار باید از پای خود استفاده کنیم. با قرار دادن پاها در وضعیتی محکم در حالت هشت و جلوگیری از نزدیک تر شدن پاها به یکدیگر، به طرفین چوب اسکی ها فشار وارد می کنیم و نیروی جانبی آن ها را از طریق بدن و عضلات جذب می کنیم. این کار باعث می شود هیچ یک از چوب اسکی ها در طرفین حرکت نکنند و نتیجه نهایی این است که بدن و چوب اسکی ها مستقیم به سمت پایین شیب و در وضعیتی ثابت، حرکت خواهند کرد.

در زمان هشت کردن، باید وزن را روی پنجه پا قرار دهیم، در نتیجه وزن در وسط طول چوب اسکی ها قرار خواهد گرفت. این امر باعث می شود که با فشار بر وسط طول چوب اسکی (توزیع طولی وزن) کنترل کامل بر روی چوب اسکی ها داشته باشیم. اگر بیش از حد به جلو یا عقب خم شوید، قرار گیری در زاویه درست برای حفظ شکل ۸ مورد نظر مشکل خواهد شد.

کنترل سرعت (Speed Control)

هشت کردن برای یادگیری اسکی بسیار مناسب است، زیرا وضعیتی برای ترمز کردن ایجاد می کند و به منظور کنترل سرعت استفاده می شود. به دلیل آن که هر دو چوب اسکی، به صورت مورب در عرض شیب حرکت می کنند، مقاومت بیشتری نسبت به حالتی دارند که چوب اسکی ها به صورت مستقیم و رو به جلو هستند. این موضوع باعث می شود که این وضعیت به عنوان یک ترمز عمل کند و هرچه چوب اسکی ها بیشتر در جهت طرفین قرار بگیرند، نیروی ترمز، بیشتر خواهد شد. این بدان معناست که، با فرض اینکه در شیب مناسبی هستید، هر چه زاویه هشت بسته تر، سرعت بیشتر و هرچه زاویه هشت بازتر باشد، سرعت کمتر می شود و حتی می تواند باعث توقف شما شود. همچنین اگر هشت کردن با زاویه خاصی انجام شود، سرعت شما ثابت خواهد ماند.

همان طور که در شکل نشان داده شده است، هرچه قدر زاویه هشت کردن، بسته تر باشد، چوب اسکی ها، در جهت حرکت، سطح کمتری برای فشار به برف دارند، مقاومت کمتری ایجاد می کنند. زمانی که زاویه هشت کردن باز تر باشد، لبه های داخلی، تماس بیشتری با برف در جهت حرکت دارند و مقاومت بیشتری ایجاد می کنند که در نتیجه، سرعت بیشتر کاهش می یابد.

استفاده از لبه های چوب اسکی در زمان هشت کردن

در زمان هشت کردن، همچنین می توانید از زاویه لبه ها برای افزایش یا کاهش مقاومت استفاده کنید. اگر زانوها را به هم نزدیک تر کنید، چوب اسکی ها بیشتر به سمت طرفین خم می شوند که باعث می شود لبه ها بیشتر درون برف فرو بروند (فشار لبه). این فشار اضافی بر لبه ها نیز باعث کاهش سرعت می شود.

در بخش توضیحات، نزدیک کردن و دور کردن زانوها برای کنترل سرعت تا زمانی که قصد توقف داشته باشید، گنجانده نشده است. این بدین خاطر است که با اینکه این کار به کنترل سرعت کمک می کند، اما درست کردن ۸ های بزرگ و کوچک با چوب اسکی ها مهم تر است و چیزی است که باید بر آن تمرکز بیشتری شود.

نحوه هشت کردن

عوامل مهم در شاس نژ

مهم است که وزن خود را به صورت مساوی بین دو چوب اسکی توزیع کنید، در غیر این صورت، یکی از چوب اسکی ها تاثیر بیشتری بر حرکت می گذارد و حرکت ثابت به سمت پایین شیب آن طور که باید، انجام نخواهد شد.

زمانی که در عمل به کمک هشت کردن از شیب پایین می روید، از طرف برف به چوب اسکی ها فشار وارد می شود. این امر باعث می شود که چوب اسکی ها کمی تکان بخورند، در نتیجه، سر چوب اسکی ها به یکدیگر نزدیک و از هم دور می شوند و زاویه هر چوب اسکی به صورت مداوم کمی تغییر می کند. چوب اسکی ها همواره کاملا بی عیب و به شکل ۸ نیستند، اما این مشکل بزرگی محسوب نمی شود و در عمل اتفاق می افتد. تا زمانی که وزن را به صورت مساوی روی هر یک از چوب اسکی ها و روی پنجه ی پا قرار داده اید، در حالی که پاها به شکل ۸ و محکم قرار گرفته اند، هر حرکت و تکان خوردنی به صورت طبیعی تصحیح خواهد شد و نیاز به انجام کار اضافه تری ندارید.

میزان مقاومت مورد نیاز شما بستگی به تندی شیب و شرایط برف دارد. در روی یک شیب ملایم، هر چیزی غیر از یک هشت با زاویه بسته تر، باعث مقاومت زیادی می شود که شما را از حرکت باز می دارد. بنابراین برای کنترل سرعت باید از تغییرات زاویه هشت کردن استفاده کنید. در حالی که در شیب های تندتر نیاز به هشت با دهانه بازتر دارید که شتاب شما را کاهش دهد و برای کنترل سرعت باید از هشت هایی با دهانه بازتر استفاده کنید.

توضیحات

در ادامه، توضیحاتی در مورد نحوه هشت کردن به سمت پایین شیب برای کنترل سرعت آورده شده است. این توضیحات در مورد نحوه هشت کردن برای بار اول نیست، بلکه توضیحی در مورد نحوه استفاده از همه تکنیک های هشت کردن است.

آماده شدن و شروع حرکت

برای شروع به هشت کردن، آسان ترین روش، شروع کردن از وضعیتی است که چوب اسکی ها در حالت هشت قرار گرفته اند و بدن به سمت پایین شیب قرار گرفته است. زمانی که خود را از جهت عرض شیب به این وضعیت می رسانید، آسان ترین راه این است که باتوم را در مقابل خود درون برف فرو کنید، در نتیجه، در زمان آماده کردن خود، سر نخواهید خورد. قبل از شروع حرکت، معمولا بهترین روش این است که خود را در وضعیت درست قرار دهید، در حالی که وزن به صورت مساوی روی هر دو چوب اسکی قرار دارد و کمی به جلو خم شده اید، در نتیجه فشار ساق پا را روی پوتین ها حس می کنید و باتوم ها در دو طرف بدن و به سمت عقب و خارج از مسیر حرکت قرار گرفته اند. برای قرار گیری در این وضعیت، باید به صورتی هشت کنید که مقاومت کافی جهت جلوگیری از سر خوردن در زمانی که باتوم ها را از درون برف خارج می کنید ایجاد شود، که در این جا مشکل کوچکی به وجود می آید و آن شروع حرکت در زمانی است که تمایل به حرکت دارید. برای شروع حرکت از این وضعیت ثابت، کارهای مختلفی باید انجام دهید، سعی کنید با کمی حرکت دادن وزن به جلو و عقب به سمت جلو حرکت کنید، مراقب باشید که زمان انجام این کار از وضعیت خود خارج نشوید. می توانید زانوها را کمی از هم دور کنید، در نتیجه لبه ها زیاد در برف فرو نخواهند رفت یا می توانید زاویه هشت را بسته تر کنید، اما این کار در زمانی که حرکت نمی کنید، آسان نیست. معمولا افراد ترکیبی ازسه روش را استفاده می کنند، به سمت جلو حرکت می کنند در حالی که چوب اسکی ها را به هم نزدیک تر کرده و سعی می کنند لبه ها را بیش از حد درون برف فرو نکنند.

هشت کردن در حین پایین رفتن از شیب

وقتی که موفق به حرکت شدید، اولین کاری که انجام می دهید، سرعت گرفتن است. برای این کار شکل ۸ با زوایه بسته تری ایجاد کنید و انتهای چوب اسکی ها را به هم نزدیک تر کنید، در حالی که سر چوب اسکی ها، ده سانتی متر از هم فاصله دارند. این کار باعث کاهش مقاومت چوب اسکی ها می شود و باعث می شود که کمی سرعت و انرژی لحظه ای ایجاد شود. زمانی که مقداری انرژی لحظه ای ایجاد شد، سرعت خود را ثابت نگه می داریم. برای انجام این کار، زاویه هشت را تا جایی باز می کنیم که از شتاب گرفتن جلوگیری کند، اما زاویه نباید به اندازه ای باز باشد که سرعت را کاهش دهد. باید تصمیم بگیرید که زاویه هشت چقدر باشد و این بستگی به تندی شیب و شرایط برف دارد.

زمانی که زاویه هشت، مناسب شد، در همان وضعیت باقی می مانیم و شروع به حرکت به سمت پایین شیب با سرعت ثابت می کنیم. در ادامه می خواهیم سرعت خود را کمی کاهش دهیم. برای این کار، زاویه بزرگ تری با چوب اسکی ها به وسیله دور کردن انتهای چوب اسکی ها از هم و نگهداشتن فاصله ده سانتی متری بین سر چوب اسکی ها، ایجاد می کنیم. این کار باعث افزایش مقاومت و کاهش سرعت می شود. وقتی سرعت به اندازه کافی کاهش یافت، می توانید این کار را دوباره تکرار کنید و سرعت خود را افزایش یا کاهش دهید تا وقتی که می خواهید متوقف شوید. همچنین اگر اعتماد به نفس کافی دارید، می توانید به حالت مستقیم و سپس به حالت هشت بروید.

 چگونه اسکی کنیم ؟

۶. پیچ زدن با وضعیت هشت در آلپاین

پیچ با وضعیت هشت، پیچی است که در زمان هشت کردن چوب اسکی ها انجام می شود. همان طور که در بخش توزیع عرضی وزن گفته شد، چوبی که وزن بیشتری روی آن قرار دارد، کنترل بیشتری روی حرکت شما خواهد داشت. در هشت کردن، چوب اسکی ها در وضعیت ۸ قرار می گیرند، در حالی که چوب اسکی راست تمایل به پیچ به سمت چب دارد (جهت کمترین مقاومت) و چوب اسکی چپ تمایل به پیچ به سمت راست دارد.

پیچ زدن در اسکی

شروع پیچ در اسکی آلپاین

برای شروع پیچ، تمام کاری که باید انجام دهید این است که به جای توزیع مساوی وزن بین هر دو چوب اسکی، وزن بیشتری بر روی یکی از چوب اسکی ها وارد کنید. این کار باعث می شود، چوبی که وزن بیشتری روی آن قرار دارد، کنترل بیشتری بر حرکت داشته باشد و حرکت شما را در جهتی که تمایل به آن دارید (جهت کمترین مقاومت) و به سمت پایین شیب (توزیع عرضی وزن) بچرخاند. با اینکه چوب اسکی راست در سمت راست قرار دارد، اما سر آن به سمت چپ قرار می گیرد و اگر سریع تر از شیب پایین بیاید، شما به سمت چپ خواهید رفت. همین اتفاق در جهت مخالف برای چوب اسکی چپ می افتد. این موضوع اغلب، افراد را گیج می کند، اما همان طور که در شکل نیز مشخص است، واضح است که چرا این اتفاق می افتد.

پیچ با وضعیت هشت

باید به خاطر داشته باشید که وزن خود را در وسط چوب اسکی قرار دهید (توزیع طولی وزن) تا کنترل کامل بر روی چوب اسکی ها داشته باشید. زمانی که پیچ انجام می دهید، بدن نیز باید کمی در جهت چوب اسکی خارج پیچ قرار گیرد. این امر باعث می شود که مسیر شیب را بهتر ببینید و حالت ایستادن مناسب تر باشد.

زمانی که در وضعیت هشت، پیچ انجام می دهید، همواره لبه داخلی چوب اسکی به درون برف فرو می رود، در حالی که لبه خارجی با برف تماسی ندارد. در مانورهای پیشرفته تر، لبه های مورد استفاده باید تغییر کنند، اما با توجه به جهت حرکت، در پیچ با وضعیت هشت نیازی به این کار نیست. عدم نیاز به تغییر لبه ها، پیچ با وضعیت هشت را بسیار آسان می کند، زیرا تنها باید وزن بدن را جا به جا کرد در حالی که سایر وضعیت ها ثابت باقی می مانند.

توضیحات (Setting Yourself Up)

در ادامه فیزیک پیچ با وضعیت هشت توضیح داده شده است. در زیر توضیحاتی درباره هشت کردن به سمت پایین شیب و پیچ در این وضعیت با فرض اینکه در ابتدا در جهت پایین شیب قرار گرفته اید و می خواهید به سمت چپ بچرخید، آورده شده است.

وزن خود را به صورت مساوی بر روی هر دو چوب اسکی قرار دهید و به سمت جلو حرکت کنید. زمانی که سرعت کمی افزایش یافت به سمت چپ پیچ می زنیم. به منظور انجام این کار کمی به راست خم می شویم و وزن بیشتری را روی چوب اسکی راست قرار می دهیم. هرچه بیشتر خم شویم، پیچ کوچک تر می شود. به خاطر داشته باشید که در خلاف جهت خم شدن پیچ خواهید کرد. زمانی که به سمت چپ چرخیدیم و سرعت شروع به کم شدن کرد، می توان زاویه ای که در عرض شیب داریم را با برداشتن مقداری از وزن از روی چوب اسکی راست یا وارد کردن وزن بیشتر بر روی آن، تنظیم کنیم. برداشتن مقداری از وزن از روی چوب اسکی راست باعث می شود که بیشتر در خط سقوط قرار بگیرید و سرعت شما کمی افزایش یابد. قرار دادن وزن بیشتر بر روی آن، باعث می شود که بیشتر در عرض شیب قرار بگیرید و سرعت شما کاهش یابد.

سپس می خواهیم پیچ بعدی را شروع کنیم. وزن خود را به صورت مساوی به هر دو چوب اسکی وارد می کنیم و کمی به جلو خم می شویم. این کار باعث می شود که دوباره در خط سقوط قرار بگیرید، در نتیجه مستقیم به سمت پایین شیب حرکت خواهید کرد. به محض اینکه دوباره به سمت پایین شیب قرار گرفتید، به سمت چپ خم می شویم و وزن بیشتری بر روی چوب اسکی چپ وارد می کنیم. سپس شروع به پیچ به سمت راست می کنیم و همانند قبل وقتی سرعت شروع به کم شدن کرد، می توان زاویه را به وسیله برداشتن یا قرار دادن مقداری وزن بر روی چوب اسکی تنظیم کرد. سپس دوباره از اول شروع می کنیم و وزن را به صورت مساوی بین دو چوب اسکی توزیع می کنیم و کمی به جلو خم می شویم تا پیچ جدید را شروع کنیم (به خاطر داشته باشید که خم شدن به جلو تنها برای قرارگیری در خط سقوط مورد استفاده قرار می گیرد و زمانی که در خط سقوط قرار گرفتیم، نیازی به ادامه این کار نیست و وزن باید در وسط چوب اسکی قرار گیرد).

زمانی که می خواهید توقف کنید، باید تمام وزن خود را بر روی یک چوب اسکی قرار دهید، در نتیجه در عرض شیب پیچ خواهید کرد و سپس روی چوب اسکی خم شوید تا کاملا در عرض شیب قرار بگیرید و سرعت شما کم شده و متوقف شوید.

اشتباهات متداول در پیچ زدن با وضعیت هشت

• خم شدن به عقب: مهم است که وزن را در وسط طول چوب اسکی ها قرار دهید، در غیر این صورت جلوی چوب اسکی ها به اندازه کافی به برف فشار وارد نخواهد کرد و کنترل شما را کاهش می دهد (توزیع طولی وزن). خم شدن به عقب باعث پیچ چوب اسکی ها می شود، اما جهت حرکت را تغییر نمی دهد، در نتیجه به جای پیچ در عرض شیب،در جهت مستقیم به سمت پایین شیب به حرکت ادامه خواهید داد. برای اینکه چوب اسکی ها در عرض شیب حرکت کنند، وزن باید بیشتر به سمت جلو قرار گیرد، در حالی که ساق پا به جلوی پوتین اسکی فشار وارد می کند.

• خم شدن روی چوب اسکی نادرست: قبل از شروع حرکت متوجه باشید که باید روی چوب اسکی خارج پیچ خم شوید. غریزه اغلب افراد باعث می شود که روی چوب اسکی داخلی خم شوند، در نتیجه به محض اینکه هر اتفاق غیر منتظره ای افتاد یا کمی احساس ترس کردند، به این حالت بر می گردند و شما باید از این اتفاق جلوگیری کنید.

• خم نشدن روی چوب اسکی به اندازه کافی: زمانی که وزن بیشتری بر روی یک چوب اسکی وارد می کنید، این مقدار وزن باید به اندازه کافی باشد. اگر مقدار کافی وزن به آن وارد نکنید، این جا به جایی وزن، تاثیر زیادی نخواهد داشت.

• زود برداشتن وزن از روی چوب اسکی: زمانی که وزن را روی یک چوب اسکی قرار می دهید، جهت حرکت به صورت آنی تغییر نخواهد کرد، باید به اندازه کافر صبور باشید و وزن را تا زمان شروع پیچ روی چوب اسکی نگه دارید.

• حرکت دادن لگن: وزن باید کم و بیش در وسط چوب اسکی قرار گیرد. اگر لگن خود را در حین پیچ، به یک طرف تکان دهید، ۲ اثر مختلف خواهد داشت. اولا، زاویه قرار گیری لبه های چوب اسکی در برف را تغییر می دهد و ثانیا، حرکت دادن لگن می تواند تاثیر خم شدن بالا تنه را خنثی یا کم کند. این بدان معناست که با وجود خم شدن بالاتنه به جلو، شما خواهید دید که به خاطر وضعیت لگن، هیچ وزن اضافه تری بر روی چوب اسکی خارج پیچ وارد نمی شود و از پیچ آن جلوگیری می شود.

نکات مهم در پیچ زدن با وضعیت هشت

• تا زمانی که به اندازه کافی در هشت کردن اعتماد به نفس پیدا نکردید، بهتر است که در شیب های ملایم با فضای مسطح در پایین شیب (یا شیب ملایم در پایین پیست) تمرین کنید. این امر باعث افزایش امنیت شما می شود و در صورتی که کنترل خود را از دست دادید و به سمت پایین شیب سرعت گرفتید، به صورت طبیعی متوقف خواهید شد. در روی چنین شیبی، چیزی برای نگرانی وجود نخواهد داشت زیرا همواره قادر به توقف خواهید بود.

• استفاده از دوره های آموزشی اسکی، شما را با تمرین های اسکی که افراد در عمل انجام می دهند، آشنا می کند، در نتیجه شما می توانید پیچ با وضعیت هشت را با تکنیک صحیح انجام دهید.

 چگونه اسکی کنیم ؟

۷. نحوه برخاستن دراسکی آلپاین

بلند شدن کاری است که برای اغلب مبتدیان بسیار مشکل به نظر می رسد. ریشه این مشکل در این واقعیت است که قبل از بلند شدن، خود را در وضعیت درستی قرار نمی دهند.

اگر به زمین خوردید و قصد دارید که بلند شوید، چند مرحله را باید طی کنید.

در هر وضعیتی که هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که خود را در یک طرف چوب اسکی ها قرار دهید. بلند شدن به وسیله نشستن بر روی عقب چوب اسکی ها بسیار سخت است. پس باید چوب اسکی ها را در عرض شیب قرار دهید و بدن را در بالای آن ها روی شیب قرار می گیرد. همانند زمانی که قصد پوشیدن چوب اسکی ها را دارید، نباید اجازه سر خوردن را به چوب اسکی ها بدهید. این کار باید شما را در وضعیتی مانند شکل زیر قرار دهد.

سپس باید بدن خود را تا حد ممکن به چوب اسکی ها نزدیک کنید. این بدین خاطر است که وقتی می خواهید بلند شوید، فقط باید خود را به سمت بالا بلند کنید و نیازی به بلند کردن آن در عرض نیست. اگر بخواهید که به صورت معمول از حالت خوابیده بلند شوید، برای بلند شدن فشاری وارد نمی کنید، بلکه زانوهای خود را خم می کنید و خود را به سمت بالا فشار می دهید، در حالی که در پایین ترین حالت ممکن قرار دارید و سپس می ایستید. همین کار را زمانی که چوب اسکی ها را به پا دارید انجام می دهید، با این تفاوت که باید در عرض شیب بلند شوید.

حالا آماده بلند شدن هستید، هر چند مشکل هنوز تمام نشده است. قبل از بلند شدن باید خود را به صورت خمیده به وسط چوب اسکی ها فشار دهید. برای انجام این کار چند چیز مورد نیاز است: باید قادر به فشار دادن خود روی چوب اسکی باشید، در حالی که دست ها کاملا خمیده باشند و باید وزن به جلوی پوتین اسکی وارد شود و روی عقب چوب اسکی قرار نگیرد. برای این کار شما باید این مراحل را طی کنید:

دست دره را خارج از بدن قرار دهید، در نتیجه به صورت مورب روی شیب و بالای پوتین ها قرار دارد. این باعث می شود که وزن شما بیشتر بر روی وسط چوب اسکی ها قرار بگیرد و این یعنی نیازی نیست که فشار زیادی وارد کنید.

سپس دست کوه را روی برف و تا حد ممکن نزدیک به چوب اسکی کوه قرار دهید. دست باید تا حد ممکن به چوب اسکی نزدیک باشد، تا با باز کردن آن بتوان بدن را به سمت بالا حرکت داد. قرار ندادن دست نزدیک به چوب اسکی ها یکی از متداول ترین اشتباهات افراد در زمان بلند شدن است.

سپس از دست کوه برای فشار دادن بدن بر روی چوب اسکی ها استفاده کنید. دست دره را در خارج از بدن نگه دارید تا این کار آسان تر شود و سپس به حالت خمیده بمانید.

اکنون می توانید بلند شوید و به اسکی ادامه دهید.

 چگونه اسکی کنیم ؟

منبع سایت : mechanic of sport

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *