رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ خرداد ۱۳۹۵

چه تعداد غار در ایران شناسایی شده است؟

لینک این مطلب کپی شد!

عضو هیات موسس انجمن غار و غارشناسی ایران گفت: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ غار در ایران شناسایی شده است که کمتر از یک درصد از آنها غارهای باستانی و تاریخی‌اند.

جواد نظام دوست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، اظهار کرد: غارها شناسنامه و تاریخچه زمین هستند و از آنجا که امکان دریافت المثنی برای غارها وجود ندارد نباید آنها را تخریب کرد.

وی افزود: به دلیل وضعیت خاص غارهای باستانی، هیچگونه تخریب، جابجایی و گشایش مسیری پذیرفته نیست.

عضو هیات موسس انجمن غار و غارشناسی ایران عنوان کرد: ۱۳ غار توریستی در ایران وجود دارد که از نظر شکل ظاهری، بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد آنها تغییر فیزیکی پیدا کرده است؛ این مسئله اصلا پذیرفتنی نیست به ویژه برای غارهایی که قرار است به ثبت جهانی برسند.

وی با بیان اینکه آسیب پذیری در غارهای تاریخی بسیار بیشتر است، ادامه داد: در خصوص توریستی کردن یک غار تاریخی و باستانی نباید عجله کرد، بلکه این مسئله نیازمند مطالعه، تحقیق و پژوهش‌های تخصصی و کارشناسی شده است.

نظام دوست افزود: باید از ابتدای امر و پس از شناسایی غارها، گروه‌های متخصص شامل باستان شناسان، دیرینه شناسان، زیست شناسان و نقشه برداران را تا انتهای غار برد و نقشه کامل غار را تهیه کرد، سپس زمینه گردشگری آن را طبق اصول با کمترین آسیب به غار آماده کرد.

وی خاطرنشان کرد: از حدود ۲ هزار و ۵۰۰ غار شناسایی شده در ایران، کمتر از یک درصد آنها غارهای باستانی و تاریخی هستند که به وسعت و اهمیت غار کرفتوی شهرستان دیواندره تنها دو الی سه غار در ایران وجود دارد.

عضو هیات موسس انجمن غار و غارشناسی ایران از غار کرفتو به عنوان یک غار منحصر بفرد نام برد و یادآور شد: باید دست نوشته‌ها و دیوار نوشته‌های این غار پاکسازی شود و در محوطه غار از ریختن زباله پرهیز شود.

وی در پایان عنوان کرد: حفظ و حراست از تمامی آثار طبیعی و خدادادی وظیفه‌ای همگانی است و همه باید تلاش کنند تا غار کرفتو به ثبت جهانی برسد.

249 چه تعداد غار در ایران شناسایی شده است؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *