جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چهل‌پله گلابر منتظر گردشگران

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ مهر ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۷/۲۳- رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ایجرود گفت: اثر تاریخی چهل پله به‌علت هم‌جواری با کمپ‌های گردشگری گلابر نیازمند توجه مسئولان بوده تا بتواند میزبان گردشگران باشد.

“لاله عبدی‌کیا” در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ زنجان، با اشاره به ویژگی‌های منطقه‌ی گردشگری گلابر از توابع شهرستان ایجرود، اظهار کرد: با تلاش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، در شهرستان ایجرود سه روستا در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است که شامل روستای تاریخی گلابر، روستای تاریخی خویین و روستای سفیدکمر است. روستای گلابر در ۵۲ کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است، این روستا طبق تقسیمات جغرافیایی در بخش مرکزی و دهستان گلابر واقع شده است.

وی افزود: در واقع روستای تاریخی گلابر به علت دارا بودن آثار تاریخی و طبیعی، به‌عنوان روستای هدف گردشگری در نظر گرفته شده است. در این روستا آثاری از جمله قلعه زیبایی در بالای کوه مشرف بر روستا دیده می‌شود. هم‌چنین در دامنه‌ی غربی این ارتفاعات، تل تاریخی مسجد جامع گلابر واقع است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

این مسئول با اشاره به آثار تاریخی این روستا، تصریح کرد: مسجد جامع یا مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، تنها اثر تاریخی در استان زنجان است که با همکاری روستائیان محلی، مورد حفاری قرار گرفته و همه مسجد و مجموعه بسیار ارزشمند آن از دل خاک نمایان شده است. این مسجد هزار ساله توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در چندین دوره مورد مرمت قرار گرفته است. محراب مسجد به طور کامل “از سنگ سفید بوده و اسماءالله و ائمه اطهار(ع) و کلمه “فاطمه” همراه با نقوش اسلیمی درون آن حکاکی شده است. اهمیت این اثر به دلیل کتیبه‌های سنگی بسیار زیبای دوره سلجوقی و هم‌چنین محراب سنگی بسیار زیبای آن است که در نوع خود در استان زنجان بی‌نظیر است.

عبدی‌کیا در خصوص اثر تاریخی آق‌قلعه، تاکید کرد: اثر تاریخی آق‌قلعه، از قلعه‌های بسیار زیبای حاشیه روستای گلابر است. با پیگیری که انجام گرفته در بخشی از این قلعه ابزار سنگی متعلق به دوره پیش از تاریخ کشف شده است. این قلعه که در میان اهالی به «آق قلعه» معروف است، دارای ۴۰ پله سنگی بوده که به مرور زمان تخریب شده است. در حال حاضر به علت عدم دسترسی به طبقات فوقانی، هم اکنون ۴۰ پله فلزی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان جایگزین پله‌های سنگی شده است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ایجرود یادآور شد: در جوار روستای گلابر کمپ‌هایی برای استفاده گردشگران احداث شده است. احداث کمپ گردشگری گلابر از سال ۱۳۸۶ از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان آغاز شده است. این پروژه به دلیل احداث سد گلابر و سد مخزنی گلابر برای استراحت مسافرین احداث شده است. در اجرای این پروژه، چشم‌انداز طبیعی و اثر تاریخی آق قلعه «چهل پله» مورد اهمیت بوده، ولی نبود سرمایه‌گذار از مشکلاتی است که تکمیل این پروژه را به تعویق انداخته است.

2564 چهل‌پله گلابر منتظر گردشگران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *