جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چشمه های باداب سورت

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آذر ۱۴۰۱

چشمه های باداب سورت ، یک مجموعه زیبا و دیدنی و یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است. این چشمه‌ها در ۷ کیلومتری غرب روستای بادله و در ارتفاع ۱۸۴۰ متری در ساری واقع شده‌اند. چشمه‌های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند. یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور می‌باشد که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است. چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد. دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمی ترش است که به صورت دائمی و تشتی می‌باشد.
آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند.در فصل زمستان به علت شور بودن آب، چشمه ها یخ نمی بندد.

باداب سورت چشمه های باداب سورت

ثبت ملی چشمه های باداب سورت

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. تنها در ۶ کشور در جهان پدیده‌ای تا حدی شبیه به این چشمه‌ها وجود دارد. این چشمه‌ها بعد از چشمه پاموکاله در کشور ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان به ثبت جهانی نیز رسیده است.در جنوب شهرستان ساری و در بخش چهاردانگه و در حد فاصل مسیر روستاهای اروست و مال خواست، چشمه هایی مشاهده می شود که به چشمه باداب سورت مشهور اند. چشمه باداب سورت ساری به عنوان ژئو پارک محسوب شده و همزمان با دوران چهارم زمین شناسی شکل گرفته اند.

چشمه باداب سورت6 چشمه های باداب سورت

پوشش گیاهی منطقه

چشمه های باداب سورت در جهات متعدد توسط دره های پایین دست، تپه هایی پوشیده از جنگل های سوزنی برگ، ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه ای و روستای اروست احاطه شده اند. معنی باداب در لغت، آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر می باشد.چشمه‌ های پلکانی باداب سورت مازندران در مرز میان سمنان و ساری قرار گرفته است. این باداب‌ ها که یکی از محبوب‌ ترین و زیباترین نقاط کیاسر به حساب می آید. شامل چندین چشمه با آب‌ های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می باشد.

چشمه باداب سورت8 چشمه های باداب سورت

این حوضچه ها در غروب جلوه زیبا و تحسین برانگیزی را در دامنه کوهستان بوجود آورده اند که نگاه چشم نوازی را در روح و ذهن تماشاگران باقی می گذارد. تورهای بسیاری برای تماشای این منظره به منطقه باداب سورت وارد می شوند. فاصله شهر ساری تا چشمه باداب سورت به حدود ۱۲۱ کیلومتر میرسد.

چشمه باداب سورت4 چشمه های باداب سورت

نحوه دسترسی

آدرس : مازندران، شهر ساری ، روستای ارست( از روستاهای ساری)

برای رسیدن به روستای اروست از تهران می‌توانید به‌ترتیب زیر از جاده‌های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. جاده‌های استان سمنان با مسافت کمتر، ایمنی بیشتری دارند؛ اما جاده‌های استان مازندران به مراتب زیباتر هستند:
مسیر ۱: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت
مسیر ۲: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت
از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌های باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا قرار دارد، جاده خاکی است.در هر دو مسیر پس از اینکه به تلمادره رسیدید، یک پمپ بنزین و پس از آن پاسگاه پلیس قرار دارد. جاده روبه‌روی این پاسگاه به‌سمت اروست می‌رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌ سر می‌گذرید و در نهایت به یک سه‌راهی می‌رسید که به سه خط معروف است (سه‌راهی اروست – مالخواست – باداب سورت).

اغلب افراد بعد از رسیدن به این سه‌راهی راه اشتباه را انتخاب می‌کنند. مسیر سمت چپ (مسیر آسفالته) پس از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می‌رسد.راه آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می‌رود؛ اما مسیر مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست قرار دارد، به‌سمت چشمه‌ها می‌رود.

چشمه باداب سورت5 چشمه های باداب سورت

مسیر خاکی

این مسیر خاکی را باید حدود سه کیلومتر طی کنید. اگر این مسیر را تا انتها طی کنید، ممکن است به روستای دیگری برسید. پس از طی حدود سه کیلومتر در این مسیر خاکی، برای رسیدن به چشمه‌ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی هستند و در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آن‌ها که دورتر است، قدیمی و دیگری جدید و البته خصوصی است که به یک معدن متروکه تعلق دارد. در مسیرتان اول به این جاده برمی‌خورید. در صورت عدم تمایل می‌توانید به راه‌تان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ای می‌رسند که چشمه‌ها روی آن واقع است.

جاده خصوصی

اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید، باید سمت چپ جاده خاکی‌ای را بروید که از سه خط طی کردید. با پیشروی در این مسیر، به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه‌ها پیاده بروید؛ مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید. به‌علت وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید. اما تاکنون گزارشی از ریزش ارائه نشده است. در صورت بی‌احتیاطی، خود فرد خاطی مسئول است.

پس از آن که این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید، به یک کانکس نگهبانی می‌رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است. ۳۰ متر جلوتر از آن کیوسک، چشمه‌ها قرار دارند.

 

 

چشمه های باداب سورت در کجا قرار دارند؟

چشمه دربخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد.

ساعت بازدید از چشمه چه ساعاتی است ؟

ساعات بازدید از ۶ صبح تا ۹ شب است. البته این ساعات در طول سال تغییر خواهد داشت؛ چراکه به‌دلیل نبود روشنایی کافی، امکان بازدید در ساعات تاریکی وجود ندارد. 

آیا اطراف چشمه امکانات رفاهی وجود دارد؟

متاسفانه این مجموعه دارای امکانات چندانی نیست. سرویس بهداشتی پایین مسیر و در پارکینگ قرار دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 8 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    متاسفانه جاده دسترسی به آن خیلی بد است‌. ولی چشمه های طبیعی آن واقعا دیدنی و زیباست

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    حیف که به دلیل بی درایتی و بی مسئولیتی ما ایرانیها این چشمه ی بی نظیر داره نابود میشه!? ای کاش کمی بهداین آثار طبیعی اهمیت می دادیم تا این منابع بی نظیر و بکر به نسلهای آینده می رسید. ما همه چیز رو داریم نابود میکنیم. حتی خودمون رو!

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    مجموعه‌ی چشمه‌های شگفت انگیز که دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند است. این نوع از چشمه‌های پلکانی طبیعی تنها در معدود نقاطی از کره‌ی زمین وجود دارند

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • باداب سورت

    با سلام و تشکر از بابت لطفتون در مورد چشمه های باداب سورت
    آدرس لینک تارنمای رسمی این چشمه ها را در صورت تمایل در سایت وزینتان درج نمایید.

    با تشکر
    BadabSoort.com
    orost.ir

    ۲۶ دی, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • مهران

    اره حتما سی و سه پلم جزو ساری حساب میشه
    با تشکر

    ۱۶ مهر, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • مهدی

    قسمتی از مازندران و ساری . نیازی به نوشتن فاصلش با دامغان نیست.
    با تشکر

    ۶ مهر, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد