جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چشمه بار – روستای کلشتر

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ فروردین ۱۳۹۵

این روستا در بخش مرکزی رودبار واقع شده است و مرکز دهستان کلشتر می‌باشد، و از رودبار حدود سه کیلومتر فاصله دارد.
رودبار از چهار بخش خورگام،رحمت آباد و بلوکات، عمار لو و بخش مرکزی تشکیل شده است که بخش مرکزی آن نیز بخشهایی همچون رستم آباد شمالی ،رستم اباد جنوبی و کلشتر را شامل می‌شود.
این روستا به پانصد و پنجاه متر از سطح دریا مرتفع‌تر است که بر اساس آخرین آمار جمعیت آن حدود هزار و دویست هفتاد نفر و دارای حدود چهارصد و نه خانوار می‌باشد.
آب و هوای این روستا معتدل می‌باشد که به همین دلیل زیتون که از محصولات مهم این روستا محسوب می‌شود توسعه زیادی داشته است.
یکی از ویژگی‌های مهم روستای کلشتر وجود تعداد زیاد چشمه‌های پرآب، با آب بسیار سرد و گوارا می‌باشد که این نقطه تمایز این روستا از از روستاهای دیگر می‌باشد. آب اشامیدنی و کشاورزی روستا از این چشمه‌ها تأمین می‌شود و آب مازاد بر مصرف برای آبیاری زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی از ویژگی‌های بارز این روستا وجود چشمه‌های پر آب می‌باشد که آب شرب این منطقه را نیز تامین میکند.چشمه بار یا چیمه وار از بزرگترین و پر آب‌ترین چشمه‌های کشور می‌باشد . یکی از ویژی‌های بارز این چشمه این است که در تابستان هم آبی بسیار سرد و گوارا دارد. علاوه بر سر بودن چشمه حتی در فصول گرم یکی از ویژگی‌های مهم آن که امروزه مورد توجه قرار گرفته است سبکی اب این چشمه می‌باشد.در آخرین مطالعات انجام شده آب این چشمه از اب معدنی دماوند نیزسبک‌تر است.
این روستا از قدمت زیادی برخوردار است بر اساس روایاتی که از ریش سفیدان سینه به سینه نقل شده است اهالی این روستا در زمان‌های قدیم در این مکان ساکن نبودند بلکه در منطقه ای به نام “پیلا خونی” که در فاصله پنج کیلومتری محل کنونی این روستا قرار دارد زندگی می‌کردند و همچنین در زمان‌های خیلی دور نیز در منطقه ای به نام “مرجان آباد” در فاصله هفت کیلومتری این روستا ساکن بودند.
آثار به دست آمده در استلاسری، علوچال،حمام بولاقی و قسمتهای دیگر از این روستای نشان می‌دهد که قبلاً در آن مکان‌ها نیز سکونت داشته‌اند که قدمت این مکان‌ها به بیش از هزار سال تخمین زده شده است.
با توجه به شواهد به دست آمده شغل اصلی روستایینان در آن زمان دامداری و در ارتفاعات این روستا کاشت گندم و جو بوده است .
امروزه به دلیل زحمت کمتر و سود بیشتر ،کاشت گندم و جو جای خود را به کاشت زیتون داده است که از مهم‌ترین محصول این روستا به شمار می‌آید.
روستای کلشتر به دلیل واقع شدن در منطقه ای کوهستانی و وجود درختانی همیشه سر سبز همچون زیتون و کاج منظره ای زیبا را برای بازدید کنندگان فراهم ساخته است که در فصل‌های بهار و تابستان این زیبایی دو چندان می‌شود.
آبشار زیبایی با ارتفاعی بیش از بیست متر نیز در این روستا واقع شده است که یکی از مکان‌های دیدنی این روستا محسوب می‌شود. این روستا به دلیل شرایط خوب جغرافیایی جنگل‌های زیبایی را در ارتفاع هزار متری از سطح دریا را در خود جا داده است که درختان سر به فلک کشیده آنها نظر هر بازدید کننده ای را جلب می‌نماید.
کوه آسمان سرا با علفزار‌های بلند و زیبا در ارتفاع هزار و نهصد متری از سطح دریا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا به شمار می‌آید.
آبشار بیست متری، امامزاده شاهزاده ابوطالب، سرچشمه کلشتر، درختان هزارساله زربین با ارتفاع بیست متری، خانه‌های پلکانی و جنگل‌های راش بلوط از جاذبه‌های مهم این روستا به شمار می‌آیند.

 

 

2333 چشمه بار   روستای کلشتر

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ثریا

    چرا عکس سرچشمه کلشتر رو این همه سال تو سایت نذاشتین.این عکسا فقط یکیشون سرچشمه کلشتر یاهمون چشمه بار هست سایتتون رو اصلاح کنید

    ۱۲ فروردین, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با تشکر از شما عکس اصلاح شد .

      ۱۹ فروردین, ۱۳۹۵

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *