جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چشمه آبگرم مرتضی علی

تاریخ بروزرسانی :
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷

چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در استان خراسان جنوبی است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ‪ ۲۷‬ کیلومتری شهر طبس واقع شده‌است

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد.

پس از گذر نمودن از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود ۵ کیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی کرد که عمدتا از آب عبور می‌کنند.

این چشمه مبدا آبی اغلب مزارع و تامین آب باغات طبس می‌باشد که از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود.

در طول مسیر چشمه آب گرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خود نمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده‌اند.

پس از حدود ‪ ۱۰‬دقیقه پیاده روی به منطقه‌ای می‌رسیم که چشمه‌های متعدد آب بویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگترین آنها از درون حفره‌ای نشات می‌گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده‌است.

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌است. گردشگران داخلی و خارجی از این مناطق که طبیعت زیبایی نیز دارد استقبال می‌کنند.

آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به ۱۰درجه هم می رسد.

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید!

cheshme2101 mm چشمه آبگرم مرتضی علی

cheshme2101 mm1 چشمه آبگرم مرتضی علی

cheshme2101 mm5 چشمه آبگرم مرتضی علی

cheshme2101 mm7 چشمه آبگرم مرتضی علی

cheshme2101 mm9 چشمه آبگرم مرتضی علی

cheshme2101 mm10 چشمه آبگرم مرتضی علی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ثابته سمآبادی

    من عاشق طبسم. فقط ازون جا رد شدم وقتی سراز بودم ، یادمه یه جایی یه پیر مرد ریش سفید بلند داشت یه کاسه ماست میفروخت با نون محلی یادمه اینقدر خوش مزه بود که به آدم رودن اون پیرمرد شک کردیم، گویا ا ما بهترون بود ،آخ مگه میشه، بگزریم، حالا با دیدن این چشمه، تصمیم گرفتم برم طبس و بگردم، آره بگردم. برم و.اونجا، آخه مگه میشه، اونجا ،،،چشمه،، نون،،ما

    ۱۱ اسفند, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • مرضیه

    سلام. خیلی زیباست.

    ۱۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • A.k

    سلام دوستان.ما به این چشمه رفتیم واقعا دیدنی و زیبا بود.مخصوصا که توی این چشمه یه ماهی های کوچولویی بودن که پاهای آدمو ماساژ میدادن و پوست رو تمیز میکردن.حتما برین پشیمون نمیشین

    ۲۳ شهریور, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
    • مهدی آرمیون

      سلام دوست عزیز آیا زمستون فصل مناسبی برای سفر به اونجاس؟ شما چه فصلی رفتی؟

      ۷ آذر, ۱۳۹۵
    • ثابته سمآبادی

      بعدش چیشد

      ۱۱ اسفند, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *