رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ اسفند ۱۳۹۲

چادر یا هتل کم ستاره ، کدام یک سفر را ارزان می کند؟

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱ – به گزارش نافع، در حالی که تنها یک ماه تا تعطیلات نوروز ۹۳ باقی مانده ستاد خدمات سفرهای کشور به دنبال بررسی طرح ممنوعیت استفاده از چادرهای مسافرتی در سطح شهرها و پارک‌ها برآمده، چادری که آغاز یک سفر ارزان است. نخستین جلسه ستاد خدمات سفرهای کشور برای نوروز ۹۳ که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با امر سفر برگزار شد که با اظهارنظر مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور همراه بود که وی به موضوع نصب چادرهای مسافرتی در اماکن عمومی در سطح شهرها اشاره کرد و گفت: «موضوع نصب چادر موضوع مناسبی نیست چرا که در برخی موارد باعث به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی شده است بنابراین؛ نصب چادر در سطح عمومی شهرها مانند خیابان‌ها، حاشیه بلوارها، پارک‌ها و بوستان‌ها ممنوع است و در شهرهایی که امکان ایجاد کمپینگ وجود دارد باید فضاهای کمپینگی ایجاد شود.»
در پی‌اعلام نظر معاون گردشگری کشور، امین عارف‌نیا، رئیس کمیته اطلاع‌رسانی‌ستاد‌خدمات‌سفر تصریح می‌کند که «این موضوع، تنها یک پیشنهاد است و در جلسه بعدی این ستاد مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.»
*ستاره‌های مشابه و سفر پرهزینه
در استان همدان ۹ هتل، ۲ هتل آپارتمان و ۱۸ مهمانپذیر وجود دارد و بالغ بر یک هزار و ۵۰۰تخت در استان همدان وجود دارد، اما در ایام نوروز در سالهای متمادی در حالی که اماکن مختلف شهرهای استان با چادرهای گردشگران یکپارچه رنگارنگ می‌شد علاوه بر هتل‌ها و مهمانپذیرها؛ مدارس استان نیز اسکان مسافران را بر عهده می‌گرفتند که قطع یقین این مهم در سال جاری هم به انجام خواهد رسید.
اما به نظر می‌رسد امسال بزرگترین ظرفیت میزبانی از گردشگران که همان چادر‌های مسافران است نیز با این ارایه پیشنهاد در همدان کمرنگ خواهد شد و با کمبود هتل و مسافرخانه ارزان قیمت بازار کارتن به دست‌ها داغ خواهد شد.
یکی از فعالان گردشگری همدان معتقد است: به استناد بر آمار ارائه شده در گزارش‌های متعدد رسانه‌ای در سال‌هایی که کل جمعیت ایران نزدیک ۲۰ میلیون نفر بود، شهر همدان دارای ۳۰ واحد مهمانپذیر بود که بعدها به علت نداشتن توجیه اقتصادی،۲۰ مورد از آنها از رده خارج شد و تغییر کاربری دادند.
وی گفت : در حال حاضر که جمعیت ایران افزون بر ۷۵ میلیون نفر است، شهر همدان تنها ۱۸ مهمانپذیر دارد و۹ هتل استان با ستاره‌های مشابه حق انتخابی برای مسافران کم درآمد نمی‌گذارند که بتوانند در هتل‌های یک یا دو ستاره در همدان که البته تعدادشان محدود است ایجاد کنند.
کمبود تاسیات اقامتی و مسافرخانه قدیمی
کمبود تأسیسات اقامتی در همدان یکی از معضلات حوزه گردشگری است و برای اثبات این ادعا می‌توان به تصویر نازیبایی اشاره کرد که زاییده حضور کارتن به دستها برای اجاره سوئیت در ورودی‌های شهر است و در کنار آن چادرهای مسافرتی مسافرانی که در سطح شهر در فصل سفر گسترانده می‌شود یکی دیگر از دلایل این ادعا است.
از نگاه یک تورگردان، در شهر همدان وجود هتل‌هایی با ستاره‌های یکسان جای انتخابی برای مسافران با سطح درآمد مختلف نمی‌گذارد. برای همه مسافران امکان پرداخت هزینه اقامت در هتل‌های ۳ یا ۴ ستاره وجود ندارد، مسافران تمایل به اقامت در هتل و مهمانپذیر کم‌ستاره با امکانات غیر استاندارد را ندارند.
مریم سمواتی معتقد است: مهمانپذیرهای قدیمی که در پر ترددترین خیابان شهر قرار دارند امکاناتشان به ۲۰ سال پیش بر می‌گردد تنها گزینه‌های ارزان قیمت برای اقامت گردشگران در شهر همدان هستند که مسافر امکان اقامت در این اماکن را برای چند شب ندارد.
این در حالی است که سیروس ابراهیمی، ناظر عالی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی کشور در سفری که نوروز ۱۳۹۲ به همدان داشت عنوان کرده بود: باید با افزایش تعداد هتل‌های همدان مشکل کمبود فضای اقامتی برای مسافران را حل کنیم. موقعیت خاص‌ همدان در منطقه غرب کشور باعث شده تا همدان سالانه از حجم بالایی از سفرهای تفریحی برخوردار شود. اما با گذشت ۱ سال از این اظهار نظر به هتل‌ها و یا مهمانپذیر‌های کم هزینه در استان افزوده نشد و با از راه رسیدن نوروز ۹۲ شاهد خواهیم بود که کارتن به دستها برای اجاره دادن خانه‌های اجاره‌ای جای واحد‌های پذیرش هتل‌ها را خواهند گرفت.
از سوی دیگر چادر ها گستره شهر‌های استان راهم رنگارنگ خواهند کرد. ضرورت افزایش هتل از نگاه کارشناسان:
*مسافر در آمد داشته باشد
حمید قریشی‌تبار کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم نیز معتقد است اگر جامعه محلی مناطق گردشگرپذیر در فصل ورود گردشگر درآمد مطلوبی کسب کنند در طول سال چرخیدن چرخه اقتصادی منطقه با مشکل مواجه نخواهد شد.
وی با اشاره به نفع اقتصادی بالایی که در اثر حضور گردشگر در منطقه ایجاد می‌شود تصریح کرد: گردشگری برای منطقه درآمدآفرینی می‌کند که برای تأمین نیازهای خود راهی هتل، رستوران، فروشگاه‌ها و اماکن دیدنی آن منطقه شود در غیر این صورت گردشگران منطقه را با آلودگی محیطی آشنا خواهند کرد و مقصد گردشگری خود را بدون فایده برای مردم بومی‌ترک خواهند کرد.
در حال حاضر به نظر می رسد با نبود زیر ساخت اقامتی مناسب در همدان امسال هم شرایط حضور مسافران در استان در تابستان و نوروز به روال سال های قبل پیش رود.
به هر حال تنها باید امید وار بود که تدبیر دولت جدید راهی برای افزایش امکانات و تسهیلات سفر ارزان قیمت در فضاهایی استاندارد بیاندیشد.
پرنیان فرهمند
s_200_150_16777215_00_images_Social_11_4-11_chdorzadan چادر یا هتل کم ستاره ، کدام یک سفر را ارزان می کند؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *