رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ مهر ۱۴۰۱

پیست اسکی پیام

لینک این مطلب کپی شد!

پیست اسکی پیام که در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی واقع شده است، یکی از جاذبه های منحصر به فرد برای جذب علاقمندان به ورزشهای زمستانی و طبیعت گردان می باشد.این پیست به‌عنوان قدیمی‌‌ترین پیست اسکی شمال غرب کشور است که در فصل زمستان به‌دلیل سردی هوا و برف‌ زیاد یکی از جذابترین پیست های اسکی می باشد. پیست اسکی پیام مرند در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار افتتاح شد و از آن زمان تاکنون هر ساله شاهد حضور گردشگران و ورزشکاران برای ورزش، تفریح و انواع مسابقات ورزشی است.

-اسکی-پیام-800x533 پیست اسکی پیام
منطقه پیام یکی‌ از زیباترین و مهم‌ترین تفرجگاه‌های‌ مردم آذربایجان شرقی به حساب می‌آید که در طول سال مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است. در واقع، در طول فصل سرما کمتر خانواده‌ای‌ در تبریز و دیگر شهرهای‌ آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار را می‌توان یافت که برای‌ انجام ورزش‌های زمستانی‌ و نیز استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام به این منطقه نرود.

نام قدیمی‌ پیام، «یام» است که هم‌اکنون نیز همین نام در گفت‌وگوهای‌ محاوره‌ای‌ مردمان آذربایجان به کار می‌رود. یام در زبان مغول به معنی‌ اسب چاپار است که در مسیرهای‌ مختلف در هر منزلی‌ مستقر می‌شد تا پیک مورد نظر سوار بر خود را به مقصد برساند. با گذر زمان نام یام از سوی‌ فرهنگستان ایران به پیام تبدیل شد.

زمستان‌های‌ سرد و برف‌گیر از ظرفیت‌های‌ بسیار مناسب جلب گردشگر به منطقه پیام است که داشتن پیست اسکی‌ در این محل باعث شده است سالانه عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند. پیست اسکی پیام که در ارتفاعات منطقه واقع شده است، در روزهای تعطیل پذیرای بسیاری از خانواده‌های آذری است.

-اسکی-پیام-5-800x533 پیست اسکی پیام

پیست اسکی پیام مرند در سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا در دامنه ارتفاعات رشته كوه ميشو راه‌اندازی شد. این پیست با ۸۰۰ متر طول، از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پیست‌های کشور و از جمله جاهای دیدنی مرند است. پیست مذکور از سال ۱۳۴۸ هجری شمسی تاکنون پذیرای ورزشکاران و گردشگران زیادی بوده است که برای ورزش، تمرین و اجرای مسابقات به این منطقه آمده‌اند.

پیست اسکی پیام زیر نظر فدراسیون اسکی و هیئت اسکی استان آذربایجان شرقی اداره می‌شود. این پیست در دامنه‌های شمالی کوه میشو قرار دارد و مسیر کوهپایه‌ای شیب‌دار آن، برای اسکی آلپاین مناسب است. اسکی‌بازان از تله اسکی پیست برای صعود به بالای شیب اسکی استفاده می‌کنند.

نکته جالب پیست اسکی پیام مرند این است که علاوه بر روزهای برفی زمستان، در روزهای خنک تابستان مورد استقبال گردشگران است و همین امر بزرگ‌ترین فرصت برای جذب سرمایه‌گذار و رونق گردشگری محسوب می‌شود. نزدیکی به مرکز استان آذربایجان شرقی و در دسترس بودن این مکان، قرارگیری در مسیر ترانزیتی اروپا و آسیا و داشتن طبیعت بکر از جمله ویژگی‌های منطقه گردشگری پیام هستند که جذابیت زیادی برای مردم بومی و سایر شهرها دارند.

امکانات پیست اسکی پیام

امکانات بسیاری در پیست اسکی پیام وجود دارد؛ از جمله امكان استفاده از تلفن همراه، جاده آسفالت و قابل دسترسی، پاركينگ، رستوران، سرويس‌های بهداشتی، دستگاه‌های بالابر برای افراد مبتدی و حرفه‌ای و پل روگذر ورودی پيست که برای رفاه حال بازدیدکنندگان فراهم شده است. ضمن اینکه در این محل سه دستگاه تلکس مخصوص بانوان، پیست آموزش کودکان و افراد مبتدی، اسنوبرد مارپیچ، کلاس‌های آموزشی و همچنین مسابقات برای استفاده ورزشکاران و رفاه گردشگران ایجاد شده است.

این پیست دارای ۳ تله اسکی آماتوری (قله اول و قله دوم) و آموزشی است که در حال حاضر فعلا تله قله اول و آموزشی فعال هستند. در منطقه آموزشی پیست اسکی پیام، یک مدرسه اسکی با امکانات خاص و پیشرفته وجود دارد که زیر نظر مربیان پیشکسوت و اسکی‌بازان حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

-اسکی-پیام-4-800x533 پیست اسکی پیام

جاذبه های پیست اسکی پیام

علت اصلی مراجعه گردشگران به پیست اسکی پیام، استفاده از ظرفیت‌های فراهم شده برای اسکی‌سواری و برف‌بازی است. این پیست یکی از بهترین و ایمن‌ترین مکان‌ها برای برف‌بازی زمستانه و گذراندن اوقات خوش در یک روز برفی محسوب می‌شود. این پیست شیب ملایمی دارد و مکانی امن و مناسب برای خردسالان و نوآموزان است. همچنین این شیب ملایم با استقبال اسنوبرد سواران همراه شده است که به‌دنبال تفریحی بسیار لذت‌بخش و مهیج هستند.

یکی دیگر از تفریحات این پیست، کوهنوردی است. دامنه رشته کوه‌های میشو، مکانی بسیار مناسب و دیدنی برای صعود به ارتفاعات و طبیعت‌گردی به حساب می‌آید. این منطقه همواره شاهد حضور کوهنوردانی است که با کوله‌پشتی‌ خود قصد کوهپیمایی و کمپ‌زدن در مکان‌های بکر کوهستانی این منطقه را دارند.

-اسکی-پیام-1-800x533 پیست اسکی پیام

بهترین زمان بازدید

پیست اسکی پیام منطقه‌ای تفریحی برای روزهای سرد و برفی زمستان است؛ اما بازدید از آن در دیگر فصول سال نیز خالی از لطف نیست. منطقه تفریحی پیام دارای تابستان‌هایی با طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع، جوی‌های روان و چمنزارهای چشم‌نواز است. پس اگر در فصل تابستان به استان آذربایجان شرقی سفر کردید، لذت گشت‌وگذار و استراحت در منطقه زیبا و دیدنی پیام را از خود دریغ نکنید.فصل اسکی در پیست پیام بستگی به بارش فصل زمستان هر سال دارد که به‌طور معمول از اوایل دی شروع می‌شود و تا اواسط فروردین ادامه می‌یابد.مسیر دسترسی به این پیست در اکثر اوقات سال شرایط جوی خوبی دارد و از هرگونه خطر ریزش بهمن و وزش کولاک بارش‌های سنگین در امان است.

-اسکی-پیام-2-800x533 پیست اسکی پیام

نحوه دسترسی

پیست اسکی پیام در بخش مرکزی‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو واقع شده است. این پیست در ۱۵ کیلومتری شهر مرند و ۶۰ کیلومتری تبریز قرار دارد.
برای رفتن به پیست پیام می‌توانید از جاده ترانزیت مرند به تبریز استفاده کنید و ضمن تماشای مناظر بکر اطراف جاده، خود را به این پیست برسانید. مسیر فرعی این جاده ترانزیت کاملا مسطح است و منظره‌ای وصف‌ناشدنی از تپه‌های پوشیده از برف و باغ‌های محلی را در قابی زیبا پیش روی شما می‌گذارد.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، کیلومتر ۱۵ جاده مرند-تبریز، بین صوفیان و مرند، خروجی بعد از هتل یام

-اسکی-پیام-3-800x533 پیست اسکی پیام

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *