جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پورتال گردشگری سلامت راه اندازی می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۶ آبان ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ – گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: گرچه اخبار گردشگری تاریخی و فرهنگی این روزها بیشترین اخبار مربوط به حوزه توریسم را به خود اختصاص داده است، اما گردشگری سلامت حوزه‌ای است که توانسته در بسته خروج از رکود دولت حضور داشته و توجه اتاق بازرگانی را نیز به خود جلب کند. شورای راهبری گردشگری سلامت از دیگر بخش‌هایی است که برای مدیریت بهتر این نمونه از توریسم با حضور نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان تشکیل شد. با این حال در نشستی که چندی پیش در محل اتاق بازرگانی ایران درباره بررسی تعرفه‌های مرتبط با گردشگری سلامت شکل گرفت؛ معاون دفتر برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی با ضعیف ارزیابی کردن این شورا عنوان کرد: از آنجا که زیرساخت‌ها و محورهای سرمایه‌گذاری این حوزه در نظام پزشکی صورت می‌گیرد، مدیریت هم باید در این حوزه باشد، وی همچنین با اشاره به اینکه نظام پزشکی دارای دادسرا و مرجع رسیدگی قضایی به تخلفات احتمالی است، این مجموعه را برای مدیریت مناسب‌تر دانست. این گفته‌ها در حالی صورت می‌گیرد که انگیزه تشکیل‌دهندگان شورا، ایجاد مرجعی برای اقدامات هماهنگ درباره گردشگری سلامت بود.

ورود اتاق بازرگانی به توریسم سلامت، حرفه‌ای نیست
در همین رابطه مرتضی رحمانی‌موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به «دنیای اقتصاد» گفت: کارگروه‌های شورای راهبری گردشگری سلامت در حال آماده‌سازی موضوعاتی هستند که به آنها محول شده است. وی افزود: انگیزه شکل‌گیری شورای راهبری سلامت این بود که دستگاه‌ها، خواسته‌های بخشی خود را به یک خواسته و محصول جمعی تبدیل کنند؛ یعنی اگر سرمایه‌گذاری قصد ورود به حوزه گردشگری سلامت را داشته باشد مقررات وزارت بهداشت را در نظر بگیرد؛ پزشکان سازمان نظام پزشکی نیز که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند مقررات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت بهداشت و وزارت خارجه را مدنظر قرار دهند. رحمانی‌موحد ادامه داد: شان این شورا هماهنگی و همکاری است و هر کسی حاضر نباشد این خواسته و هدف را انجام دهد در حقیقت در وهله اول به خودش صدمه زده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر امور مربوط به صلاحیت دفاتر برای گردشگری سلامت آماده شده است و از وزارت بهداشت خواسته‌ایم ضوابط خود را برای آن دسته از واحدهای درمانی که می‌توانند بیمار خارجی پذیرش کنند، اعلام کند تا ما بتوانیم این واحدها را در بخش بازاریابی به سفارت خانه ها، آژانس‌ها و… معرفی کنیم.
این عضو شورای راهبری گردشگری سلامت درباره ویژگی‌های این واحدها اظهار کرد: تنها واحدهای درمانی مجاز به پذیرش بیمار هستند که شاخص‌ها و کیفیت پذیرش گردشگر سلامت را داشته و از مترجم و پزشک مسلط به زبان در کنار امکانات و اقامت و… بهره گرفته باشند. البته ما هنوز از وزارت بهداشت این ضوابط را دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک این امر محقق شود.
معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درباره سخنانی که شورای راهبری سلامت را ضعیف دانسته و مراجع دیگر مدیریتی را به عنوان گزینه جایگزین معرفی می‌کرد، به «دنیای اقتصاد» گفت: این نظرات جسته و گریخته را نظرات رسمی تلقی نمی‌کنم.
وی درباره نقش اتاق بازرگانی در عرصه گردشگری سلامت نیز اظهار کرد: بحث ورود اتاق بازرگانی به گردشگری سلامت یک ورود حرفه‌ای نیست. متولی گردشگری در کشور مشخص است و اتاق بازرگانی باید با توجه به توانمندی خود در بحث زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در گردشگری وارد شده و از ورود به عرصه‌های فنی و تخصصی پرهیز کند.
رحمانی‌موحد افزود: اگر دفاتر و آژانس‌هایی هم عضو اتاق هستند، پیش از آنکه تابع دستورالعمل‌های اتاق باشند تابع دستورالعمل‌های گردشگری کشور هستند. به نظر ما اگر همه این اراده‌ها و انگیزه‌ها با هم مجتمع شوند خروجی آن به نفع گردشگری است ولی اگر هر گروهی برای خود صدای مجزا داشته باشد ارکستر کاملی نخواهیم داشت.
وی درخصوص تعرفه‌های گردشگری سلامت تصریح کرد: وزارت بهداشت باید این تعرفه‌ها را به ما اعلام کند و بگوید آیا تفاوتی در میزان تعرفه بیمار داخلی و خارجی وجود دارد یا خیر. همچنین آنها باید استاندارد واحدهای پزشکی و خدمات خود در کنار مبالغ مربوط به هر کدام را به ما در قالب یک فهرست ارائه دهند تا ما آن را در اختیار شرکت‌های بازاریاب گردشگری سلامت برای جذب گردشگر این حوزه بگذاریم. وی در پایان تاکید کرد: اگر واحدهای درمانی راسا اقدام به جذب گردشگر سلامت کنند، همان اتفاق نابسامانی که در بخش‌های دیگر گردشگری وجود دارد در این حوزه نیز اتفاق می‌افتد و همه اراده این چند دستگاه این بوده که از این اتفاق جلوگیری کنند.

وظایف شورای راهبری تعریف شده است
دکتر محمد پناهی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره مراحل شکل‌گیری این شورا گفت: شورای راهبری گردشگری سلامت مجموعه‌ای نوپا است که با تلاش‌های چندین ماهه شکل گرفته است. بعد از استقرار معاونت گردشگری ما مشغول تدوین آیین‌نامه این مجموعه شدیم و توانستیم آن را به امضای چهار دستگاه وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌، وزارت خارجه و سازمان نظام پزشکی برسانیم.
وی افزود: براساس آیین‌نامه برای هر مجموعه شرح وظایفی تعیین شد. به‌عنوان مثال در کارگروه بهداشت و درمان، شرح وظایف مربوط به حوزه بهداشت، درمان و توریسم درمانی به‌ویژه در بخش‌های مربوط به بیمارستان‌ها مشخص شده و آنها در حال انجام موارد مرتبط هستند. از طرفی کارگروه تندرستی و تبلیغات نیز موظف است آیین‌نامه‌های مرتبط با فعالان حوزه گردشگری سلامت به‌ویژه آژانس‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی را ارائه کند. کارگروه سرمایه‌گذاری و تهیه زیرساخت‌ها نیز در حوزه سازمان نظام پزشکی قرار می‌گیرد.
پناهی ادامه داد: در حال حاضر معاونت درمان در حال تدوین شیوه نامه‌های پذیرش بیماران بین‌الملل است و در کارگروه تندرستی، بازاریابی و تبلیغات نیز شیوه‌نامه مرتبط با فعالان گردشگری سلامت و موارد مرتبط با صلاحیت حرفه‌ای آنها تدوین شده است. بنابراین این کارگروه‌ها به سرعت در حال انجام شرح وظایفی هستند که برایشان در نظر گرفته شده و در جلسه‌ای که در نیمه آبان تشکیل خواهد شد، جلسه شورا برای تصویب این شیوه نامه‌ها برگزار می‌شود.
وی درباره ادعاهایی مبنی بر عملکرد ضعیف شورا گفت: دیگران به جای اینکه توجه به این بحث‌ها فعالیت‌های مصوب خود را انجام دهند، در بحث تعرفه‌ها ما نیاز به تشکیل کارگروه داریم که این موارد تهیه شده و به شورا ارائه می‌شود تا پس از تصویب اجرایی شود.
دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از ورود دلالان به این عرصه جلوگیری کرد، به «دنیای اقتصاد» گفت: ما برای این کار مجموعه فعالیت‌هایی را انجام دادیم. برای مثال در تبریز اولین نشست تخصصی گردشگری سلامت را پایه گذاری کرده و در آن از چهار دستگاه خواستیم مراکز و پزشکان متخصص و مرتبط با این حوزه را به ما معرفی کنند؛ همچنین به ادارات کل استان‌ها نیز ابلاغ شد آژانس‌ها و فعالان این حوزه را به ما اعلام کنند. بنابراین این نشست فرصتی را فراهم کرده است که فعالان مجاز گردشگری سلامت اعلام شوند. وی افزود: با راه‌اندازی پورتال گردشگری سلامت در این ماه، اسامی مراکز معتبر گردشگری سلامت نظیر بیمارستان‌ها و آژانس‌ها در کنار پزشکان در سایت درج می‌شود و سایر افراد و مجموعه‌هایی که به این حوزه ورود پیدا کنند، غیرقانونی خواهند بود. به نظر می‌رسد دستیابی به یک رویکرد هم‌گرایانه در حوزه گردشگری سلامت که می‌تواند بیشترین درآمد را به بار آورد، مدنظر مسوولان قرار دارد. آنها معتقدند رویکردهای انفرادی باعث مغفول ماندن سایر بخش‌ها و توسعه نامتوازن در این بخش خواهد بود و این عرصه را به مشکلاتی مبتلا می‌کند که در سایر اقسام گردشگری به چشم می‌خورد. حالا باید دید چه دستگاهی سازش ناکوک خواهد بود و در این ارکستر، فالش خواهد نواخت!

760dd75d130913f168c3a302fc5b4924 پورتال گردشگری سلامت راه اندازی می‌شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *