رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ شهریور ۱۳۹۲

پناهگاه میانکاله طعمه حریق شد

لینک این مطلب کپی شد!

رضا زمان احمدی رئیس اداره محیط‌زیست بهشهر، گفت: با تلاش نیروهای یگان محیط‌زیست آتش خاموش شد اما به دلیل تاریکی هوا حریق به طور کامل مهار نشد و صبح روز بعد در اثر وزش باد مجددا شعله‌ور شد. به گفته وی، محیط بانان با کمک ماموران ایستگاه آتش‌نشانی بندر امیرآباد، نیروهای منابع طبیعی و نیروهای مردمی پس از ساعت‌ها تلاش موفق به مهار کامل آتش شدند.
حر منصوری عبدالملکی، دیده‌بان میانکاله می‌گوید: باز هم خبری حاکی از آتش‌سوزی در میانکاله به دستم رسید، طبق این خبر بخشهای غربی میانکاله از ساعت۱۰صبح سه‌شنبه هفته گذشته، طعمه حریق شده است. این آتش‌سوزی‌ها در چند ماه گذشته به‌دلیل تکرار زیاد برای مردم منطقه دیگر امری عادی و روزمره به حساب می‌آید. این تعداد آتش‌سوزی آن هم در قسمت‌های غربی که تراکم حضور انسان در آن بیش از مناطق شرقی میانکاله است چیزی نیست که بتوان به‌راحتی از کنار آن گذشت.
1 پناهگاه میانکاله طعمه حریق شد

چه کسانی این مراتع را آتش می‌زنند؟

عبدالملکی دیده‌بان میانکاله تاکید کرد: سال‌ها قبل محدود دامدارانی در زمان‌هایی خاص اقدام به آتش زدن پوشش گیاهی نه چندان سبز اواخر تابستان در میانکاله می‌کردند تا به‌واسطه خاکستر شدن پوشش گیاهی و جوانه زدن آن احشامشان بتوانند از جوانه‌ها به‌عنوان علوفه استفاده کنند اما امروزه دامداران بواسطه استفاده از ماشین و تراکتور و آوردن کاه و علوفه برای فصل‌های غیرسبز دیگر نیازی بسوزاندن پوشش گیاهی خشک منطقه ندارند. اما اینک این سوال مطرح است که چه کسی یا کسانی از تکرار این سناریو در مقاطع زمانی کوتاه آن هم در یک منطقه حفاظت‌شده دارای اهمیت جهانی، سود می‌برند. بنظر می‌رسد افرادی با دلایل خاص قصد بی‌کفایت نشان دادن مدیران زیست محیطی شهرستان یا میانکاله را دارند که این پروژه را در زمان‌های کوتاه تکرار می‌کنند. نکته تأمل‌برانگیز دیگر این است با وجود اینکه فرمانداری و سایر نهادهای دولتی در زمان‌هایی خاص همچون ایام تعطیل و زمان برداشت انارهای وحشی منطقه اقدام به اخذ عوارض از محل ورودی میانکاله می‌کنند اما تاکنون هیچ اقدامی مبنی بر احداث ایستگاه اطفای حریق در منطقه صورت نگرفته است. پناهگاه حیات‌وحش میانکاله با فون و فلور منحصربفردش سال‌هاست که بواسطه حضور نابخردانه انسان و ماشین‌آلاتش دست به‌گریبان مشکلاتی جدی برای ادامه حیات خود شده است. این بی‌خردی انسان یک روز خود را با ساختن پالایشگاه، روزی دیگر با احداث جاده و دیگر روز با قطع ارتباط حیاتی تالاب با قسمت‌هایی چون لپوی زاغمرز خود را نشان داده و می‌دهد که نا کار آمد بودن سازمان محیط‌زیست را بعنوان سازمان متولی امور زیست محیطی بیش از پیش نمایان می‌سازد.

پوشش گیاهی از بین رفت

در جریان این آتش‌سوزی ۵ هکتار از اراضی پناهگاه حیات‌وحش میانکاله با پوشش گیاهی ۹۰ درصد بوته تمشک و سازیل و ۱۰ درصد درختچه انار از بین رفت و تعداد زیادی از گونه‌های جانوری از جمله مار، لاک پشت و غیره تلف شدند. به گزارش مهر،اداره محیط‌زیست بهشهر تصریح کرد: محدوده وقوع آتش‌سوزی زیستگاه پرنده حمایت شده دراج به شمار می‌رود. احمدی افزود: به احتمال فراوان این آتش‌سوزی عمدی بوده است که در این رابطه پس از تحقیقات صورت گرفته یک نفر مضنون که از متخلفین با سابقه در زمینه صید و شکار غیرمجاز است، دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد.

خسارات وارد شده به دلیل آتش‌سوزی

دیده‌بان میانکاله تصریح کرد: آتش‌سوزی تا بحال ادامه داشته و متاسفانه یک دستگاه موتور آب که برای اطفای حریق توسط محیط‌زیست و دوستداران طبیعت به کمک گرفته شده بود در آتش سوخت، همچنین ماشین آتش‌نشانی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به درخواست محیط‌زیست برای همکاری به نزدیک درب ورودی رفته تا با اتقال آب به مخزن تراکتور محیط‌زیست به اطفای حریق در میانکاله کمک کند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *