رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ شهریور ۱۳۹۶

پناهگاه حیات وحش سرخانکل

لینک این مطلب کپی شد!

پناهگاه حیات وحش سرخانکل در محدود تالاب بین المللی انزلی قرار دارد پناهگاه حیات وحش سرخانکل در غرب سلکه واقع شده که از طرف شمال به کانال ماهروزه و از طرف جنوب به روستاهای هندخاله، سیاه درویشان و از طرف شرق به رودخانه هندخاله و از طرف غرب به رودخانه تازه بکنده محدود می باشد. منطقه مذکور پوشیده از آزولا، سه کوله خیز، لاله تالابی و نیزار می باشد که گونه غالب گیاهی آن را نی و لوئی تشکیل می دهد.

از حیات وحش پناهگاه حیات وحش سرخانکل پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر و انواع مرغابی ها، طاووسک، یلوه، کاکایی نیز در این منطقه زمستان گذرانی می نمایند. منابع آبزی منطقه نیز دو نوع هستند ماهیان بومی عبارتند از : سوف، هشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از قبیل ماهی سفید، سفید کولی وسیاهکولی می باشد.

همانطور که گفته شد تالاب سرخانکل (منطقه حفاظت شده سرخانکل) بخشی از مجموعه تالاب انزلی است که در بخش میانی آن واقع شده است و از آنجایی که نبض گردشگری تالاب در انتهای این منطقه می تپد خواه ناخواه سرخانکل به عنوان تنها مسیر رسیدن به نیلوفر های آبی است از این رو تعداد بالای قایق های مسافری به سرخانکل موجب آلودگی آن شده است.

منطقه رویش گل های نیلوفر آبی یکی از مکان های اصلی تخم گذاری و جوجه آوری پرستوهای دریایی در تالاب انزلی محسوب می شود .محل تخم ‌گذاری پرستوها روی گیاهی به نام «سکوله ‌خیز» است که این گیاه یک ساله “شناور آبزی” است که با ریشه‌های افشان خود و ثابت کردن آنها در گل و لای بستر ثبات قابل توجهی به کلونی‌ های خود می ‌دهد و ریشه‌ های هر کدام از پایه‌ها به واسطه وجود یک میوه منحصر‌ به‌ فرد در اندام زیرین فرو رفته و حالت استاتیک مناسبی را برای کلونی ‌های بی‌نظیر به وجود می‌آورد. تردد حجم عظیم قایق های مسافری از کنار این کلونی باعث ازبین رفتن و کوچک و نا امن شدن آن و در نتیجه کاهش میزان انتخاب این محل جهت زادآوری این پرندگان گردیده است.

علاوه بر موارد فوق آلودگی بیوشیمیائی آب، تجمع حجم عظیم زباله، کم شدن عمق و خشک شدن مناطقی از این پناهگاه بدلیل ورود رسوبات حوضه آبریز بالادست تالاب، لایروبی غیر اصولی و عدم توجه و رسیدگی به مشکلات جاری دور نمای ناامید کننده ای را برای منطقه محجور و بی پناه سرخانکل ترسیم کرده است.

امیدوارم با توجه ویژه مسولان سازمان حفاظت محیط زیست و نیز فعالان محیط زیست استان گیلان به پناهگاه سرخانکل و بررسی مشکلات و مخاطرات پیش روی این منطقه کم نظیر وضعیت نگران کننده آن بهبود پیدا کند.

سرخانکل 1 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 2 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 3 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 4 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 5 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 6 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 7 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 8 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل 9 پناهگاه حیات وحش سرخانکل

سرخانکل پناهگاه حیات وحش سرخانکل

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *