جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل علی ابن حمزه

تاریخ بروزرسانی :
۲ تیر ۱۳۹۷

پل تاریخی علی بن حمزه ، یکی از دیدنی های شیراز است که در محور شیراز اصفهان واقع شده و سال ها است که خودروهای سبک و سنگین از روی آن عبور می‌کنند. این پل در فاصله ۵ کیلومتری دروازه قرآن شهر شیراز و بازار کریم خان زند قرار دارد و در کنار پل، بقعه امامزاد‌ه‌ای به نام علی بن حمزه قرار گرفته است. حضرت علی ابن حمزه (علیه السلام)، نوه حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) یکی از این بزرگواران است که در شیراز مدفون است.
آرامگاه شاه میرعلی بن حمزه بن موسی کاظم در خیابان حافظ و در نزدیکی رودخانه خشک و همچنین در نزدیکی پل علی بن حمزه قرارگرفته‌است و دلیل نامگذاری این پل نیز مجاورت این پل با آرامگاه حضرت علی ابن حمزه علیه السلام است.
این پل در زمان فرمانروایی آل بویه بر روی رودخانه خشک شیراز احداث شده و بارها مورد مرمت قرار گرفته و سرانجام در زمان کریم خان زند به سال ۱۱۸۵ هجری قمری تجدید مرمت و نوسازی شده است.
در حال حاضر به علت تردد خودروهای سنگین،‌ صدمات زیادی به بنای پل وارد شده و نیازمند تعمیر، مرمت‌ اساسی و حفاظت می‌باشد. در حال حاضر به علت تردد خودروهای سنگین ، ‌ صدمات زیادی به بنای پل وارد شده و نیازمند تعمیر ، مرمت‌ اساسی و حفاظت می‌باشد. بنا به تصمیم شهرداری شیراز و میراث فرهنگی مدتی است مسیر حرکت خودرو‌ها از روی این پل تغییر پیدا نموده است. پل علی بن حمزه شیراز در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————–
این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل تاریخی در محور شیراز اصفهان واقع شده و سالهاست که خودروهای سبک و سنگین از روی آن عبور می‌کنند. در کنار پل ، بقعهٔ امامزاد‌ه‌ای به نام علی بن حمزه قرار گرفته است. این پل در زمان فرمانروایی آل بویه بر روی رودخانهٔ «خشک» شیراز احداث شده و بارها مورد مرمت قرار گرفته و سرانجام در زمان کریم خان زند به سال ۱۱۸۵ هجری قمری تجدید مرمت و نوسازی شده است. در حال حاضر به علت تردد خودروهای سنگین ، ‌ صدمات زیادی به بنای پل وارد شده و نیازمند تعمیر ، مرمت‌ اساسی و حفاظت می‌باشد.

910 پل علی ابن حمزه

 بن حمزه 2 0 پل علی ابن حمزه

 بن حمزه 4 2 پل علی ابن حمزه

 بن حمزه 3 1 پل علی ابن حمزه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *