رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

پل دو آب اراک

لینک این مطلب کپی شد!

پل دو آب اراک  واقع است در محلی به همین نام که در حاشیه کوههای مرتفع راست بند را سهند قرار داشته و بر روی رودخانه قره چای ساخته شده است.پل دو آب اراک در ۴۰ کیلوکتری غرب شهر اراک ودر ۲ کیلومتری شمال شرقی روستاهای فرو حصار قرار گرفته از یکسو رابط بین مناطق واقع در چهار جهت اصلی و از سوی دیگر ارتباط دهنده شهرهای اراک به بروجرد ملایر و همدان می باشد.این پل در نزد اهالی به نام محل یعنی دو آب معروف بوده ولی درباره نام سازنده و تاریخ احداث آن سند و مدرک معتبری نیست تنها جایی که احتمال می رود نامی از این پل به میان آمده باشد در هنگام بازگشت ناصرالدینشاه قاجار از زیارت عتبات عالیات می باشد که از آن به عنوان پل بزرگ نام برده شده است. ولی با توجه به سبک و سیاق ساخت پل احتمالا” این پل تنها اثر باقیمانده از دوره قاجار در منطقه دو آب می باشد.

در مجموع طول پل ۱۳۰ متر و عرض آن بین ۵/۵ تا ۷/۵ متر نوسان دارد و بلندترین نقطه پل از کف رودخانه ۵/۷ متر ارتفاع دارد . و چون بستر رودخانه در دو سوی غرب و شرق از نظر ارتفاع یکسان نمی باشد سمت غربی پل را به طول ۲۸ متر خاکریز و سنگ چین کرده اند تا از اختلاف سطح بین دو بستر رودخانه کاسته شود. عرض پل بین ۵۷۰ الی ۵۵۹ سانتیمتر نوسان دارد و بلندترین نقطه پل از کف رودخانه به ۵۰/۷ متر می رسد.

این پل دارای هشت چشمه بزرگ وکوچک است که با طاقهای که تیزه دارند کار شده اند یکی از چشمه های پل که در سمت شرق واقع شده در دوره پهلوی به علت سیل بردگی ترمیم آنرا از بتون آرامه ساخته اند اما بقیه چشمه های پل هویت خود را حفظ کرده و هر پایه از جلو دارای موج شکن تیز است و از پشت دارای پشتیبانی فاصله پایه های پل نسبت یه یکدیگر به اقتضای شرایط گذر آب وحالت عمویم کف رودخانه از ۶۰/۱۳ الی ۱۰/۶ متر نوسان دارند چون کف رودخانه از شن وسنگهای رسوبی آکنده است نمی توان به طور دقیق اظهار داشت که پایه های رومی کمر و صخره بنا شده اند و با جهت پی عمیق کنده اند.مصالح ساختمانی به کار رفته در این بنا عبارتند از : سنگ ، آجر و گل آهک .کل بنا از پایین به بالا و به ارتفاع حدود ۱۲۰ سانتی متری سنگ کاری شده است.
۳۸۰ اثر ثبتی استان مرکزی در حوزه تپه ها و محوطه های تاریخی، بیش از ۲۰۰ اثر بناهای تاریخی برجسته ، پنج اثر جلوه های ناب طبیعی و ۲۷ اثر مناسک آیینی و میراث معنوی است و علاوه بر آن صدها اثر نیز در جلوه های دیگر ثبت شده است.
بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
پل دو آب اراک پل دو آب اراک

پل دو آب اراک پل دو آب اراک

دو آب 3 پل دو آب اراک

 

دوآب پل دو آب اراک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *