جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل بابا محمود

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

تاسیس آن به سال ۷۰۲ هجری و بنا به روایتی ۷۱۲ هجری بازمیگردد. این پل توسط حاکم محلی که دست نشانده ایلخان مغول بود بنام اولجاتیو و نامش بابا محمود پدر محمد اشترگانی است پی ریزی و بنا شده است. یکی از ویژگی های این بنا داشتن گرده ای ملایم در حرکت معماری پل است که تقسیم فشار آب را در دو سوی پل تنظیم می نماید. این پل بارها توسط حاکم زمان تعمیر و بازسازی شده است طول پل حدود ۱۵۲ متر، عرض از ۵ الی ۸ متر متغیر است و ارتفاع آن از سطح بستر رودخانه ۷۲۰ سانتی متر میباشد.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۵ با شمارهٔ ثبت ۶۳۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در ۲۸ کیلومتری جنوب غربی اصفهان و حدود ۲ کیلومتری پیربکران بر روی زاینده رود ساخته شده است. این پل چون در باغ محمود که از روستاهای شهرستان لنجان است قرار گرفته به پل باغ محمود نیز شناخته می شود.

این پل برروی زاینده روددرشرق روستای سهرفیروزان که طبق اسناد تاریخی شهری باستانی (شهرپیروزان)وروزگاری درکنارشهر(جی) یا(گی)تنهاشهرهای فلات مرکزی ایران بوده اندبه دستورحاکم محلی به نام بابامحموداحتمالابرروی بقایای پل باستانی که محورارتباطی شهرپیروزان باشهر(گی یاجی)بوده است بناشده است. لازم به توضیح است مقبره بابامحموددراین روستا موجود و مسجدی قدیمی به نام بابامحمودبامرمت سازمان میراث فرهنگی مورداستفاده اهالی می باشد.

1728 پل بابا محمود

1729 پل بابا محمود

1730 پل بابا محمود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد