رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ آبان ۱۳۹۳

پروازهای مستقیم، جاده ابریشم را احیا می‌کند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ – گروه گردشگری: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاحیه سومین مجمع جهانی اقتصاد گردشگری با طرح پیشنهادهایی برای احیای جاده ابریشم گفت: در حال حاضر در مسیر جاده ابریشم هشت مسیر و کشور اصلی گردشگری وجود دارد که هرکدام از آنها دارای موضوعات خاص تاریخی، فرهنگی، تجاری، قومیتی و مناظر طبیعی هستند؛ تورهای تاریخی و فرهنگی ایران، ترکیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی، قزاقستان، ازبکستان، هند و روسیه از جمله این موارد است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر در این مجمع در ماکائو چین که با موضوع راه ابریشم در حال برگزاری است، ایران را تنها کشوری دانست که راه‌های دریایی و زمینی ابریشم در آن از طریق خلیج فارس برخورد پیدا می‌کرد و خاطرنشان کرد: بندر گوآنگجو چین یکی از محورهای اصلی دادوستد دریایی جاده ابریشم به دیگر نقاط جهان به‌شمار می‌رفته است. قرار گرفتن ایران در بخش مرکزی جاده ابریشم حکایت از ارتباط دیرینه ایران با چین دارد؛ به‌طوری‌که مقصد حرکت از چین به ایران، بندر هرمز بود. از سوی دیگر دریانوردی ایرانیان صرفا به یک راه دریایی بین چین و «سوماترا» منحصر نمی‌شد بلکه تا سیلان نیز کشیده شده بود. معاون رئیس‌جمهور ضمن بیان پیشنهادهایی برای احیای جاده ابریشم تصریح کرد: پایه‌ریزی بستر مناسب جهت تشریک مساعی و همکاری‌های بین‌المللی و دو جانبه در زمینه گردشگری، راه‌اندازی اتحادیه جهت ایجاد امنیت در گردشگری کشورهای کمربند اقتصادی جاده ابریشم، راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین‌المللی بین شهرهای مسیر و نیز تشویق شرکت‌های هواپیمایی در ایجاد رقابت و ارائه پروازهای ارزان قیمت، ایجاد مقاصد بین‌المللی گردشگری از طریق ایجاد مقاصد تفریحی، گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت، مبادله تفاهم‌نامه چند جانبه میان کشورهای مسیر جاده ابریشم دریایی به‌منظور کاوش و باستان‌شناسی زیر بستر دریا، ثبت مشترک «تردد در جاده ابریشم دریایی» به‌عنوان میراث ناملموس در یونسکو و احیای تجارت دریایی در مسیر راه ابریشم دریایی، می‌تواند منجر به احیای جاده ابریشم و توسعه گردشگری در این مسیر شود.

ایجاد بازارهای اقتصادی در حوزه جاده ابریشم
مسعود سلطانی‌فر بهره‌گیری از قابلیت‌های جاده کهن ابریشم زمینی و دریایی در زمینه‌های فرهنگی و تجاری که نماد مناسبات تاریخی و مسیر دوستی ایران و چین است را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: احیای جاده ابریشم دریایی برای افزایش مبادلات فرهنگی، اقتصادی و دیپلماتیک بین دو کشور ایران و چین بسیار موثر خواهد بود.
معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه احیا و باززنده‌سازی جاده ابریشم و «یادمان»‌های باستانی بازمانده در پیرامون این جاده می‌تواند باعث توسعه گردشگری و اقتصادی جوامع محلی شود، گفت: اشتراکات و بنیان‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مطلوب کشورهای واقع در این مسیر و براساس خواست مشترک مردم، راه‌اندازی این راه آبی را امکان‌پذیر می‌کند. سلطانی‌فر با بیان اینکه همکاری متقابل باعث نزدیکی این کشورها به یکدیگر و همچنین موجب گسترش روابط آنها با جهان می‌شود، یادآور شد: کشورهای واقع در مسیر و آسیای جنوب شرقی بازارهای اقتصادی بزرگ و مکمل هستند که با ایجاد کانال‌های جدید همکاری می‌توانند به بازارهای موفق اقتصادی برای منطقه و جهان تبدیل شوند و این همکاری از اهمیت راهبردی و جهانی برخوردار است. وی افزود: با اتصال راه‌آهن ایران به آسیای مرکزی و چین و اتصال آن به آب‌های خلیج فارس، زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی منطقه تقویت می‌شود؛ با اجرای این طرح‌ها، روابط دو جانبه چین با اتحادیه آسیای جنوب شرقی، روسیه، اروپا و آسیای مرکزی، منطقه خاورمیانه و آسیای جنوبی تقویت شده و ساز و کارهای همکاری چند جانبه راه‌اندازی می‌شود و همچنین شبکه راه و ترابری سه بعدی بین کشورها شکل می‌یابد و بسیاری از مراکز لجستیکی و شهرک‌های صنعتی و مناطق تجارت آزاد ایجاد شده و به شکوفایی اقتصادی، پیشرفت اجتماعی و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: در شرایطی که دنیا با بحران‌های مالی مختلفی روبه‌رو است، نزدیک‌تر شدن کشورهای واقع در مسیر راه ابریشم و کشور چین با کشورهای آسیای جنوب شرقی و راه‌اندازی راه جدید دریایی ابریشم به منزله یک گام بزرگ در توسعه ساختارهای اقتصادی و رشد اقتصادی پایدار این کشورها خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه طرح جاده ابریشم دریایی جدید و ایجاد بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیا و مرکز تبادلات فرهنگی بین چین و کشورهای آسیایی منجر به شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد شد، تصریح کرد: ایجاد راه ابریشم جدید دریایی آینده روشنی را پیش روی کشورهای منطقه خواهد گشود. سلطانی‌فر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان امن‌ترین کشور منطقه که همواره در مسیر صلح و هم زیستی مسالمت آمیز گام برداشته، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری با استفاده از منابع بخش خصوصی داخلی و خارجی به‌عمل آورده و گسترش تعاملات دوجانبه و چند جانبه با کشورهای مختلف خصوصا کشورهای مسیر راه ابریشم را در دستور کار خود قرار داده و دستیابی به جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۵ میلادی را هدف‌گذاری کرده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، سومین مجمع جهانی اقتصاد گردشگری با حضور نمایندگانی از کشورهای حوزه جاده ابریشم دریایی از ۵ تا ۷ آبان‌ماه در ماکائو چین برگزار شد.

2dc468682106b5f49c59043bab52f720 پروازهای مستقیم، جاده ابریشم را احیا می‌کند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *