جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پردیسان قائم کرمان

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آبان ۱۳۹۸

جنگل پردیسان قائم که یکی از زیباترین و بزرگ ترین بوستان های جنگلی کشور به شمار می آید، در حاشیه ی شرقی کرمان در کنار بلوار قائم قرار دارد. این جنگل بسیار زیبا ۲۳۰ هکتار مساحت دارد و تمامی درخت های آن به پیشنهاد دکتر مظفر بقایی در کوه های صاحب لازمان این شهر ایجاد شده است، کاشت دست می باشد.خاک شهر کرمان در حاشیه شرقی خود، بستر بزرگترین جنگل دست‌کاشت ایران است؛ جنگلی با ۲۳۰ هکتار مساحت که سایه یک‌دستش آسایشگاه مردم دود‌ و ‌دم زده‌ی شهر شده است. در این شرایط، ضروری است که برای حفظ مسایل زیست‌محیطی آن هم چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا هرگز حتی یک شاخه از این جنگل را از دست ندهیم. جنگل قائم با درختان بیشمار خود، شش دهه است که بی‌وقفه، این شهر را ، سرپا نگه داشته است. این جنگل، از مساحت ۳۰۰ هکتاری خود،۷۰ هکتار را در طول سالیان سال از دست داده اما هنوز هم از اصلی‌ترین بخش فضای سبز شهر کرمان است.

پردیسان 1 پردیسان قائم کرمان

این جنگل در سال‌های اخیر به ویژه، از سوی مردم شهر کرمان مورد توجه فراوان قرار گرفته است. بیش از شش دهه قبل که دکتر “مظفر بقایی” ابتکار ایجاد جنگل عظیمی را در زمین‌های سنگلاخی شرق شهر کرمان را با ایجاد کمیته جنگل و با حضور ده‌ها تن از فرهیختگان آن دوره اجرایی کرد، در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم شاید تاثیرگذاری این اقدام را در شهر کرمان تصور نمی‌کرد؛. این جنگل، به عنوان بزرگترین جنگل دست‌کاشت ایران، خود بار بخش زیادی از تاریخ کرمان را بر دوش می‌کشد؛ هم محل وداع با عزیزان و هم بخش اصلی فضای سبز شهر کرمان که قسمت اعظم ریه‌های شهر را نیز در بر می‌گیرد و حالا رفته رفته روی توسعه‌یافتگی را نیز تجربه می‌کند و می‌رود تا عاملی باشد برای توسعه گردش و گردشگری. زیارتگاه معروف به “سید حسین” که یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های کرمان است به نحو خیره کننده ای بین کوه و جنگل دست کاشت قائم قرار گرفته است و کرمانی ها مراسم و مناسبتهای مختلفی را در این مکان برگزار می کنند.

همچنین در حاشیه کوه و جنگل قائم و در جوار مزار شهدا، مهدیه مسجد صاحب الزمان قرار گرفته که با جذابیت معنوی بسیار بالای خود، هر هفته میزبان منتظران ظهور امام زمان(عج) است. همچنین از دیگر امکانات این جنگل می توان به ایجاد یک واحد آتش نشانی در مرکز جنگل قائم اشاره کرد که احتمال بروز هرگونه خسارت در اثر آتش سوزی را از بین ببرد. افزایش مساحت این جنگل در بخش غربی بزرگراه و نیز دامنه‌ها و دره‌های این محدوده، محدود کردن سطح ساخت و سازها تا حد مناسب و نیز بومی‌سازی و متناسب‌سازی ساختمان‌ها و تاسیسات در دست اجرا، تقویت مدیریت جنگل و ایجاد بخش‌های نگهداری و حفاظتی چون محیط‌بانی و جنگل‌بانی که در چارچوب برنامه‌های فنی و کارشناسی انجام وظیفه کنند و نیز تبدیل این فضا به کارگاهی جهت ارتقای فرهنگ شهروندی از منظر زیست‌محیطی با اجرای طرح‌های آموزشی و نیز افزایش امکاناتی که شهروندان را به سمت یادگیری و عادت کردن به حفظ محیط‌زیست ترغیب می‌کند که می‌تواند علاوه بر پایداری این جنگل، کارکرد و نقش تازه‌ای را در زندگی مردم ایفا کند.

 

آدرس جنگل پردیسان قائم کرمان: حاشیه ی شرقی کرمان، کنار بلوار قائم

پردیسان 2 پردیسان قائم کرمان

پردیسان 3 پردیسان قائم کرمان

پردیسان 4 پردیسان قائم کرمان

پردیسان پردیسان قائم کرمان

133 پردیسان قائم کرمان

143 پردیسان قائم کرمان

153 پردیسان قائم کرمان

 

 

182 پردیسان قائم کرمان

192 پردیسان قائم کرمان

 

 

222 پردیسان قائم کرمان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • منصور رنجبر

    بسیار جای زیبا و جالبی است که نشان دهنده اراده قوی مردم این دیار است خدا رحمت کند بنیان گذاران این مکان را و به امید اینکه ما هم برای آینده کارهای اینچنینی انجام دهیم

    ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *