رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۳۹۳

پایگاهها می توانند جایگاه جهانی پیدا کنند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۲۹-اگر پایگاه‌ها ارتقا پیدا کنند و بتوانیم آن‌ها را به پایگاه‌های ملی تبدیل کنیم، به مرور می‌توانیم به آن‌ها جایگاه جهانی بدهیم.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در گردهمایی پایگاه‌های میراث فرهنگی به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به این که در گذشته یک مدیریت مستقل و متمرکز در پایگاه‌ها وجود داشت گفت: متاسفانه در دولت گذشته به بحث پایگاه‌های میراث فرهنگی کم توجهی شد که اکنون تلاش می‌کنیم آن را تقویت کنیم.

وی افزود: نخستین مدل پایگاه‌های میراث فرهنگی در ایران خلق شد، درحال حاضر نیزدر پایگاه‌های میراث فرهنگی پیشکسوتان و افراد خبره کار می‌کنند.

طالبیان اعلام کرد: باید دستاوردهای پایگاه‌های میراث‌فرهنگی به‌صورت الکترونیک منتشر شوند و بانک الکترونیک جامع از دستاوردهای به‌دست آمده در حوزه پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور به‌خصوص پایگاه‌های جهانی منتشر شود تا بتوان از تجربه و دانش افراد بدون پرداخت هزینه استفاده کرد.

طالبیان با بیان این که برای پاسارگاد یک ردیف بودجه‌ مستقل داریم؛گفت:پایگاه پارسه – پاسارگاد یکی از پایگاه‌های جهانی است که در حال حاضر در حوزه‌ خود موفق عمل می‌کند؛ مدیریت این پایگاه به صورت مستقل است، حتی مجلس شورای اسلامی در سال جدید برای این پایگاه یک ردیف مستقل در نظر گرفت.

وی افزود: با توجه به مدیریت این پایگاه به صورت شورای راهبردی در آینده نیز برای مدیریت آن می‌توان از مسئولان محلی کمک بگیریم تا یک مدیریت موفق داشته باشیم.

طالبیان سپس اعلام کرد که ایران پرونده‌هایی مانند قنات و بیابان لوت را به عنوان پرونده‌های میراث طبیعی در دست تهیه دارد.

وی گفت: در ایجاد هر پایگاه میراث فرهنگی علاوه‌بر انجام کارهای عمرانی و مرمتی، باید به بحثی بالاتر از آن یعنی مطالعه و معرفی این بناها فکر کرد و در کنار آن به آموزش و پژوهش نیز توجه کرد.

طالبیان پایگاه‌های میراث فرهنگی را ویترین سازمان میراث فرهنگی دانست وگفت: باید پژوهش، حفاظت، مرمت، معرفی و آموزش در این پایگاه‌ها به صورت همزمان باشد، و تلاش شود تا این جریان به صورت مداوم و با ظرفیت‌سازی‌های محلی باشد .

معاون میراث فرهنگی از مدیران پایگاه‌های میراث فرهنگی خواست تا در کنار مرمت و حفاظت، به آموزش، پژوهش و معرفی نیز توجه شود.

69 پایگاهها می توانند جایگاه جهانی پیدا کنند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *