جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پاکسازی همزمان صد غار در کشور به مناسبت روز «غار پاک»

تاریخ بروزرسانی :
۴ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۴ – عملیات پاکسازی یکصد غار در کشور به طور همزمان امروز – جمعه ۴ مهر – انجام شد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا،‌ به بهانه روز غار پاک عملیات پاکسازی یکصد غار در سراسر کشور به طور همزمان از سوی انجمن غار و غارشناسان ایران و کمیته ملی طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد که غار نخجیر در استان مرکزی به عنوان پایلوت این برنامه قرار گرفت.

پیش از اجرای عملیات نمادین پاکسازی غار نخجیر توسط غارنوردان، همایش اکوتوریسم غارها و بهره‌برداری پایدار با مشارکت جوامع محلی برگزار شد که این همایش نیز مانند کارگاه آموزشی روز گذشته بدون حضور مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست بود.

سیدمحمد حسینی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی در این مراسم گفت: بهره‌برداری درست از منابع طبیعی به آموزش نیاز دارد.

معاون سازمان صبح امروز – جمعه – پیش از حضور در این مراسم گفت: خیلی بر افزایش تعداد بازدیدکنندگان این غار اصرار نکنید، چون هر مجموعه‌ای تحمل ظرفیتی را دارد؛ ما هم این را در دستور قرار می‌دهیم.

جواد نظام لو – رییس انجمن غار و غارشناسان ایران – نیز درباره پاکسازی یکصد غار که امروز به طور همزمان در سراسر کشور انجام می‌شود‌، گفت: برای پاک کردن نمادین هر یک از غارها به بیش از ۲۰ نیرو نیاز است، امروز دست کم ۲۰۰۰ نفر با انجام این کار به گردشگران اعلام می‌کنند غارها پدیده‌هایی حساس و آماده تخریب هستند.

زند وکیلی – معاون عمرانی استانداری استان مرکزی – نیز با اشاره به آمار کارگروه غار این استان از غارهای شناسایی شده اظهار کرد: تاکنون ۷۵ غار در استان مرکزی شناسایی شده‌اند که به بهره‌برداری بهینه و حفاظت اصولی نیاز دارند. درباره غار نخجیر هم با توجه به جمعیت ۵ میلیون نفری حاشیه‌ی آن بهترین فرصت را می‌توان برای بهره برداری گردشگری داشت.

او سپس به تعارضات حفاظت محیط زیست و بهره‌برداری‌های گردشگری از منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: هنر ما مسئولان و تشکل‌های مردمی حرکت صحیح در این مدار است. اگر بخواهیم فقط از منابع طبیعی حفاظت کنیم کاری عبث انجام داده‌ایم، اگر هم فقط استفاده دانشگاهی داشته باشیم هدف‌مان تامین نمی‌شود و اگر استفاده بی‌رویه باشد این فرصت در چند سال زائل می‌شود؛ پس بنابراین باید حرکتی درست با بهره برداری درست داشت.

در ادامه صمیع‌اله حسینی مکارم، معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان از گردشگری حاصل می‌شود، نزدیک به ۱۱ درصد از اشتغال دنیا نیز از طریق گردشگری است. صنعت گردشگری در سیاست و فرهنگ آنقدر تاثیر دارد که بعضی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند از طریق آن به صلح و امنیت برسند.

او سپس به وضعیت گردشگری کشور و همچنین تکمیل ۱۰۰ درصد ظرفیت هتل‌های استان‌هایی مثل فارس‌، اصفهان و یزد به دلیل استقبال زیاد گردشگران خارجی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر تولید و صدور نصب مشکل است، اما می‌توان با گردشگری بحران اقتصاد و اشتغال را حل کرد.

وی گفت: در سال جدید تعداد گردشگران ورودی با تعداد مسافران خروجی یکسان شده است. سالانه نزدیک به ۷ میلیون نفر از کشور خارج می‌شوند و به اندازه آنها ارز از کشور خارج می‌شود، امیدواریم این توازن در ادامه بین گردشگری ورودی و خروجی برقرار شود.

حسینی مکارم در ادامه به موضوع طبیعت‌گردی پرداخت و گفت: ۳۰ درصد از گردشگران دنیا را طبیعت‌گردان تشکیل می‌دهند، اما در ایران با وجود منابع طبیعی وسیع ۱۳ درصد از گردشگران ورودی طبیعت‌گرد هستند، باید این سهم را به ۳۰ و حتی ۵۰ درصد برسانیم. او سپس پیشنهاد داد مسئولان محلی کمک کنند تا غار نخجیر ثبت جهانی شود.

مقدسی، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز با تاکید بر استفاده از منابع طبیعی با توجه به ظرفیت برد چند سال پیش سازمان زمین‌شناسی، گفت: تاکنون حدود دو هزار غار در کشور شناسایی شده‌اند، اما از نظر مطالعاتی کار کمی صورت گرفته است. باید برای هر یک از غار ها برنامه عملی در نظر گرفت.

در پایان این مراسم جمعیت حاضر که بیشتر از بومیان منطقه بودند از غار نخجیر بازدید کردند.

به گزارش ایسنا، در حالت طبیعی هر ۱۰ دقیقه، ۱۰ بازدید کننده باید وارد غار شوند، اما در مراسم امروز که به بهانه غار پاک و حفاظت از چنین منابع طبیعی برگزار شده بود، این شرایط مختل شد و جمعیت بیشتری در هر بار وارد غار شدند که برخی از آنها نیز راهنما به همراه نداشتند. حضور جمعیت زیاد باعث شد غارنوردانی که برای پاکسازی نمادین وارد غار شده بودند نتوانند عملیات را به طور کامل انجام دهند.

به گفته یکی از این غارنوردان، عملیات پاکسازی تا چهارصد متر اول از طول ۱۲۰۰ متری این غار صورت گرفت که بیشتر زباله‌های خارج شده شامل مصالح به کار رفته برای آماده‌سازی غار به انگیزه گردشگری بود، زباله‌ها شامل براده‌های آهن‌، لوله‌ها و کابل‌های برق‌، کلاه‌های صنعتی‌، پاکت گچ و مواد پلاستیکی بود.

با وجود آنکه این مراسم با نام غار پاک انجام شده بود، اما در پایان محوطه برگزاری همایش مملو از زباله‌های پلاستیکی شرکت‌کنندگان بود.

UTF 8 B NjY2LTE4MC5qcGc  پاکسازی همزمان صد غار در کشور به مناسبت روز «غار پاک»

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • علی

    خیلی خوشحال شدم ولی ای کاش زودتر تاریخ این برنامه را اعلام میکردید

    ۵ مهر, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد