رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آبان ۱۳۹۲

پاسارگاد ، رها شده بدون تسهیلات گردشگری و رفاهی

اشتراک گذاری

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ‌ گردشگری ـ روز ۷ آبان (۲۹ اکتبر) که تاریخ نویسان آن را روز ورود کوروش به بابل و صدور منشور کوروش می‌دانند به نام روز کوروش بزرگ انتخاب و نام‌گذاری شده است.

در این روز بسیاری از علاقه‌مندان به کوروش و تاریخ و تمدن ایران زمین برای پاسداشت فرهنگ و تمدن ایرانی به پاسارگاد، مقبره کوروش می‌روند و گردهم جمع می‌شوند تا داشته‌هایمان را گرامی‌ بدارند.

مقبره کوروش دوم هخامنشی ملقب به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر است، بنایی بی‌پیرایه ولی با معماری منحصربه‌فرد، در فاصله حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد است. این اثر در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان زیر مجموعه پاسارگاد تحت شماره ۱۱۰۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. این مجموعه در سال پذیرای هزاران گردشگر است که برای دیدن از این بناها به شیراز سفر می‌کنند.

“افشین سبوکی” رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس درخصوص شرایط زیرساخت‌های گردشگری مجموعه پاسارگاد به CHN گفت: «مجموعه جهانی پاسارگاد جز مجموعه‌هایی است که در یونسکو ثبت جهانی شده‌است بنابراین هنگامی که یک اثر ثبت جهانی می‌شود باید اماکانات و زیرساخت‌های درخور گردشگر جهانی برای آن مکان فراهم شود. این درحالی است که یکی از بزرگترین مشکلاتی که در پاسارگاد با آن مواجه هستیم عدم توجه به زیرساخت‌های مناسب گردشگر در مجموعه پاسارگاد است.»

به گفته او، با توجه به آنکه مجموعه پاسارگاد در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شیراز قرار دارد مسافرانی که برای دیدن این مجموعه می‌روند حداقل ۲ ساعت در مسیر هستند. حضور در یک مجموعه تاریخی پس از گذشت چنین زمانی نیازمند ارائه تسهیلاتی همچون، آب، چای یا نسکافه برای رفع خستگی است. اما در مجموعه پاسارگاد هیچگونه امکانات رفاهی برای ارائه به مسافران وجود ندارد. گردشگران ناچار هستند مایحتاج خود را بیرون از مجموعه بزرگ و جهانی پاسارگاد تهیه کنند و اگر گردشگری به این امر واقف نباشد باید بدون حتا یک قطره آب از مجموعه پاسارگاد دیدن کند.

افشین سبوکی:
هنگامی که یک اثر ثبت جهانی می‌شود باید اماکانات و زیرساخت‌های درخور گردشگر جهانی برای آن مکان فراهم شود. این درحالی است که یکی از بزرگترین مشکلاتی که در پاسارگاد با آن مواجه هستیم عدم توجه به زیرساخت‌های مناسب گردشگر در مجموعه پاسارگاد است
سبوکی در ادامه به دوربودن کاخ‌های پاسارگاد از یکدیگر اشاره کرد و یادآور شد:‌ »یکی از موارد سخت بازدید از پاسارگاد دور بودن کاخ‌های آن از یکدیگر است که برخلاف مجموعه جهانی تخت جمشید که کلیه کاخ‌ها نزدیک و چسبیده به هم هستند کاخهای پاسارگاد از هم فاصله دارند. با وجود آنکه طی چند ماه گذشته اقدامات خوبی در تعیین مسیر گردشگر در پاسارگاد صورت گرفته و برای مراقبت و حفاظت بیشتر از کاخ‌ها فضاهای عبور و مرور ماشین بسته شده و پیاده راه درست شده‌است اما در فاصله‌های حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ متری که کاخ‌های این مجموعه با یکدیگر دارند در طول این مسیر کمترین امکانات خدماتی و رفاهی برای گردشگری وجود ندارد.»

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس با اشاره به آنکه در بیشتر بناهای معروف دنیا که مقررات خاص یونسکو درخصوص آنها نیز صدق می‌کند دکه‌های کوچک جهت ارائه خدمات اولیه به گردشگران وجود دارد گفت: «در این دکه‌ها خدماتی از جمله فروش آب، قهوه، نسکافه ساندویچ و کیک ارائه می‌شود. اما در مجموعه پاسارگاد نه تنها دکه‌ای برای برآورده کردن نیازهای اولیه گردشگران وجود ندارد بلکه یک بطری آب هم برای فروش به گردشگران نیست.»

نبود امکانات رفاهی در مجموعه پاسارگاد از یک سو نبود سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر از دیگر مسائل و مشکلات زیرساخت‌های گردشگری در پاسارگاد است چنانکه به گفته سبوکی تنها یک مجموعه سرویس بهداشتی متشکل از ۱۰ چشمه در ابتدای مجموعه پاسارگاد قرار دارد و در سایر بخش‌ها سرویس بهداشتی نیست. این درحالی است که مجموعه بزرگ پاسارگان می‌طلبد تا کانکس‌هایی مخصوص سرویس بهداشتی در اواسط و انتهای مجموعه نیز نصب شود.

این راهنمای گردشگری، از عدم دسترسی به رستوران و مکان اقامتی در نزدیکی پاسارگاد به عنوان دیگر مشکلات زیرساخت گردشگری در این منطقه نام برد و خاطرنشان کرد: «نزدیکترین مکان اقامتی در ۷۰ کیلومتری پاساردگاد و در مرودشت قرار دارد. این درحالی است که سازمان میراث و گردشگری می‌تواند با فراهم آوردن تسهیلات گردشگری شرایط را برای افزایش ماندگاری گردشگری در کشور و استان فارس محیا سازد.»

سبوکی همچنین از ممنوعیت عکاسی از مجموعه تاریخی پاسارگاد همچون سایر مجموعه‌های تاریخی کشور به عنوان یکی دیگر از مشکلات گردشگری این بخش نام برد و گفت:‌ »یکی از معضلات بزرگ گردشگران خارجی در کشور ما ممنوعیت عکاسی به وسیله دوربین‌های لنز دار در اماکن گردشگری است. این درحالی است که با رعایت موارد خاص همچون عدم فلش زدن می‌توان این اجازه را داد تا عکسهای جاذبه‌های گردشگری کشور توسط گردشگران خارجی جهانی شود.»
IMAGE635185574198263397 پاسارگاد ، رها شده بدون تسهیلات گردشگری و رفاهی

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    بهتر بگیم از پاسارگاد مظلوم تر تو اثار تاریخی وجود نداره. امکانات رفاهیش خیلی پایینه… کافی شاپ و رستوران اطرافش کم با کیفیت پایین .از سرویس بهداشتی نگم بهتره

    ۲۹ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *