جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک ملی کیاسر

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ آبان ۱۳۹۳

پارک ملی کیاسر در استان مازندران واقع است. پارک ملی کیاسر از شمال به روستای سعیدآباد به سمت شرق در امتداد رودخانه لنگ تا روستای علی کل از شرق علی کل به سمت جنوب در امتداد یال ۲۴۵۵، ۲۳۹۰، ۲۸۰۸، ۲۸۱۵، ۲۳۵۶، ۲۴۴۲، ۲۴۷۰ متر، از جنوب از قله ۲۴۷۰ متر در امتداد خط القعر تا تقاطع روخانه تیلک و سپس در امتداد همین رودخانه به سمت غرب تا روستای رودبار، از غرب از ادامه رودخانه تیلک – گل خواران در محل روستای رودبار تا سعیدآباد (میلا دشت) گسترش یافته است.

این منطقه که در شمال پناهگاه حیات و حش دو دانگه در استان مازندران قرار دارد،با مساحت ۷۳۱۲ هکتار درسال ۱۳۸۳ به عنوان پارک ملی تعیین شد.دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل است .این منطقه کوهستانی در قسمتهای میان بند و بالا بند جنگلهای خزری واقع شده است .

این منطقه در جنوب شهرستان ساری و بصورت جنگل های طبیعی بکر و اراضی مرتعی مشجر و صــــخره ای و رویشگاه گون های گیاهی منحصر بفرد چون بلوط اوری ، سرخدار و … و است. پارک ملی کیاسر شامل دو حوزه بخشی از عرصه جنگلی واقع در قسمت های غرب و شمال منطقه به عنوان ذخیره گاه بیوسفر و بخش دیگر در قسمت های شرق و جنوب به عنوان پارک ملی است.

گونه های جانوری مهم منطقه مرال،شوکا،پلنگ،خرس قهوه ای ،گراز،شغال،روباه معمولی،گربه جنگلی،گربه وحشی،راسو،سمورسنگی،تشی،کرکس ،لسارگپه جنگلی،کبوتر جنگلی،کبک،کوکو و هدهد.وجود تنوع زیستی بالا ،جنگلهای کم نظیر و کم دست خورده هیرکانی،گونه های باارزش شوکا و مرال زمینه فعالیتهای گردشگری را در این پارک مهیا ساخته است.

تاریخ تاسیس منطقه از ابتدا تاکنون : مصوبه شماره ۲۴ شورایعالی حفاظت محیط زیست و از سال ۱۳۸۳ بعنوان پارک ملی تعیین گردید .

موقعیت عمومی منطقه : جنوب شهرستان ساری ( حدود ۷۰ کیلومتری ) و بصورت دامنه های کوهستانی و جنگلی

وسعت منطقه : ۷۳۱۲ هکتار

ویژگی و سیمای عمومی منطقه( شامل وضعیت توپوگرافی , چشم انداز, پو شش گیاهی وگونه های شاخص گیاهی , وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدورها )
دامنه ها و ارتفاعات کوهستانی و با پوشش جنگلی تنک ؛مرتعی ، کوهستانی و صخره ای و گونه های جانوری کل و بز ؛ پرندگان شکاری ، کبک ، روباه ، پلنگ

جاذبه های اکوتوریستی : دامنه های کوهستانی پوشیده از گیاهان گلدار و مرتعی ، آثار تاریخی و فرهنگی (قلعه قدیمی ) چشم انداز منحصر بفرد

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی : جوامع محلی و سکونت گاههای روستائی و معیشت دامداری و کشاورزی

تعارضات مهم منطقه : چرای دام ، تغییر کاربری اراضی

تجهیزات و امکانات : تجهیزات و امکانات حفاظتی مستقل ندارد و حین گشت توسط محیط بانان کنترل می گردد
حسب آخرین اقدامات سرمحیط بانی کیاسر به اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش چهاردانگه ارتقاء و در نظر است امکانات مستقل برای پارک در نظر گرفته شود .

کیاسر 2 پارک ملی کیاسر

کیاسر 3 پارک ملی کیاسر

کیاسر 4 پارک ملی کیاسر

کیاسر 5 پارک ملی کیاسر

کیاسر 6 پارک ملی کیاسر

کیاسر 7 پارک ملی کیاسر

کیاسر 11 پارک ملی کیاسر
منبع : کویرها وبیابانهای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد