رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ بهمن ۱۴۰۰

پارک آموزش ترافیک تهران

لینک این مطلب کپی شد!

پارک آموزش ترافیک تهران که در محله پونک تهران واقع شده، مینیاتوری از تسهیلات و تجهیزات پارک‌های آموزش ترافیک و ایمنی در سطح جهان است. این پارک به‌صورت رایگان در اختیار مدارس مقطع ابتدایی با هدف آموزش رفتار ترافیک برای کودکان و نوجوانان طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. پارک آموزش ترافیک تهران توسط سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک تهران و از محل بودجه این سازمان، در زمینی به مساحت ۳.۵ هکتار در شمال غربی میدان پونک تهران و با تاسیساتی شامل معابر، آمفی تئاتر، توقفگاه، جایگاه انرژی، بوفه و ساختمان اداری و آموزشی اجرا شده است که یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک‌های آموزش ترافیک در ایران است.

پارک آموزش ترافیک تهران

آموزش حضوری موقعیتی است که در آن، آموزش‌دهنده و مخاطب رودررو قرار می‌گیرند و هر دو امکان تجدیدنظر و استفاده از روش‌های تازه و به روز بودن را می‌یابند. تا جایی که گاه مخاطب روش‌های آموزشی آموزش‌دهنده را تغییر یا اصلاح می‌کند. با این حال آموزش مستقیم، نیروی انسانی و امکانات وسیع و زیادی را می‌طلبد. پارک ترافیک تهران با هدف آموزش حضوری مستقیم و با درآمیختن آموزش نظری و عملی، در چهار محور «عابرپیاده»، «دوچرخه»، «خودرو» و «علائم» تشکیل شده است. کودک در شرایط واقعی آموزش، مدام در معرض تهدید است.

پارک ترافیک که در اصل تجسم واقعیت است، در کنار آموزش، بر بعد تفریح و سرگرمی نیز تمرکز کرده است. به عبارتی، اگر با دانش‌آموز در خارج از چهارچوب مدرسه به‌صورت آموزش کلاسیک مدرسه‌اش رفتار شود، از یادگیری کناره می‌گیرد. از این نظر آموزش در این پارک سعی شده دانش‌آموز احساس ناخوشایند مخاطب واقع شدن را نداشته و در محیط، احساس آزادی و نشاط کند. در این پارک فعالیت های متنوعی جهت آموزش کودکان انجام می شود.

گام اول: ایست

کودکان از روی پل هوایی و زیر گذر رد می‌شوند و یاد می‌گیرند پشت چراغ قرمز توقف کنند. در این قسمت از آموزش رنگ، حرف اول و آخر را می‌زند. همه مفاهیم اولیه ترافیکی با زبان موزیک و ترانه به بچه‌ها آموزش داده می‌شود و آنها مختارند هر چندبار که دوست داشتند از خیابان‌ها عبور کنند.

گام دوم: حرکت

این مرحله یک مدل از خیابان‌های پرتردد شهر می باشد. بچه‌ها قبل از اینکه در مدرسه آموزش ترافیک ببینند اینجا یاد می‌گیرند که به جای پریدن یکباره وسط خیابان و رد شدن از روی گاردریل‌ها، تا خط‌کشی عابر پیاده راه بروند و حتما به چراغ راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند. کلاس دومی‌ها و سومی‌ها اجازه دارند با مربی سوار ماشین‌های شارژی بشوند و خیابان‌های بدون پیچ شهرک ترافیکی را طی کنند.
در این پارک، ترافیک برای کودکان مسئله تاریک و ناراحت‌کننده‌ای نیست، بلکه کودک می‌آموزد در فضای ترافیک چطور ایمن باشد.

امکان استفاده  همه‌ی بچه‌های مدارس تهران

از مهم ترین علل به وجود آمدن این پروژه آموزشی، تاثیرپذیری بسیار زیبا و قابل توجه آن است که در دوران خردسالی و کودکی ممکن می شود. براساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران مناسب‎‌‌ترین زمان برای آموزش مسائل ترافیک در مقاطع سوم، چهارم و پنج دبستان است. شاید گفتن این نکته برایتان جالب باشد که در ابتدا پارک آموزش ترافیک پونک صرفاً برای تحت پوشش قرار دادن منطقه ۵ تهران، تجهیز و برنامه‌ریزی شده بود اما به علت استقبال بسیار زیاد مدارس نواحی گوناگون شهر، مجوز فعالیت برای مدارس دیگر نیز صادر گردید. البته توجه داشته باشید که با توجه با امکانات محدود این پارک برای آموزش، بچه‌های اندکی قادر هستند که از امکانات عملی مناسب استفاده نمایند.

پارک آموزش ترافیک تهران

ساعت کاری پارک

پارک ترافیک تهران به غیر از روزهای پنج‌شنبه و جمعه در تمام روزهای هفته و در ۲ شیفت روزانه، فعالیت می‌کند. یکی از دلایل تشکیل چنین پروژه آموزشی، بالا بودن تاثیرپذیری و نهادینگی دوره کودکی در یادگیری می باشد. سازمان ترافیک با تحقیقات وسیعی که انجام داده بهترین زمان برای دریافت مسائل مربوط به ترافیک را در مقاطع سوم، چهارم و پنجم دبستان دانسته است. پارک آموزش ترافیک پونک، برای تحت پوشش قرار دادن منطقه۵ تهران، تجهیز و برنامه‌ریزی شده بود. با وجود این به‌دلیل بالا بودن میزان استقبال مدارس مناطق مختلف شهر و امکانات محدود این پارک برای آموزش، بچه‌های کمی می‌توانند از امکانات عملی مناسب بهره‌مند شوند. تابستان‌ها ساعت کار پارک تا ۷ افزایش پیدا می‌کند و خانواده‌ها هم می‌توانند در کنار بچه‌های‌شان از آموزش‌های پارک ترافیک بهره‌مند شوند.

پارک‌های ترافیک در دیگر نقاط جهان

ایده‌ی کلی ایجاد شهرک ترافیک در نقاط مختلف جهان برای اولین بار توسط یک فرد آلمانی فنلاندی‌الاصل با نام جاکاناپاری ارئه گردید . این شخص اولین پارک مجهز به چراغ راهنمایی، تابلوها و خط‌کشی معابر را در شهر هامبورگ آلمان در سال ۱۹۸۹ میلادی تأسیس نمود. امروزه صدها پارک آموزش در سرتاسر دنیا از جمله کشورهای سنگاپور، هند، هلند، چین، فرانسه، انگلیس، روسیه، اتریش، سوئیس، لهستان، پرتقال، ژاپن و اسپانیا وجود دارد. البته توجه داشته باشید که تعداد تأسیسات و وسعت تسهیلات و تجهیزات پارک‌های آموزش ترافیک در شهرهای گوناگون جهان، متفاوت می‌باشد.

به عنوان مثال پارک ترافیک کودکان «جاکون پالستر» در فنلاند دارای ۲۵ خودروی غیرپدالی یا غیرموتوری برای کودکان با قامت کمتر از ۱۴۰ سانتی‌متر است که اداره‌ی آن توسط یک مسئول آموزش مقررات ترافیک انجام می‌شود. اما در پارک آموزش ترافیک «سونگ پاکو» در چین که وسعت آن برابر ۱/۳ هکتار می‌باشد، تسهیلات ویژه‌ای در زمینه‌ی ترافیک، سرگرمی و آموزش وجود دارد که طراحی آن با هدف آموزش مقررات ترافیک شامل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، طریقه‌ی عبور از تقاطع، عبور از پل، زیرگذر، تونل و جاده برای کودکان ۴ تا ۶ سال و همچنین کودکان دبستانی صورت گرفته است.

پارک سیار ترافیک

طرح پارک سیار ترافیک، برنامه‌ای بود که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مدارس به اجرا درآمد. گروه نمایش سیار که قبل‌تر نیز در بوستان‌های مختلف شهر بزرگ تهران به اجرای برنامه‌های گوناگون پرداخته بودند، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید با حضور در مدارس برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند. طراحی این جُنگ شاد که دارای برنامه‌های متنوعی همچون نمایش، موسیقی، شعر، اهدای جوایز و … می‌باشد، به گونه‌ای صورت پذیرفته که دانش‌آموزان در محیط آموزشی خود بتوانند در کنار همکلاسی‌ها و معلمین خود با آموزش، مرور و تکمیل آن چیزی که تاکنون در خصوص قوانین تردد در معابر یاد گرفته‌اند، بپردازند.

۳ ضلع مثلثی که به نظر کارشناسن بایستی در حل مسائل ترافیکی بسیار به آن‌ها توجه گردد، شاخص‌های مهندسی، برنامه‌ریزی ترافیک و اجرای مقررات و آموزش می‌باشند. در این بین آموزش از جایگاه والایی در فعالیت‌های سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برخوردار است.

پارک آموزش ترافیک تهران

نحوه دسترسی به پارک آموزش ترافیک تهران

آدرس: تهران – شمال غربی میدان پونک

شماره تماس: ۴۴۴۳۸۸۷۰ – ۴۴۴۳۸۸۷۲ – ۴۴۴۳۸۸۷۳

6508c612-8821-40f6-973d-6c317e6c38a5 پارک آموزش ترافیک تهران

پارک ترافیک تهران پارک آموزش ترافیک تهران

پارک آموزش ترافیک تهران کجاست ؟

این پارک در منطقه ۵ تهران در محله پونک ، شمال غربی میدان پونک واقع شده است .

چه ساعاتی می توان از پارک آموزش ترافیک تهران بازدید کرد ؟

پارک ترافیک تهران به غیر از روزهای پنج‌شنبه و جمعه در تمام روزهای هفته و در ۲ شیفت روزانه، فعالیت می‌کند.
           
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    بهترین جا برای آموزش های رانندگی و ترافیکی به نونهالان و نوجوانان هست.من خودم هم در گذشته اینجا رفتم و با قوانین اینجا آشنا شدم

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *