رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

وقتی برند حرف اول را می‌زند…

اشتراک گذاری

ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت امیدبخش رونق خرید مبل ملایر در خود این شهرستان است نه یافت‌آباد!

به گزارش ایسنا، در اینجا برند حرف اول را می‌زند وقتی اقبال خرید مبلی در یافت‌آباد بالاست و در زادگاهش کم، هر چند نباید از کم‌کاری ملایری‌ها در بازاریابی و تبلیغات غافل شد که همین امر موجب ورود دلالان به عرصه شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد ثبت ملی مبل و منبت ملایر بتواند تا حدودی این مشکل را مرتفع سازد اما باید مسئولان ذیربط چاره‌ای بیندیشند و علاوه بر فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم، بازار خوب و تبلیغات درخوری برای این محصولات داشته باشند.

امیدواریم شاهد خروج از مهجوریت هنری باشیم که حاصل زحمات هنرمندانش به جیب دلالان و یافت‌آبادنشینان می‌رود هر چند تضمینی برای رفع این معضل به صورت ۱۰۰ درصدی نیست.

انتظار می‌رود با ثبت ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت، هنری که نوای زندگی را در دل هنرمندانش زنده می‌کند و از جان و دل برایش مایه می‌گذارند، تمام زیرساخت‌های لازم برای به ثمرنشاندنش فراهم آید تا هیچ دلالی قدرت نفوذ به عرصه کاریشان را نداشته باشد.

باید صفر تا صد کار ساخت مبل و منبت در شهر هنرپرور ملایر به گونه‌ ‎ ای فراهم آید تا دیگر نیازی نباشد برخی امور مربوط به آن در خارج از شهرستان انجام گیرد و طمع دلالان را ریشه‌کن کرده و سود این هنر برای هنرمندانش و یافت‌آبادنشینان برابری کند.

با توجه به اسناد و مدارک موجود منبت‌کاری در ایران، سابقه این صنعت به ۱۵۰۰سال می‌رسد و قدیمی‌ترین اثر منبت‌کاری موجود یک لنگه در چوبی است و روی آن با خلال‌هایی از چوب گردو و نقوش زیبایی تزئین شده است.

منبت‌کاری با چوب یکی از ظریف‌ترین صنایع‌دستی است که تلفیقی از هنر و حوصله هنرمندانی است که با مواد اولیه ارزان و ساده، محصولاتی با ارزش خلق می‌کنند، هنرمندانی که با چند قلم و اسکنه‌ای فلزی ذهنیات خود را با خطوط کوفی، نقوش اسلیمی، ختایی و گل، مرغ، شیر، فیل و طرح‌های هخامنشی روی چوب کنده‌کاری می‌کنند.

با توجه به اینکه تولید مبل و منبت یکی از ارکان اصلی اشتغال در ملایر محسوب می‌شود، با پیگیری‌های انجام شده به تازگی ملایر، به عنوان شهر ملی و پایتخت مبل و منبت ایران زمین به ثبت رسید و این شهرستان در فهرست شهرهای صنایع‌دستی کشور قرار گرفت.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: ثبت ملی ملایر به عنوان شهر مبل و منبت ایران اسلامی از جمله نتایج ارزشمندی است که به مدد مشارکت و اراده مردم شهرستان ملایر محقق شده و نویدبخش گشایش‌های آینده در حوزه توسعه و اشتغال شهرستان زیبایمان خواهد بود.

محمد کاظمی افزود: دستاوردها و ثمرات هر تلاش و کوششی در عرصه آبادانی این سرزمین مرهون حضور و حمایت ملت بزرگ ایران بوده و بدیهی است که توفیقات خادمان مردم در دیار پرافتخار و زرخیر ملایر نیز متکی بر حضور هوشمندانه و موثر اهالی نگین غرب ایران زمین است.

وی اظهار کرد: این خواست دیرین ملایری‌ها بود که به برکت حسن تعامل با کارگزاران دولت تدبیر و امید و اعتماد عمومی به منتخبانی حاصل شد که اتحاد و وحدت کلمه را بر سلایق ارجح دانستند و گشودن گره‌های شهر را اولویت‌کاری خویش قرار داده‌اند.

صادرات صنعت مبل و منبت ملایر در حال پیگیری است

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز در این رابطه به ایسنا گفت: یکی از تولیدات بسیار مهم شهرستان تولید مبل و منبت است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بین شهرهایی که کاندیدای ثبت ملی مبل و منبت بودند، شهرستان ملایر را انتخاب کرده است.

عبدالعظیم رضایی افزود: با توجه به شاخصه‌های فراوان موجود در ملایر، این شهرستان به عنوان پایتخت مبل و منبت کشور ثبت ملی شد و این یک نوید بسیار خوب و روشن برای این صنعت در ملایر به شمار می‌رود.

وی در ترسیم وضعیت این صنعت در این شهرستان، اظهار کرد: در سطح شهرستان حدود ۴ هزار واحد مبل و منبت فعال است که نزدیک به ۸ هزار نفر نیروی کار به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم درحال فعالیت هستند.

رضایی با بیان اینکه با این اتفاق شاهد پیشرفت و توسعه این شغل در سطح شهرستان خواهیم بود، ادامه داد: بحث صادرات این صنعت به خارج از کشور در حال پیگیری است و انجمن مبل و منبت نیز چند ماه پیش تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کارگاه‌های بسیار زیاد و پراکنده موجود، شهرک تولید مبل و منبت و نمایشگاه دائمی نیز در سطح شهرستان فعالیت دارند و نیمی از واحدهای تجاری مستقر بلوار اصلی شهر ملایر به نام بلوار ۳۲ متری شهید مطهری، به عرضه مبل و منبت تخصیص یافته است.

تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار سرویس مبلمان نفیس در ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر نیز به ایسنا گفت: با توجه به تولید سالانه بیش از ۶۰ هزار سرویس مبلمان نفیس در مدل‌های مختلف به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان، این شهرستان به عنوان پایتخت مبل و منبت ایران شناخته شده است.

ابراهیم جلیلی افزود: درحال حاضر نزدیک به ۵ هزار کارگاه و ۱۵ هزار کارگر در زمینه تولید کلاف خام مبلمان در ملایر به فعالیت مشغول هستند.

وی عنوان کرد: این تولیدات به تمام نقاط کشور به ویژه شهرهای تهران، ‌تبریز،‌ مشهد،‌ چابهار، ‌سنندج، ‌شیراز، ‌اصفهان و کرمان و از طریق صادرگنندگان به کشورهای آسیای میانه و کردستان عراق صادر می‌شود.

جلیلی با اشاره به کیفیت بالای مبل و منبت ملایر، ‌گفت: کیفیت مبل ملایر در کشور حرف اول را می‌زند و در سبک‌های مختلف ساخته می‌شود و مشتریان با سلایق مختلف خود را دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری ملایر به فعالیت ۲ شهرک صنعتی مبل و منبت در این شهر اشاره و تصریح کرد: شهرک مبل و منبت حاجی‌آباد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی در استان است و شهرک خصوصی چوب‌کار زاگرس نیز در ملایر زیرنظر فنی‌وحرفه‌ای فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: خیابان مطهری یا ۳۲ متری ملایر را می‌توان به عنوان نمایشگاه بزرگ فروش مبل این شهر محسوب کرد چرا که بیش از ۱۰۰ نمایشگاه و مغازه فروش مبل در این خیابان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور خبر از ثبت ملی ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت در لیست شهرهای صنایع‌دستی کشور داد.

دکتر زهرا احمدی‌پور ابرازامیدواری کرد این اقدام باعث شود این صنعت توسعه بیشتری یابد و زمینه و فرصت اشتغال برای جوانان این خطه از ایران اسلامی و رونق اقتصادی بیش از گذشته فراهم شود.

چرا ملایر شهر ملی مبل و منبت شد؟

معاون صنایع دستی کشور نیز به ایسنا گفت: پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، تعداد فعالانی که در حوزه منبت مبل کار می‌کنند و همچنین فروشگاه‌ها و گردش مالی، در ملایر نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است.

بهمن نامورمطلق درباره اینکه چرا ملایر به‌عنوان شهر ملی مبل و منبت در لیست شهرهای صنایع‌ دستی کشور ثبت شد، توضیح داد: بهترین نمونه‌ها در حوزه خوشنویسی، نگارگری، معرق و منبت و … در تهران وجود دارد چرا که بیشتر هنرمندان خوب به تهران مهاجرت کرده‌اند و ساکن این استان هستند، به همین علت نمی‌توانیم بهترین‌ها را فقط از استان تهران انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه منبت مبل باید به سراغ شهرهای دیگر مثل ملایر، آباده، تویسرکان و قم می‌رفتیم. پیش از این، شهر آباده در استان فارس را به‌عنوان شهر دارای نشان جغرافیایی معرفی کردیم بنابراین پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، بیشترین تعداد فعالان در این رشته هنری، میزان فروشگاه‌ها و گردش مالی ملایر از نظر آمار نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: ما ملایر را سال گذشته و قبل از انتصاب خانم احمدی‌پور به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب کردیم و حتی مبلغی برای تأمین زیرساخت‌ها و گفتمان‌سازی در این حوزه پرداخت کردیم.

به گزارش ایسنا، شهرستان ملایر چهارهزار واحد تولید مبل و منبت دارد و بیش از هشت‌هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. همچنین به‌تازگی بازار مبل ملایر افتتاح شده است.

 وقتی برند حرف اول را می‌زند...

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *