جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

وقتی آمار گردشگران خروجی بیشتر از ورودی می شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۲ – تهران – ایرنا – آمار گردشگران خروجی و ورودی به کشور واقعیت گردشگری ایران را نشان می دهد؛ ۴ میلیون گردشگر ورودی و ۷ میلیون مسافر خروجی واقعیت گردشگری ایران است در حالی که کارشناسان به همین آمار گردشگران ورودی نیز با شک و تردید می نگرند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا ، آمار گردشگران ورودی به ایران در شرایطی حاصل می شود که ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان از نظر برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و گرنه این ورودی ها به شدت کاهش می یافت.

به گفته کارشناسان این آمار ورودی گردشگر به کشوری که جزو ۱۰ کشور برتر جهان از نظر گردشگری محسوب می شود یک فاجعه است. گردشگری اکنون در بسیاری از کشورها به یک صنعت پر درآمد تبدیل شده اما در ایران با وجود این همه ظرفیت ها، هنوز صنعت گردشگری مغفول مانده است.

کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و اسپانیا بخش زیادی از درآمدهای خود را از راه گردشگری بدست می آورند. برای مثال اسپانیا سالانه ۷۰ میلیون گردشگر را می پذیرد و از این راه درآمدهای مختلف کسب می کند.

کشور مالزی که به هیچ وجه از نظر جاذبه های طبیعی و تاریخی به پای ایران نمی رسد سالانه ۲۵ میلیون گردشگر می پذیرد در حالی که جمعیت این کشور ۲۸ میلیون نفر است.

آمار ۷ میلیون گردشگر خروجی از کشور می توانست بیشتر از این شود اما در سال های اخیر با افزایش قیمت ارز به نظر می رسد این میزان با افزایش روبرو نشده است.

در این ارتباط برخی صاحبان شرکت های گردشگری می گویند سفرهای خارجی مشتری های پروپا قرص خود را دارند و گرانی این سفرها تأثیری بر بخشی از جامعه ایران ندارد، اما در مقابل برخی صاحبان تورهای گردشگری هم اعتقاد دارند کة سفرهای خارجی گردشگران ایرانی با رکود جدی در سال های اخیر روبرو شده است.

برخی از فعالان گردشگری می گویند رکود بازار گردشگری باعث شده که برخی آژانس های مسافرتی در معرض تعطیلی قرار گیرند هر چند مسافرت به کشورهای همسایه همچنان داغ است.

ایرانی های طالب سفراکنون عزیمت به کشورهای نزدیک را ترجیج می دهند و در این شرایط سفر به کشورهای نزدیک از جمله ترکیه را در برنامه خود قرار می دهند.

استقبال ایرانی ها از این کشور به خاطر نزدیکی راه و همچنین ارزانی برخی از خدمات ازجمله هتل ها است.

** تراز منفی تراز گردشگری کشور

مسعود سلطانی فر به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تراز منفی گردشگری در ایران سخن می گوید و می افزاید: در حال حاضر تراز گردشگری کشور منفی است.

وی با اشاره به اینکه سالانه چهار میلیون گردشگر وارد کشور و هفت میلیون مسافر از کشور خارج می شوند، تصریح کرد آمار گردشگران ورودی نیز واقعی نبوده و دارای ابهاماتی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را جزو ۱۰ کشور برتر دنیا به لحاظ برخورداری از جاذبه های طبیعی، تاریخی و گردشگری جهان دانست و گفت: با این وجود ایران به لحاظ جذب درآمد و توریسم در رتبه ۵۰ صنعت گردشگری جهان ایستاده است.

** امیدواری فعالان صنعت گردشگری

صاحبان شرکت های خدمات گردشگری و مسافرتی فعال در ایران معتقدند که نگاه جدید دولت در موضوع سفر و گردشگری به ویژه در بخش تورهای ورودی و امکان فعالیت در تورهای خروجی، با توجه به تثبیت نرخ ارز و وعده دولت بة مردم در زمینه سازی برای درآمد بیشتر آنها امیدوار کننده است.

به گفته کارشناسان پس از انتخابات ریاست جمهوری و حاکمیت ثبات بر بازار ارز، وضعیت بهتری ایجاد شده و ثبات قیمت ها و نبود نوسان ارزی موجب رونق بخشی به صنعت گردشگری شده است.

** کاهش تراز منفی گردشگری با ایجاد بسترهای مختلف

فیروز ناظری کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از گذشته تاکنون یک سیستم جمع آوری آمار ورودی گردشگران به کشور وجود نداشته و تنها یکسری آمار از اداره اتباع خارجی موجود است که معلوم نیست که این افراد ورودی به کشور گردشگر هستند یا خیر؟

وی افزود: گردشگران و مسافران معمولا از طریق هوایی، دریایی و زمینی وارد کشور می شوند و به دلیل پراکندگی ورود این مسافران به کشور نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که در سالهای اخیر شماره گردشگران ورودی به کشور افزایش داشته یا خیر.

ناظری گفت: تا زمانی که سیستم آمار کشور ایجاد نشود نمی توان آمار دقیقی از شمار گردشگران به کشور را اعلام کرد افزود: به طور مثال خروج گردشگران از کشور یک امر طبیعی است و نمی توان جلو آن را گرفت اما می توان با ایجاد بسترهای مختلف آمار ورودی به کشور را افزایش داد.

وی تصریح کرد می توان با ایجاد زمینه ها و بسترهای فرهنگی میزان گردشگران ورودی را افزایش دهیم تا تراز منفی را به حداقل و یا به صفر برسانیم.

ناظری اضافه کرد باید تلاش کنیم که میزان ورودی و خروجی گردشگران را برابر کنیم تا منافع آن نصیب کشور و مقاصد گردشگری شود.

این کارشناس بابیان اینکه باید برای رسیدن به آمار برابرگردشگران ورودی و خروجی بسترهای آن مانند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فراهم شود، افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این فضا مهیا شده اما باید استمرار یابد.

وی اضافه کرد فضای سیاسی ایجاد شده باید به تدریج ادامه یابد و چنانچه این روند استمرار یابد می توانیم میزان گردشگران علاقه مند را افزایش دهیم و این حرکت باید بطور مستمر ادامه یابد.

ناظری تصریح کرد گردشگری یک صنعت شکننده است و یک حرف غیر منطقی و منفی می تواند تمام فرصت های گردشگری را نابود کند اما حالا فضای خوبی ایجاد شده تا گردشگران بیشتری به ایران بیایند تا تراز منفی گردشگری کشور به صفر برسد.

وی به فضای مسموم خارج از کشور درباره ایران اشاره کرد و گفت: تبلیغات غیرواقعی در آن سوی مرزها علیه ایران وجود دارد که باید با تبلیغات درست در رسانه ها ازجمله صدا وسیما آن را کاهش دهیم.

ناظری تصریح کرد ، انسان هایی هستند که در آن سوی مرزها تحت تاثیر این تبلیغات قرار می گیرند بنابر این ما باید طوری تبلیغ کنیم که آنان برای مسافرت به ایران تشویق شوند.

وی گفت: این تبلیغات و برنامه های تولیدی نباید فقط معرفی صرف باشد بلکه باید به شکلی تولید شود که فضای مثبت کشور برای مسافر به درستی تشریح شود.

ناظری افزود: برخی رسانه های خارجی چهره غیرواقعی و ناامنی ازایران جلوه می دهند در حالی که اصلا این طور نیست زیرا بسیاری از گردشگران خارجی که به ایران سفر کرده اند تبلیغات این رسانه ها را غیر واقعی دانسته اند.

این کارشناس اظهار کرد نباید این طور تصور کرد که گردشگران پشت مرزهای ایران برای ورود به کشور صف کشیده اند بلکه باید با تبلیغات درست آنان را برای ورود به کشور ترغیب کنیم و از این طریق اعتمادسازی کرد.

وی به شرایط مثبت بوجود آمده در کشور پس از روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این چهره مثبت را باید تبلیغ کنیم و تبلیغات منفی در باره ناامنی در کشور را خنثنی کنیم تا احساس ترس و ناامنی از گردشگر دور شود.

ناظری بااشاره به برخی تبلیغات منفی علیه ایران درخارج از کشور گفت: مثلا می گویند ایران امکانات گردشگری از جمله هتل خوب و غیره ندارد و این کشور یک منطقه برهوت است و در جامعه بدوی زندگی می کند که اصلا این گونه نیست و خدمات گردشگری ایران مناسب است.

وی گفت: در تبلیغات خود باید دائم بگوییم که این فضایی که این رسانه ها درست کرده اند اصلا درست نیست و در ایران همه امکانات ازجمله هتل ها و مراکز تفریحی برای گردشگری وجود دارد.

** گردشگری با بخشنامه درست نمی شود

کارشناسان گردشگری معتقدند که رونق ورود گردشگر به ایران با دستور و بخشنامه ممکن نمی شود و دولت باید برای بازاریابی و تبلیغات در عرصه های جهانی زمینه سازی کند.

بازار یابی و تبلیغات حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران است و باید برای رفع این مشکل راه های مختلف برای معرفی جاذبه های طبیعی و آثار باستانی مورد توجه قرار گیرد.

ورود گردشگران خارجی به کشور باعث افزایش درآمد ارزی و در مقابل خروج مسافرین از کشور سبب خارج شدن ارز از کشور می شود پس برای رونق گردشگری در کشور باید به جذب گردشگران خارجی روی آوریم.

جذب گردشگران خارجی از راه های مختلف از جمله ایجاد هتل های مناسب و تسهیل در صدور روادید حاصل می شود درحالی که برای رونق این صنعت ایجاد بسترهای مختلف فرهنگی و اجتماعی را نباید از نظر دور داشت.
81069231 5540390 وقتی آمار گردشگران خروجی بیشتر از ورودی می شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد