رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ اسفند ۱۳۹۵

ورزش های بومی محلی؛ ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری

اشتراک گذاری

به گزارش خبرنگار ایرنا این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ورود بازی های رایانه ای، تا حدود زیادی ورزش های بومی، سنتی به دست فراموشی سپرده شده است اما باید پذیرفت لذتی که بازی های بومی و سنتی به انسان می دهد هیچگاه در بازی های رایانه ای و مصنوعی وجود ندارد.
در واقع ورزش های بومی، محلی بخشی از شناسنامه فرهنگی مناطق مختلف ایران هستند که با از بین رفتن این آثار ارزشمند، قسمتی از فرهنگ و سنت این مناطق از بین می رود.
بیش از ۱۵۰ نوع بازی بومی – سنتی در کشور وجود داشته اند که با تغییر شیوه زندگی نسل امروز، مردم با آن بیگانه و به نوعی فراموش شده اند.
بازی های ورزشی مانند گورزان، فه نه بی ده نگی، خوملکی، کشتیلان، بیداربی (اشتان)، الان دولان(الک دولک)، سی قه لا (سه قلعه)، قاچان، گوروا بازی(جوراب بازی) و توپان قار( توپ بازی از جمله بازی های بومی و سنتی است که سال های گذشته در میان مردم کردستان و به ویژه در روستاها طرفداران زیادی داشت و بسیاری را به خود سرگرم کرده بود.
در استان کردستان نیز مانند دیگر مناطق کشور تا حد زیادی، ورزش ها و بازی های محلی، جایگاه خود را از دست داده اند و می توان گفت نسل جدید هیچگونه ارتباطی با آن ندارند.
با این وجود، استقبال گرم اقشار مختلف جامعه از برگزاری مسابقات و جشنواره های بازی های بومی، محلی، نشان از علاقه آنان به این ورزش ها دارد پس باید ضمن آشنا کردن نسل جوان با ورزش های محلی، زمینه توسعه منطقه را با جذب گردشگر فراهم کرد.
رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کشور روز جمعه دهم دی ماه سال جاری در حاشیه جشنواره بازی های بومی، محلی در سنندج از تالیف و تدوین دایره المعارف بازی‌های بومی و محلی کشور با همکاری و همفکری بزرگان و پیشکسوتان این حوزه خبر داد.
غلامرضا جعفری اظهار کرد: دبیرخانه دائمی و بازی های بومی محلی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با هدف انجام فرایند‌های آموزشی، اجرایی و ترویج این فرهنگ غنی برپا خواهد شد.
وی افزود: این دبیرخانه پس از تصویب تفاهم‌ نامه، برای اولین بار در غرب کشور و در شهرستان مریوان برپا می‌شود که بدون شک تاثیر بسیار خوبی بر رونق و توسعه گردشگری منطقه و استان خواهد شد.
جفعری با اشاره به وجود بازی‌های بومی، محلی متعدد و مفرح در کُردستان اظهار کرد: توجه ویژه به این پتانسیل بالا و برگزاری‌ جشنواره‌های متعدد که در مریوان نیز برگزار شده، در دستور کار است.
وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ نوع بازی بومی محلی در کشور وجود دارد که مورد استقبال خوب هموطنان قرار گرفته است.

** برگزاری جشنواره بازی های بومی، محلی در کشورهای خارجی راهی برای جذب گردشگر است
مدیر کل ورزش و جوانان کردستان نیز با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۰۰ بازی بومی، محلی در کردستان ثبت شده است اظهار کرد: از این تعداد، پنج بازی به صورت رسمی مورد حمایت اداره کل ورزش و جوانان قرار گرفته است.
حامد جولایی با اشاره به اینکه هر ساله میزبان مسابقات بین المللی هستیم افزود: چندین سال است که در شهرستان مریوان با همکاری کردستان عراق، جشنواره ورزش های روستایی و بومی محلی را برگزار می کنیم که مورد استقبال گرم مردم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: قصد داریم این جشنواره را در سطحی وسیعتر و در کشورهایی مانند آذربایجان، ترکیه و دیگر کشورهای همسایه برگزار کنیم که بی شک تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگر برای استان خواهد داشت.
وی با بیان اینکه این ورزش ها در کردستان از گذشته بوده و اکنون نیز به صورت مدرن ادامه دارد اضافه کرد: در دهه فجر امسال، بیش از ۵۰ جشنواره کوچک در سالن های ورزشی برگزار شد.
مدیرکل ورزش و جوانان کردستان به برگزاری جشنواره بازی های بومی، محلی مریوان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به آزاد بودن شرکت عموم و متنوع و شاد بودن این جشنواره، بیش از هفت هزار نفر از آن استقبال کردند که آمار بسیار خوبی است.
جولایی با بیان اینکه قرار است سال آینده نیز با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جشنواره بازی های بومی، سنتی نوروزانه را در سنندج برگزار کنیم افزود: تلاش می کنیم این جشنواره را در محلی که ظرفیت ۱۵ هزار نفر تماشاگر را داشته باشد برگزار کنیم که از نظر جذب گردشگر نیز نقش پر رنگی خواهد داشت.

** وضعیت ورزش های بومی، محلی در کردستان راضی کننده نیست
سرپرست هیات ورزش روستایی و بازی های بومی، محلی استان کردستان هم گفت: در سال ۹۴ بر اساس ارزیابی فدراسیون، ورزش های بومی، محلی جایگاه و وضعیت مطلوبی در کردستان نداشت ولی در سال ۹۵ این رویه تغییر مثبتی یافت.
علی فتح الله زاده گفت: با این وجود، هنوز هم وضعیت راضی کننده نیست و نیاز است تلاش بیشتری برای رونق و معرفی این حوزه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در سال جاری ۲ جشنواره در استان برگزار شد ادامه داد: یک جشنواره در مریوان و جشنواره ای دیگر در سالن آزادی سنندج برگزار شد که مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفت.
وی اظهار کرد: برگزاری مسابقات فوتسال و فوتبال روی چمن روستایی در روستاهای سقز و مریوان از دیگر اقداماتی بود که در سال جاری انجام شد.
سرپرست هیات بازی های بومی محلی به پتانسیل بالای این ورزش برای جذب گردشگر اشاره کرد و افزود: قرار است در آینده ای نزدیک تیمی متشکل از کشتی گیران سنتی و محلی از استان های کردستان، کرمانشاه و ایلام برای شرکت در مسابقات کشتی محلی(زوران) به عراق اعزام کنیم که بی شک می تواند تاثیر بسیار زیادی در معرفی فرهنگ و رسوم منطقه و توسعه گردشگری داشته باشد.
به گفته وی برگزاری چنین مسابقات و جشنواره هایی در داخل و خارج از استان، در جذب گردشگر و معرفی آداب و رسوم کردستان بسیار موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه ورزشکاران ورزش های بومی سنتی را تحت پوشش بیمه قرار داده ایم اضافه کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۱۳۶ مرد و ۱۰۱ زن ورزشکار ورزش های روستایی و بومی، محلی سازمان یافته در کردستان مشغول به فعالیت هستند.
با توجه به قدمت و غنای فرهنگی استان کردستان، بازی های بومی،محلی کانال مطمئن و کم هزینه ای برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه بوده و احیای دوباره آنها می تواند زمینه را برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم سازد.

 ورزش های بومی محلی؛ ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *