رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۳۹۳

هنر ‘جوک کاری’ در دوره قاجاریه منحصر به استان فارس است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۲۹-به گزارش ایرنا همت محمدی روز شنبه اظهارداشت: نمونه های مشابه هنر جوک درساخت درهای موزه نارنجستان قوام از بناهای شاخص دوره قاجاری فارس مشهود است.

وی با اشاره به شباهت های بسیار هنر جوک کاری با خاتم سازی افزود: تکنیک هنر جوک کاری شباهت زیادی به تکنیک خاتم سازی در شیراز دارد لذا به نظر می رسد جایگاه و خاستگاه هر دو هنر یکی باشد با این تفاوت که در هنر جوک کاری تمام مواد اولیه مورد استفاده از دو الی سه رنگ چوب است و می توان قدمت خاتم و جوک را هم زمان عنوان کرد.

محمدی بیان کرد:هنر جوک کاری بیشتر مختص فارس بوده و با استناد به بررسی های انجام گرفته در دیگر استان ها نمونه های مشابه آن در دیگر مناطق کمتر دیده شده است.

او اضافه کرد: این هنر از نظر فرهنگی و هنری دارای ارزش والایی است و به عنوان یکی از هنرهای مهم وارزشمند مورد توجه است و امروزه هیات های عزاداری، مساجد، اداره اوقاف و امور خیریه جهت ساخت درب مقابر امامزادگان و طبق های نفیس عزاداری از هنر جوک استفاده می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون استفاده از این هنر نسبت به گذشته بیشتر شده است که این مهم بیانگر تاثیرات و مشخص شدن جایگاه این هنر می باشد که در غیر این صورت به دلیل آشنا نبودن مردم، توسعه این هنر مانند دیگر رشته های صنایع دستی استان امکان پذیر نمی شود.

معاون صنایع دستی با اشاره به ارزش و جایگاه هنر جوک کاری عنوان کرد: در این رشته کار هنرمند باید از دقت و ظرافت بالایی برخوردار باشد تا بتواند نقوش را در کنار هم جای دهد واستفاده ازطرح های پیچیده هندسی، استفاده از دو الی سه رنگ در آفرینش اثر و از سویی انحصاری بودن و توسعه نیافتن این هنر خود دلیلی بر ارزش های خاص این رشته هنری باشد.

بر اساس این گزارش، جوک کاری از هنرهای وابسته به چوب است که از ایجاد نقوش هندسی با استفاده از چوبهای رنگی ( معمولاً دو الی سه رنگ ) و از کنار هم قرارگرفتن این نقوش با قطعات کوچک با مقطع های مختلف مثلث ، مستطیل و لوزی به وجود می آید.

جوک کاری تا حدودی به خاتم شباهت دارد البته این شباهت بیشتر در روش کار می باشد با این تفاوت که جوک مثل خاتم تنها در روکاری به کاررفته گرفته نمی شود بلکه گاهی بصورت جازنی و گاهی هم به عنوان یک عضو اصلی از یک شی خاص ( مثلاً به عنوان کلاف اصلی چهارچوب) استفاده می شود و در این هنر مواد مورد استفاده تنها چوب بوده در صورتیکه در خاتم استخوان ، فیبر و فلزات نیز کاربرد دارد .

تنوع طرحهای جوک بسیار زیاد است و هر طرحی را که بتوان با نقوش هندسی ایجاد کرد امکان پذیر است ، از جوک در تزئین در ، دور جعبه ها و قابهای منبت ، خاتم کاری ، معرق کاری استفاده کرد.

در هنر جوک کاری از مواد و مصالحی مانند چسب، نخ، مواد محافظ پوشاننده ( در گذشته از روغن جلا و امروزه از پلی استر استفاده می شود ) استفاده می شود.

هنر جوک کاری از سه مرحله تشکیل شده است که سه پری بریدن چوبها ( مفتول نمودن با مقطع مثلث ) پس از تجمیع مقطع مثلث ، اشکال شش و هشت درآوردن ، برش و در نهایت چسباندن بر روی زیرکار چوبی که معمولاً چوب جنگلی است از مراحل انجام کار است.

71 هنر 'جوک کاری' در دوره قاجاریه منحصر به استان فارس است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *