جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

همه گانی و همه مکانی سفر، شعاری که هرگز محقق نشد!

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ فروردین ۱۳۹۳

۱۳۹۳/۰۱/۲۷ – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران(istta) به نقل از جام جم، گردشگری داخلی، در کنار همه مشکلاتی که گریبانگیرش است، از دو معضل بزرگ رنج می‌برد؛ اولی، گران بودن گردشگری در داخل بویژه در بخش اقامتی است چرا که بیشتر مردم نمی‌توانند برای یک شب اقامت در هتل، از ده‌ها تا صدها هزار تومان بپردازند.
این مشکل، خانواده های پرجمعیت را بیشتر می آزارد و شانس سفر آنها را کم می کند، بویژه که نمی توان در هر مکان و زمان و شرایطی چادر زد! دومین مشکل نیز که با اولی مرتبط است، خالی بودن ظرفیت بیشتر اقامتگاه ها در ایام سال است. برخلاف ایام نوروز و تابستان و تعطیلات خاص، در بسیاری از زمان ها، ضریب اشغال اقامتگاه ها، هرگز به عدد صد نمی رسد و این یعنی، کم رونقی اقتصادی این بخش و از دست رفتن بسیاری از فرصت های شغلی. مجموع این مشکلات که به آنها می توان صدها مساله دیگر را نیز اضافه کرد موجب شده تا شعار همگانی، همه مکانی و همه زمانی سفر تا به امروز و حتی با وجود ارائه طرح هایی مثل سفرهای اقساطی! یا ارائه سفر کارت ملی و… هرگز محقق نشود.

موضوع سفرهای ارزان قیمت، پیشینه طولانی دارد. با آغاز دولت نهم و آمدن مدیران جدید در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شعار همگانی، همه مکانی و همه زمانی کردن سفر به عنوان یکی از اولویت های اصلی سیاستگذاری و اجرا در دستور کار این سازمان قرار گرفت. همان زمان، اجرایی کردن این شعار نقل مجلس کارشناسان و فعالان گردشگری شد. برخی آن را قابل اجرا و طرحی نو می دانستند و برخی دیگر با تاکید بر این که زیرساخت های عملی کردن این شعار در کشور وجود ندارد، اجرای آن را غیرممکن می دانستند. عملی کردن این شعار وقتی کمی بوی اجرایی شدن گرفت که مبدع همین طرح به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسید. با آمدن محمد شریف ملک زاده در دولت نهم به سازمان میراث فرهنگی بار دیگر این طرح بر سر زبان ها افتاد، اما این بار نامی دیگر داشت؛ «سفر مهر».

این طرح قرار بود خانواده های کم درآمد جامعه را به همراه خانواده هایشان و البته با پرداخت فقط۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه هتل ها به هر کجای ایران که خواستند، بفرستد.

در مرحله نخست این طرح، رانندگان تاکسی، مینی بوس، اتوبوس و وانت بار و خانواده های آنان در مراسمی که البته قرار بود با حضور خبرنگاران اجرایی شود و در لحظه آخر، این حضور غیرضروری تلقی شد! راهی سفر شدند تا شاید طرح «سفر مهر» آغازی باشد برای ارزان سازی سفر، البته که این سفرها نیز با اصل آنها که قرار بود سفر را با قیمتی ارزان برای همه ممکن کند، فاصله دارد و فعلا افراد کم درآمد و البته رانندگان را شامل شده است.

مکانیزم طراحی شده برای «سفر مهر» نیز به این شکل بود که هتل ها، مهمانسراها و اقامتگاه های سراسر کشور، ظرفیت های خالی خود را در سامانه ای ثبت می کنند و از این سو، اتحادیه های مربوط به رانندگان، آن ظرفیت ها را رزرو کرده و سپس هر کدام از رانندگان که قصد سفر داشته باشند، با مراجعه به اتحادیه خود، معرفی نامه ای می گیرند و به سمت شهر و هتل مورد نظرشان حرکت می کنند.

وقتی صدای همه درآمد

حالا دولت یازدهم با توجه به تمام تغییر و تحولاتش در همین ده ماه گذشته در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی قرار است سفر را ارزان کند.

هرچند نکته نهفته در ارزان سازی سفر این است که اگر سیاست های پیشین در ارزان سازی سفر اجرا شود، زیرساخت های گردشگری همچون هتل ها و اقامتگاه ها متضرر می شوند و اگر به همان منوال سابق باشد، کسی به دلیل گرانی رغبتی به سفر نخواهد داشت. گرانی سفرهای داخلی تا آنجا پیش رفت و این بحث مطرح شد که چرا باید سفر به کشوری مثل تایلند در تورهای داخلی ارزان تر از سفر به مشهد مقدس باشد؛ انتقادی که بجا و منطقی به نظر می رسید.

حالا بسیاری از ارگان ها و وزارتخانه ها سعی دارند با تخفیف (یا همان یارانه ای) که به کارکنان خود اختصاص می دهند، آنها را ترغیب کنند راهی جاده ها شوند.

وزارت آموزش و پرورش و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از پایان تعطیلات نوروز، قراردادی دوطرفه با هدف استفاده از ظرفیت خالی هتل ها و مراکز اقامتی در دیگر روزهای سال برای فرهنگیان بازنشسته امضا می کنند.

به گفته علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش «هدف، قدرشناسی از فرهنگیان است، اما با توجه به این که آنها اصراری برای سفر در نوروز ندارند، می توانیم از ظرفیت خالی مراکز اقامتی برای آنها استفاده کنیم».

این البته مختص به وزارت آموزش و پرورش نیست و دیگر وزارتخانه ها همچون دادگستری و غیره هم تصمیم به عقد قرارداد با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارند تا حداقل کارکنانشان را (که کم هم نیستند) ترغیب کنند با قیمتی ارزان تر به سفر بروند.

هتلی به نام چادر

با آن که از بیست و نهم اسفند ۹۲ تا پایان روز چهاردهم فروردین ۹۳ بیش از ۵۵ میلیون نفر ـ شب اقامت مسافران نوروزی به ثبت رسید از این تعداد تنها ۴.۳ درصد در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها به عنوان بخشی از اجزای اصلی صنعت گردشگری کشور ساکن بودند. براساس تعریف مرکز آمار ایران نفر ـ شب اقامت در سفرهای با اقامت شبانه عبارت از مجموع شب اقامت فرد فرد اعضای سفررفته یک خانوار است.

آن گونه که مسعود سلطانی فر گفته است از مجموع ۵۵ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۹۹ نفر ـ شب اقامتی که در بازه زمانی بیست و نهم اسفند تا چهاردهم فروردین صورت گرفته است به طور متوسط ۲۹.۵ درصد در چادرهای مسافرتی،۱۸.۷ درصد در مراکز اقامتی ادارات، خوابگاه های دانشجویی و سالن های ورزشی، ۱۷ درصد در کمپ های موقت، ۱۶.۳ درصد در منازل استیجاری، ۱۳.۹درصد در کلاس های مدارس و ۴.۳ درصد در هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرها اقامت داشته اند.

این آمار نشان می دهد با وجود همه فعالیت ها، تلاش ها و وعده های مسئولان و فعالان صنعت گردشگری کشور برای بهبود و ارتقای زیرساخت های این صنعت، چادر همچنان و با فاصله ای معنا دار برای گردشگران داخلی محبوب ترین محل اقامت در طول سفرهای نوروزی است.

از سوی دیگر همچنین هتل به عنوان استانداردترین و شناخته شده ترین مشخصه مسافرت و گردشگری در پایین ترین رتبه محبوبیت میان مسافران نوروزی ایران قرار دارد.

در کنار این دسته ۱۶.۳ درصد از نفر ـ شب اقامت های مسافران نوروزی هم در منازل استیجاری یا آن گونه که بهتر شناخته می شوند ویلا و سوئیت اتفاق می افتد. این دو رقم حاکی است که تنها حدود ۲۰ درصد از اقامت های مسافران نوروزی شامل اقامتگاه های پولی و حدود ۸۰ درصد مابقی شامل اقامتگاه های رایگان می شود. این نکته نشانگر آن است که هنوز گردشگری داخلی در ایران آن گونه که باید پولی برای گرداندن چرخ های این صنعت خرج نمی کند.

خودمان دست به کار شویم

تدارک سفر ارزان تنها وظیفه دولت ها و ارگان ها نیست و خود گردشگران هم می توانند با رعایت برخی اصول بسیاری از هزینه های سفر خود را کم کنند. شاید همه این نکته ها چندان به مذاق مسافران خوش نیاید، اما در مقابل می تواند تعداد سفرهای شما را افزایش دهد.

سفر یکروزه هم سفر است

اما اگر این نوع مسافرت را نمی پسندید و دوست دارید در مسافرت آب از آب تکان نخورد و ترجیح می دهید در هتل اقامت کنید، سفر یکروزه می تواند برای شما مناسب باشد.

می توان اتاقی را برای یک شب در یکی از شهرهای توریستی یا زیارتی رزرو کرد و برای صرفه جویی در هزینه ها با اتوبوس یا قطار مسافرت کرد.

یک یا دو مورد از دیدنی های شهر را انتخاب و از آن بازدید کنید. مدتی را به استراحت و گشت و گذار در فضای هتل اختصاص دهید. دور شدن از فضای روزمره زندگی حتی برای همین چند ساعت تاثیر زیادی بر روحیه و نشاط مسافران خواهد گذاشت.

سفر به شکل دسته جمعی

دسته جمعی سفر کردن به معنای قسمت کردن هزینه ها و مسئولیت های سفر هم هست و این چیزی است که در روزهای تعطیلاتی مثل نوروز احتمالا خیلی به کارتان خواهد آمد! برای این سفر گروهی می توانید موضوع را با چند نفر از بستگان نزدیک خود نیز در میان بگذارید و با آنها همسفر شوید.

این کار هم تا حد زیادی هزینه ها را کاهش خواهد داد و هم لذت سفر را دوچندان خواهد کرد، علاوه بر این تجربه بسیار مفیدی در زمینه تعاملات اجتماعی برای فرزندانتان خواهد بود.

با سفرهای کوتاه آغاز کنید

در بسیاری از مواقع می توان با طی مسافت بسیار کوتاه به یک منطقه طبیعی جالب مانند یک آبگرم و یا یک مرکز تاریخی مسافرت کرد. این ذات سفر است که می تواند در بهبود روحیه و کسب تجارب جذاب و جدید برای شما و خانواده تان موثر باشد، نه مقاصد دور و سفرهای پرهزینه!

0000000gardeshgari همه گانی و همه مکانی سفر، شعاری که هرگز محقق نشد!

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *