جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

همدان سوار بر قطار پرشتاب توسعه

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ آذر ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، سال ۹۰ بود که پس از یک دهه انتظار سوت قطار در ملایر شنیده و به عنوان نخستین شهر استان همدان به خطوط ریلی غرب کشور متصل شد؛ آرزویی که شاید برای ملایری ها و ساکنان منطقه می رفت تا به یک رویا تبدیل شود.
اتصال ملایر به راه آهن غرب کشور که از سال ۱۳۸۰ آغاز و یک دهه به طول انجامید، در نهایت به طول ۹۰ کیلومتر از سمنگان اراک اجرا شد و این شهرستان را به خطوط ریلی کشور متصل و تحولی چشمگیر در حوزه توسعه ریلی و تردد مسافر و بار در این منطقه از جنوب استان همدان ایجاد کرد.
خطوط ریلی غرب کشور، تهران را از مسیر کرمانشاه به مرز خسروی و در نهایت بندر لازقیه در ساحل دریای مدیترانه متصل خواهد کرد. همچنین به عنوان یکی از اولویت های مهم و کلیدی دولت تدبیر و امید، قرار است پنج مرکز استان به خط راه آهن سراسری متصل شوند که می توان گفت با اجرای این طرح راهبردی، توسعه این استان ها بر مدار ریلی قرار می گیرد.
هم اینک طرح راه آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر به صورت یک خطه در حال اجرا است که محورهای سمنگان به اراک به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان به ملایر به طول ۷۵ کیلومتر را شامل می شود؛ در حالیکه به تازگی خطوط راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسیده و تعداد ۱۳ ایستگاه در این مسیر پیش بینی شده است.
در این میان با ایجاد خطوط ریلی از ایستگاه ملایر- فیروزان- کرمانشاه به طول ۱۷۷ کیلومتر و همچنین احداث راه آهن ملایر به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ریلی غرب کشور با تهران و شبکه راه آهن سراسری را فراهم خواهد کرد.
خط ریلی ملایر به کرمانشاه به عنوان یکی از خطوط ریلی در استان همدان، دارای هشت ایستگاه در شهرهای ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گاماسیاب، بیستون و ایستگاه باری و مسافری کرمانشاه است و روزانه یک رام قطار با ظرفیت ۲۰۰ مسافر به صورت رفت و برگشت از طریق ایستگاه ملایر- مشهد جابجا می شوند؛ در حالیکه تا قبل از اینکه راه آهن همدان به تهران راه اندازی شود، مسافران استان همدان از طریق راه آهن ملایر به مشهد تردد می کردند.
این در حالیست که با همت دولت یازدهم، راه آهن همدان به تهران به طول ۲۶۷ کیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان با حضور رئیس جمهوری اردیبهشت امسال مورد بهره برداری قرار گرفت که در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند و ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
این طرح نیز یک دهه به دلیل اعمال تحریم ها و مشکلات اقتصادی بر زمین مانده بود که در نهایت با افتتاح بخشی از مسیر، شهروندان همدانی از طریق ریل راه آهن به تهران و مشهد سفر می کنند.
حال ۱۱ کیلومتر از مسیر راه آهن همدان به تهران باقی مانده و استاندار همدان با پیگیری ها و تلاش هایی که در این زمینه انجام داده است، بر برقی شدن این مسیر به منظور کاهش فاصله زمانی مسیر همدان به تهران به ۲ ساعت تاکید دارد.
در همین چارچوب استاندار همدان به تازگی در دیدار خود با معاونان وزیر راه و شهرسازی، این نوید را به همدانی ها داد که طبق توافق صورت گرفته، ریل گذاری راه آهن همدان – تهران تا پایان آذرماه امسال تکمیل و از اوایل دی ماه بهره برداری می شود.
طبق اعلام استاندار همدان، از ۱۱ کیلومتر باقیمانده سه کیلومتر آن درون شهری است و به منظور کاهش مشکلات تملک اراضی، این مسیر زیرزمینی ریل گذاری می شود؛ طرحی که دولت تدبیر و امید قول داده آن را محقق کند و خطوط ریلی را به مرکز پنج استان کشور بکشاند.
پس از اتمام ریل گذاری راه آهن همدان – تهران، فرآیند ریل گذاری خط آهن همدان – سنندج آغاز شده و طبق گزارش ها ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر ۱۵۰ کیلومتری آماده ریل گذاری است.
با این حال طبق برنامه و اولویت دولت، تاکنون قطار به دو مرکز استان های همدان و کرمانشاه رسیده و استان های گیلان و آذربایجان غربی هم تا پایان سال صاحب قطار می شوند و تبریز هم از مسیر جدید به شبکه ریلی متصل می شود.
براساس خبرهای اخیر اعلام شده از سوی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در دولت یازدهم در بخش زیربناهای ریلی، زیرسازی و ریل کشی حدود ۲ هزار کیلومتر راه آهن جدید اجرا شده است و تا پایان امسال نیز ۹۱۹ کیلومتر راه آهن جدید در کشور به بهره برداری می رسد.
از سوی دیگر این حجم از اجرای خطوط ریلی در استان همدان، به طور قطع موجب کاهش میزان بار ترافیکی، افزایش جابجایی بار و مسافر، رونق صنعت، اقتصاد و صادرات و رشد صنعت گردشگری خواهد شد؛ مولفه های مهمی که بی شک تاثیر بسزایی در میزبانی همدان در برگزاری دو رویداد بزرگ بین المللی در سال ۲۰۱۸ (انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و میزبانی اجلاس جهانی گردشگری) می تواند داشته باشد.
اینکه ملایر در کریدور (راهرو) ریلی کشور قرار گرفته، برای مسئولان، مردم و نمایندگان این شهرستان جای خرسندی است؛ چراکه با استفاده درست و مطلوب از ظرفیت ها می تواند تحول چشمگیری را در حوزه های مختلف نصیب این منطقه از جنوب استان کند و راه آهن به عنوان حلقه واسطی، ملایر را به غرب و مرکز کشور متصل می کند.
در این میان، اعلام اینکه راه آهن غرب کشور می خواهد مسیر همدان به ملایر را نیز طی کند، خبر بسیار خوشحال کننده ای برای شهروندان ملایری بود و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی خبر قطعی آن را اعلام کرد.
حجت الاسلام احد آزادی خواه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: یکی از موضوع های مهم سفر سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به استان همدان، طرح راه آهن همدان – ملایر و اتصال ۲ راه آهن غرب کشور از تهران – همدان – سنندج و تهران – کرمانشاه از مسیر همدان به ملایر و یکی از مطالبات جدی نمایندگان بود.
وی بیان کرد: در جریان این سفر و نشستی که در استانداری همدان برگزار شد، وزیر راه و شهرسازی نیز این موضوع را پذیرفت تا از این طریق ۲ راه آهن به هم متصل شوند.
وی گفت: پس از سفر وزیر راه و شهرسازی، اجرای این طرح می رفت که به حاشیه رانده شود اما به تازگی نمایندگان استان همدان نامه ای را تنظیم کرده و در آن نامه خطاب به وزیر تاکید کردند که این موضوع را به طور جد پیگیری کنند.
حجت الاسلام آزادی خواه در عین حال به دیدار اخیر محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان با معاونان وزیر راه و شهرسازی در تهران اشاره کرد و افزود: دیدار استاندار همدان دستاوردهای خوبی به همراه داشت و وی کارها را خوب پیش برد چراکه در این دیدار ایجاد راه آهن همدان – ملایر پیگیری شد و به نتیجه رسید.
وی یادآور شد: در جلسه ای هم که هفته گذشته با استاندار همدان داشتم، وی این نوید را داد که وزیر راه و شهرسازی قول مساعد داده است تا قبل از پایان سال جاری یا ابتدای سال ۹۷ طرح راه آهن همدان – ملایر به پیمانکار واگذار و مناقصه برگزار شود.
این نماینده مجلس بیان کرد: انتظار داریم مرحله نخست این طرح در سال ۹۶ تعیین تکلیف شود و با توجه به اینکه اعتبارات آن نیز در ردیف ملی است، به طور حتم باید به گونه ای برنامه ریزی شود که قطار همدان به ملایر در طول ۲یا سه سال آینده راه اندازی شود.
حجت الاسلام آزادی خواه ادامه داد: راه آهن همدان به ملایر، علاوه بر مسیر ملایر – تهران – مشهد و کرمانشاه است و به طور قطع موجب رونق گردشگری و اقتصادی این شهرستان خواهد شد.
این در حالیست که مسئولان مربوطه خبر از طراحی ریل گذاری مسیر همدان – ملایر را می دهند و پیش بینی کرده اند اجرای این طرح به طور میانگین اعتباری افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد و در صورت تکمیل و راه اندازی، راه ارتباطی غرب به شمال غرب کشور نیز همواره می شود.
با پیگیری های خبرنگار ایرنا، روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز اعلام کرد: طرح راه آهن غرب کشور به عنوان یکی اولویت های مهم دولت، شامل پنج طرح اراک – ملایر، ملایر – کنگاور، کنگاور – کرمانشاه، کرمانشاه – خسروی و همدان – ملایر است که طول راه آهن همدان – ملایر ۷۵ کیلومتر است و از ایستگاه کهریز منشعب و به ایستگاه راه آهن همدان ختم می شود.
طبق اعلام روابط عمومی و امور بین الملل این شرکت، هم اکنون راه آهن غرب کشور به کرمانشاه رسیده است و عملیات تکمیلی آن همچنان ادامه دارد و از کرمانشاه تا مرز خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر باید خط ریلی ادامه پیدا کند که بر همین اساس امسال یک هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای راه آهن غرب کشور اختصاص و تاکنون نیمی از این اعتبار تخصیص یافته است.
به گزارش ایرنا، راه آهن غرب کشور به عنوان یکی از طرح های عظیم و راهبردی ریلی به طول ۶۰۵ کیلومتر از ایستگاه سمنگان در حوالی شهر اراک آغاز شده است و پس از عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد، گیلانغرب و فصرشیرین به مرز خسروی منتهی می شود.

همدان همدان سوار بر قطار پرشتاب توسعه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد