جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری، بهمن برگزار می شود

تاریخ بروزرسانی :
۴ آذر ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۰۳-هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته، بهمن سال جاری در تهران برگزار می شود.

مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی با حضور در برنامه “یک نگاه،چند دیدگاه” که شنبه گذشته از رادیو فرهنگ پخش شد با اعلام این خبر افزود: پیش بینی می شود این نمایشگاه فعالیت خود را از ۲۳ بهمن آغاز کند. تلاش ما این است که این نمایشگاه را باید رویکرد محتوای متفاوت ارائه دهیم و مشارکت همه استان های کشور را داشته باشیم ضمن اینکه بتوانیم میزبان کشورهای بیشتری از خارج باشیم.

وی در ادامه درباره پیشینه سازمان میراث فرهنگی و اهمیت و ضرورت وجود آن گفت: سازمان میراث فرهنگی به صورت مستقل قبل از انقلاب تشکیل شد و پس از انقلاب هم به عنوان معاونت زیر مجموعه وزارت خانه های مختلف وجود داشته و در سال ۱۳۸۲ با ادغام بخش گردشگری کشور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شد و در سال ۱۳۸۵ با ادغام صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری شکل گرفت. که سه بخش عمده دارد که به صورت پیوسته به هم مرتبط هستند.

وی خاطر نشان کرد:امروزه گردشگران عمدتا یا برای بازدید از آثار تاریخی و طبیعی به ایران سفر می کنند و یا برای اماکن متبرکه زیارتی و در همه حالات هنرمندان صنایع دستی در این زمینه فعال هستند . مانند فرش ایران که در دنیا حرف اول را می زند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در خصوص اقداماتی که برای شناسایی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در درون کشور و بیرون کشور صورت گرفته است گفت: ما به لحاظ دارا بودن بناهای تاریخی و باستانی جز سه کشور اول هستیم و این با توجه به این است که اکنون ما در حدود ۴ -۵ درصد از ظرفیت تاریخی خود را بالفعل کردیم و هنوز در حدود ۹۵% دیگر آن زیر خاک است و پس از ۸۴ سال از تصویب قانون حفظ آثار و عتیقه جات می گذرد ما نزدیک به یک میلیون سایت ،بنا وآثار تاریخی داریم که باستان شناسان خبره ما تخمین می زنند که در نقاط مختلف کشور وجود دارد ما در حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزارتا را شناسایی کردیم و در حدود ۳۲ هزار تای آنها را ثبت ملی کردیم. یک گنجینه بسیار ارزشمند در دل خاک این سرزمین وجود دارد که ما باید از آن استفاده کنیم.

سلطانی فر در خصوص توجه به مقوله گردشگری و پرداختن به آن افزود: با تاکید جناب آقای دکتر روحانی و خواست ایشان مبنی بر گسترش گردشگری داخلی و خارجی و همچنین برای اینکه در فرآیند توسعه فرهنگی و اقتصادی نقش پر رنگی داشته باشیم برنامه ریزی اساسی و مفصلی در سازمان انجام شد.

وی تاکید کرد: این سازمان در هر سه نقش وظیفه آشکاری دارد تا بتواند اقتصاد مقاومتی را به درستی به اجرا گذارد.

سلطانی فر درباره برنامه ها و چشم انداز در نظر گرفته شده برای این سازمان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های موجود و با توجه به امنیت ایران، رشد حدود ۲۰۰ درصدی تورهای ورودی از کشورهای اروپایی و آمریکایی را شاهد بودیم؛تمرکز برنامه های سازمان بر استفاده از همه ظرفیت های موجود در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه تعاملات فرهنگی و معرفی گذشته پرافتخار ایران هم به جوانان و هم به گردشگران خارجی بوده است. در بخش صنایع دستی مردم باید بدانند که از ۴۶۰ رشته موجود در دنیا، در حدود ۳۶۰ رشته صنایع دستی اکنون در ایران وجود دارد؛ در بخش صنایع دستی کشورهای چین، هند و ایران بسیار فعال هستند.

وی در خصوص میراث جهانی ایران گفت: تاکنون ۱۷ اثر تاریخی و ارزشمند کشور در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است که هفدهمین اثر جهانی ایران شهر سوخته زابل بود که ۵ ماه قبل به ثبت رسید.

وی تاکید کرد: این شهر یک محوطه ۱۵۱ هکتاری است که طی سالیان گذشته فقط ۵ درصد آن کاوش و همین مقدار به ثبت جهانی این میراث عظیم منجر شد.

وی افزود: وقتی یک محوطه تاریخی به ثبت جهانی می رسد مشخصات آن در سایت های جهانی به رسمیت شناخته شده و باعث جذب گردشگرمی شود.

وی در ادامه یادآور شد: تعامل ما با یونسکو باعث شد تا به عنوان نماینده یونسکو برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی عراق و سوریه معرفی شویم.

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه از راه اندازی پرتال جامع به منظور معرفی جاذبه های کشور تا ۲۲ بهمن از سوی سازمان خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه سایت های بسیاری توسط بخش خصوصی اداره می شود در همین راستا پرتال جامعی طراحی کردیم که هر کس از هر جای دنیا می تواند وارد این پرتال شده و از همه لینک ها و امکانات آن استفاده کند.

وی در ادامه به مهمترین دغدغه های خود در بخشهای تخصصی سازمان اشاره و خاطر نشان کرد: در بخش میراث فرهنگی با توجه به کمبود امکانات امیدواریم بتوانیم از بخش خصوصی برای مرمت و بازسازی و حفاظت آثار باستانی کمک بگیریم. در بخش صنایع دستی ظرفیت بالایی وجود دارد اما در حال حاضر صادرات پایین آمده است و ما باید منابع مورد نیاز ۲ میلیون هنرمند صنایع دستی را فراهم کنیم تا شاهد رشد صادرات و ارز آوری این صنعت باشیم. در بخش گردشگری شخصا علاقمندم سالانه یک میلیون گردشگر را به گردشگران خارجی که از ایران بازدید می کنند اضافه کنیم.

سلطانی فر درباره برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته گفت: پیش بینی می شود این نمایشگاه فعالیت خود را از ۲۳ بهمن آغاز کند. تلاش ما این است که این نمایشگاه را باید رویکرد محتوای متفاوت ارائه دهیم و مشارکت همه استان های کشور را داشته باشیم ضمن اینکه بتوانیم میزبان کشورهای بیشتری از خارج باشیم؛ در حقیقت تلاش کنیم تعاملات فرهنگی این بخش را گسترش دهیم برای تحقق این موضوع برنامه ریزی های خوبی انجام شده است و بخش های مختلف از هفته های قبل فعالیت خود را آغاز کرده اند ضمن اینکه تا پایان سال در دو نمایشگاه اسپانیا و برلین با کمک بخش خصوصی شرکت خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در بخش گردشگری سلامت به دلیل سطح بالای خدمات و هزینه پایین خدمات درمانی و همچنین به لطف پزشکان و مکانهای مجهز در وضعیت مناسبی به سر می بریم و میزبان بسیاری از کشورهای همسایه بودیم است.

وی افزود: اکنون ۴۰ گروه فعال در زمینه گردشگری درمانی داریم. در این بخش کار گروه مشترکی با وزارت بهداشت و درمان وزارت خارجه و نظام پزشکی تشکیل دادیم و در حال گسترش فعالیت ها و ساماندهی هستیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *