رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ فروردین ۱۳۹۶

هریس، سرزمینی با فرش‌های نفیس و مرغوب

لینک این مطلب کپی شد!

شهری به بلندای تاریخ، شهری با فرش‌های نفیس و مرغوب، شهری در غرب مرکز استان آذربایجان‌شرقی که طعم فطیر مخصوصش کام را شیرین می‌کند.

به گزارش ایسنا، شهرستان هریس از غرب با تبریز، از شمال با شهرهای اهر و ورزقان، از شرق با سراب و از جنوب با شهرستان بستان آباد همسایه می‌باشد. هریس به داشتن فرزندی به مانند شیخ سلیم که جزو ارکان جنبش مشروطه در زمان رضا خان بود و داشتن حوزه علمیه و مدرسه دینی که قبل از حوزه علمیه قم بوده، به خود می‌بالد.

شهرستان هریس به مرکزیت شهر هریس با دو بخش مرکزی و خواجه قلب تپنده‌ای در جوار زیباترین قله‌های رنگارنگ و گنبدی شکل جاده تبریز – اهر واقع شده که وجود این قله‌های نمکی و باشکوه با دشت‌های لاله در دامن تپه‌های آن، بی‌اختیار گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

این شهرستان با داشتن کوه‌های سربه فلک کشیده همچون بزغوش، قوشاداغ، آق داغ و سابلاغ داغی همواره یکی از مقاصد اصلی کوهنوردان است.

فصول سرد در این منطقه سرد و یخبندان بوده و دما تا ۲۵ رجه زیر صفر نیز کاهش می‌یابد و در فصول گرم نیز تا ۳۵ درجه بالای صفر افزایش دما وحود دارد. به دلیل قرارگرفتن این شهرستان در منطقه کوهستانی و جلگه‌ای، دارای آب‌های روان و چشمه‌های فراوانی است؛ همین ویژگی هریس را به منطقه‌ای مناسب برای کشاورزی و دامداری بدل کرده است.

صنعت قالیبافی هریس حتی در سطح جهانی معروف بوده و تاکنون نیز مردان و زنان این دیار به صنعت قالیبافی مشغول بوده و با کمک این صنعت؛ فرهنگ، آداب و رسوم خود را در معرض دید گردشگران و مسافران قرار می‌دهند. “فرش هریس” با تار و پودی زیبا و دل انگیز و زاییده افکار بافنده آن، همچون آینه زیبایی هنر هنرمندان این دیار را به نمایش گذاشته و اقتصاد منطقه را رونق می‌بخشد.

از نقاط دیدنی و گردشگری هریس می‌توان به آرامگاه و بقعه تاریخی و باستانی شیح اسحاق هریسی اشاره کرد که در روستای “خانمرود” واقع شده و در ساخت این بنا از آجرهای مستطیل شکل استفاده شده است. از قسمت‌های مختلف این بنای تاریخی می‌توان به ایوان، مسجد و مقبره اشاره کرد که ایوان آن مشرف به شمال و دارای دو ستون چوبی بوده و مسجد آن نیز به شکل مستطیل و با پوشش تخت چوبی است.

مسجد سنگی جمال آباد و مسجد اسنق نیز از مساجد دیگر تاریخی و باستانی هریس مربوط به قرن هشت هجری بوده و همچنین گورستان‌های مینق، هیق و گوور نیز از آثار تاریخی قرون هشتم تا دهم هجری می‌باشند.

گورستان تاریخی و قدیمی هیق در سه کیلومتری روستای هیق واقع شده که این روستا دارای دو گورستان باستانی و اسلامی است که در قسمت اسلامی آن بر روی قبرها صندوق‌ها، قوچ‌ها و الواح سنگی نمایان است و در گورستان باستانی و کهن آن قبرهای پراکنده و مخروبه دیده می‌شود.

کوه “اوکوز داغی” و چشمه درمانی آن یکی دیگر از نقاط دیدنی و منحصر به فرد هریس است که همه ساله از زمان آغاز بهار تا اولین بارش برف زمستانی، پذیرای خیل میهمانان و گردشگران از سراسر ایران می‌باشد، آب‌های آن برای درمان بیماری کلیوی مناسب است. این جاذبه گردشگری در بخش مرکزی هریس و در دامنه جنوب شرق کوه قوشاداغ و در انتهای روستاهای خانقاه و هیق واقع شده است.

مسجد تاریخی و باستانی اسنق یکی دیگر از مساجد قدیمی و باستانی شهرستان هریس می باشد، این بنا در روستای اسنق هریس واقع شده و یکی از بناهای زیبا و فاخر این منطقه به شمار می‌رود، این مسجد در حیاط وسیعی در این روستا بنا شده که از سطح زمین یک متر ارتفاع دارد و شامل یک ایوان و شبستان می باشد، این مسجد از سرستون‌ها و پایه‌های خوش طرح و استواری از سنگ‌های استوانه‌ای شکل یک پارچه ساخته شده که بلندترین سرستون‌ها به ۲۰.۶ متر می‌رسد. سنگ‌های سرخ منقش شده نمای بیرونی مسجد را تشکیل داده‌اند و نام بانی آن نیز در آن نگاشته شده است؛ همچنین شبستان آن پوشش گنبدی دارد که به مرور دیواره‌های آن ریخته شده و از سنگ، گل و چوب برای مرمت به کار رفته است.

در بین این مناطق گردشگری، یکی از با ارزش‌ترین مناطق دیدنی که از بزرگترین و گسترده‌ترین قلعه‌های تاریخی استان آذربایجان نیز محسوب می‌شود، “قلعه حووض لی” است که جزو آثار ملی محسوب می‌شود.

این قلعه با وسعتی برابر ۱۵ هکتار در نزدیکی روستای خانقاه واقع شده و از بخش‌های مختلف برج‌های دیدبانی و ارگ گرفته تا مسکونی و گورستان‌ها شکل گرفته است و آماده پذیرایی از مسافران نوروزی می‌باشد.

هریس با تمام زیبایی ها، آثار تاریخی، نهرها و چشمه‌های زلال و رودخانه‌های روانش دارای چندین چشمه آب معدنی، آبشار شیرلان، آبشار اسماعیل کندی، آبشار بلند و زیبای دربند گوراوان، کوه ساپلاغ، چشمه سوقالخان و ده‌ها مناطق دیدنی است که می‌تواند به مانند نگینی برای جذب و بازدید گردشگران و مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور خود نمایی کند.

19 هریس، سرزمینی با فرش‌های نفیس و مرغوب

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *