جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هدف WFTGA، تربیت راهنمای تور است نه سرپرست گروه

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ دی ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۱ – WFTGA با پیشنهاد اولین کنوانسیون بین المللی راهنماهای گردشگری جهان در فوریه ۱۹۸۵ تشکیل شد. ولی به طور رسمی و به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی تحت قانون اتریش پس از کنوانسیون دوم وین در سال ۱۹۸۷ به ثبت رسیده و آغاز به کار کرد.

کنوانسیون‌های بین المللی WFTGA بسیار گسترده هستند و امروز این سازمان دارای عضویت بیش از ۸۰ کشور است. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار راهنمای گردشگری منحصر به فرد در این فدراسیون همکاری و فعالیت می‌کنند. چندی پیش نیز کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران ” IFTGA ” به عضویت “فدراسیون جهانی انجمن‌های راهنمایان گردشگری” WFTGA در‌آمد.

چنانکه امروز با گذشت حدود ۳ ماه از عضویت ایران در این فدراسیون جهانی، دوتن از مدرسان بین المللی راهنمایان گردشگری با همکاری یکی از آژانسهای فعال در حوزه برگزاری تور اروپا برای آموزش و ارتقای سطح راهنمایان ایرانی به سطوح بین المللی، در تهران حاضر شدند و در صدد برگزاری کلاس های ویژه راهنمایان گردشگری برآمدند. برگزاری این دوره و تمامی هزینه‌های آن به عهده آژانس مربوطه بوده است. تمام این امکانات به دلیل نیاز برای جذب راهنماهای بیشتر در قسمت تورهای خروجی فراهم شده است.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار گردشگری CHN با “حوری نازارتیان ” houri nazaretian و “ایوانا چروویا” ivana curuvija را می خوانید.

برای آغاز سخن لطفا خودتان را معرفی کنید و درخصوص فعالیت‌هایی که انجام داده این صحبت کنید.

نازارتیان: حدود ۲۵ سال است که سابقه راهنمای تور بودن را در کارنامه کاری خود دارم و از سال ۲۰۰۱ به عنوان عضو معتبر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری WFTGAفعال هستم. در حال حاضر نیز به عنوان مربی بین المللی راهنمایی در WFTGA مشغولم. به مدت ۴ سال مسئول قسمت آموزش و مسئول آموزش راهنمایان در WFTGA بوده‌ام. عضو انجمن صنفی راهنمایان تور ارمنستان و مسئول بخش آموزش این صنف نیز هستم.

چروویا : حدود ۱۵ سال است که راهنمای گردشگری هستم. در این میان از سال ۲۰۰۸ فعالیت خود را با فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری WFTGA آغاز کردم و هم اکنون سرپرست مدرسان این فدراسیون جهانی و نماینده حوزه بالکان هستم. رییس هیات مدیره انجمن تورگردانان صربستان را نیز بر عهده دارم.

از فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری WFTGA و فعالیت هایی که به منظور آموزش راهنمایان انجام می دهید برایمان بگویید.

نازارتیان: فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری به طور رسمی از سال ۱۹۸۷ فعالیت خودرا آغاز کرد و در حال حاضر ۸۰ عضو ثابت از تمام دنیا در این فدراسیون فعال هستند. این ۸۰ عضو شخص نیستند و در واقع انجمن های صنفی کشورهایی هستند که در این فدراسیون جهانی عضو هستند.

درواقع می توان گفت، هدف این فدراسیون، گردهم آوردن راهنمایان تور کشورهای مختلف و ارتقای تصویر حرفه ای یک راهنماست . در این میان ضرورت آموزش را یادآوری می کند و استانداردهای آموزش را ارتقا می‌دهد.

با توجه به آنکه حدود ۵ سال است که به عنوان مدرس به راهنمایان دنیا درس می‌دهید، تاکنون به چندکشور سفر کرده‌اید و با راهنمایان کدام کشورها روبه رو شده‌اید؟

چروویا: فدراسیون بیش از ۳۰ مدرس دارد که در سطوح کشوری، بین المللی و فرابین المللی تدریس می کنند. مراکز آموزشی فدراسیون جهانی راهنمایان تور در مالزی و قبرس فعال هستند با این وجود مدرسان به هر کجای دنیا که نیاز به اموزش باشد سفر می‌کنند.

ما نیز در طول ۳ سال گذشته به کشورهایی مانند صربستان، هند، اتیوپی، زنگبار، تانزانیا، ابوظبی، عربستان سعودی، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و آلبانی سفر کرده‌ایم.

با توجه به سفرهای متعددی که به بسیاری از کشورهای دنیا داشتید و با توجه به آنکه تجربه آموزش در کشورهای همسایه ایران و خاور میانه را نیز دارید به نظر شما سطح راهنمایان ایران چگونه است؟ قبل از سفر به ایران چه تصویری نسبت به این حوزه داشتید و اکنون نظرتان چیست؟

چروویا: سوال سختی است. اما شخصا سعی می کنم هیچگاه پیشداوری نسبت به جایی که می روم نداشته باشم. مسلما در هر کشوری راهنمایانی هستند که کیفیت کار آنهابسیار بالاست همچنین راهنماهایی نیز هستند که در رده متوسط قرار می گیرند.

اما باید بگویم، از آنچه که طی چند روز گذشته دیدم، تحت تاثیر قرار گرفتم. نمی‌دانم این را می توان به حساب انتخاب خوبی دانست که درخصوص راهنمایان شرکت کننده در این کلاس شکل گرفته یا آنکه همه راهنمایان ایران اینگونه هستند اما من فقط درخصوص کسانی که دیدم می توانم قضاوت کنم.

نازارتیان: من نیز با این نظر موافق هستم و با وجود آنکه تصویر خاصی از راهنمایان تور ایران نداشتم اما آنچه دیدم از سطح انتظار من بالاتر بود.

آیا این صحبت‌ها به دلیل خصلت تورلیدری و آموزش‌هایی که درخصوص عدم پیشداوری دیده‌اید صدق می‌کند یا آنکه شخصیت خودتان هم اینگونه است؟

نازارتیان و چروویا: تمام این اعتقادات شخصی هستند و ما اعتقاد داریم که نباید پیشداوری کرد. در هر حال نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد چراکه بالاخره صفات شخصی و حرفه‌ای در یک نقطه به هم می‌رسند و نمی‌توان آنها را از یکدیگر تفکیک کرد.

هدف شما از آموزش راهنمایان تور در نقاط مختلف دنیا چیست؟

چروویا: هدفمان آن است که فرق بین یک راهنما و سرپرست گروه را آموزش دهیم در واقع هدف ما آموزش راهنما است نه سرپرست گروه چراکه این دو با یکدیگر متفاوت هستند.

راهنمای تور کسی است که در کشور خودش برای گروه های ورودی فعالیت می کند و کشور یا منطقه خود را که در آن مستقر است به گردشگران دیگر معرفی می کند. اما سرپرست گروه کسی است که همراه یک گروه سفر می کند و در طول سفر با گروه همراه است. هدف ما آموزش راهنمای تور است و استانداردهای بین المللی که در این خصوص رعایت می شود را به آنها آموزش می‌دهیم.

امیدوارم روز به روز بر تعداد گردشگران ورودی ایران افزوده شود تا راهنمایان تور بتوانند از آموخته هایشان برای راهنمایی گردشگران ورودی بهره جویند.
IMAGE635234852072334761 هدف WFTGA، تربیت راهنمای تور است نه سرپرست گروه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد