جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هتل ارزان می‌شود؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

مالیات بر ارزش افزوده در هتل‌های یک تا سه ستاره از ۹ به ۳ درصد کاهش یافت، این درحالی است که هتل‌های ۴ و ۵ ستاره که گران‌تر هستند روی رویه قبلی، همان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مردم خواهند گرفت.

تلاش برای حذف مالیات بر ارزش افزوده از خدمات سفر و گردشگری درحالی از دو سال پیش آغاز شده که رییس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در اظهارنظرهای مختلفی بارها تاکید کرده این قانون را کامل نمی‌توان از گردشگری حذف کرد، با این حال علی‌اصغر مونسان به تازگی در جمع برخی از فعالان گردشگری از رضایت نمایندگاه مجلس به کاهش این مالیات در هتل‌ها خبر داد و اعلام کرد که «خوشبختانه بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس مقرر شد نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده در هتل‌ها از ۹ به ۳ درصد کاهش یابد.» مسؤولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هنوز درباره جزییات بیشتر اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در گردشگری توضیحی نداده‌اند و این خبر را خیلی کلی اعلام کرده‌اند.

جمشید حمزه زاده ـ رییس جامعه هتلداران ایران که پیگیر حذف این نوع مالیات از گردشگری است در توضیحات کامل‌تری درباره تصمیم گرفته شده به ایسنا گفت: طرح کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۳ درصد فعلا در کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب شده و تنها مشمول هتل‌های یک تا سه ستاره می‌شود و تمام هتل‌ها را در برنمی‌گیرد.

او افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده در هتل‌های ۴ و ۵ ستاره همچنان مطابق گذشته جاری است و در آن تغییری بوجود نیامده.

hotel هتل ارزان می‌شود؟

رییس جامعه هتلداران ایران درباره زمان ابلاغ و اجرای قانون اصلاح شده‌ی مالیات بر ارزش افزوده در هتل‌ها، گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده فعلا در کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب شده که در صحن علنی مجلس نیز به رأی گذاشته خواهد شد و پس از آن در شورای نگهبان بررسی می‌شود که تا ابلاغ آن، چند ماه زمان می‌برد و شاید اجرای آن به نیمه دوم سال برسد.

حمزه‌زاده با بیان این‌که قانون مالیات بر ارزش افزوده هم‌چنان امکان تغییر و اصلاح دارد، اظهار کرد: تا زمان ارائه این لایحه در صحن علنی مجلس، فرصت داریم پیگیری کنیم تا این اصلاحیه مشمول تمام هتل‌ها شود، نه فقط هتل‌های یک تا سه ستاره‌.

او درحالی از تلاش برای اصلاح این قانون برای تمام هتل‌ها سخن گفت که ترجیح داد فعلا درباره شرایط هتل آپارتمان‌ها و سایر اقامتگاه‌های رسمی در اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار نظری نکند.

رییس جامعه هتلداران ایران پیش‌تر گفته بود؛ مالیات‌های سنگینی که به واحدهای اقامتی متحمل شده، ۳۰ تا ۳۵ درصد نرخ اقامت را گران‌تر کرده و در عین حال پیش‌بینی کرده بود؛ هزینه‌های تحمیلی به صنعت گردشگری از جمله مالیات بر ارزش افزوده، سفر را در سال ۹۷ با گرانی نامتعارفی روبرو خواهد کرد.

مجریان تور نیز مهم‌ترین علت گرانی سفر ایران را در قیاس با سایر کشورها ناشی از هزینه بالای اقامت می‌دانند و تعدد دریافت این مالیات از مسافر را از نقطه ضعف‌های آن برشمرده‌اند.

به گفته آژانس‌دارها که از طراحان اصلی بسته سفر یا تورهای گردشگری در ایران هستند، مالیات بر ارزش افزوده به گران‌تر شدن سفر منجر شده است. برای نمونه مسافری که بخواهد با تور به مشهد سفر کند ناچار است چهار مرتبه مالیات بر ارزش افزوده بپردازد، یک‌بار به هتل، بار دیگر به شرکت هواپیمایی و رستوران و در نهایت به آژانس گردشگری آن هم تنها به‌دلیل پکیجی که برای مسافر تنظیم کرده است.

با وجود شرح این وضعیت و هشدارهایی درباره گران‌تر شدن سفر در ایران، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها در مواجهه با این سوال که اقدام متولی گردشگری برای اصلاح این قانون بویژه برای آن بخش که ارز آوری دارد و صارداتی تلقی می‌شود، تاکید کرده، مالیات بر ارزش افزوده قانون حاکم در کشور است که هیچ‌وقت از خدمات گردشگری حذف نمی‌شود.

با این حال مونسان از هدفمند شدن مالیات‌ها در گردشگری خبر داده بود و معاون گردشگری وی نیز در اظهارنظری درباره همکاری سازمان امور مالیاتی برای اصلاح و هدفمند شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرده بود: در صورت اصلاح و اجرای این قانون، دیگر در نرخ نهایی یا تمام شده تورهای گردشگری ورودی، مالیات بر ارزش افزوده لحاظ نخواهد شد، چون این مالیات قبلا در قیمت هتل و یا سایر خدمات محاسبه شده است.

منبع: ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *