رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ شهریور ۱۴۰۱

طرزتهیه نان کماج همدان

لینک این مطلب کپی شد!

طرزتهیه نان کماج همدان را در این مطلب می خواهیم برای شما شرح دهیم . نان کماج همدان یکی از نان های خوشمزه ومحلی همدان است که با دستان هنرمند بانوان این سرزمین پخته می شود . علاوه بر غذاهای متنوع همدان ، نانهای این استان هم خیلی خوب و خوشمزه می باشند که می توان به عنوان ره آورد و سوغات از این نانها تهیه کرد و لذت برد .

-1 طرزتهیه نان کماج همدان

مواد لازم برای تهیه خمیر نان کماج

۷۵۰ گرم آرد

۳۰۰ میلی لیتر آب

۳ عدد تخم مرغ کامل

۱۰۰ گرم روغن مایع

۲۰ گرم خمیر مایه فوری

۱۸۰ گرم شکر

یک چهارم قاشق چایخوری نمک

1 طرزتهیه نان کماج همدان

 

مواد داخل خمیر نان کماج

 

۳ قاشق سوپخوری گردوی ریز خرد شده

۲ قاشق سوپخوری شکر

۱ قاشق چایخوری پودر دارچین

۱۵ گرم کره

شکلات میله ای ضد حرارت در صورت تمایل

 

مواد برای رومال

 

۱ زرده تخم مرغ

یک قاشق چایخوری شیر

کنجد به میزان لازم

دستور پخت نان کماج

اول آرد ، شکر، نمک و خمیر مایه فوری رو با هم مخلوط کنید و تو یه ظرف دیگه روغن مایع و تخم مرغ و آب رو مخلوط کنید .وسط آرد و گود کنید و مایعات و بهش اضافه کنید . با قاشق مخلوط کنید و بعد شروع کنید به ورز دادن خمیر . حواستون باشه که اگه خمیر چسبنده بود با ورز دادن از این حالت خارجش کنید و زیاد آرد اضافه نکنید .بعد خمیر رو داخل یک ظرف چرب شده بذارید و بعد از پوشوندن روی ظرف تو یه جای گرم یکساعت و نیم استراحت بدید تا حجمش دو برابر بشه .

حالا گردوی ریز خرد شده و شکر و کره و دارچین و با هم مخلوط کنید و کنار بذارید تا به موقع برای داخل خمیر ازشون استفاده کنیم. وقتی زمان استراحت خمیر تموم شد به آرامی مشتتون و داخل خمیر فرو ببرید تا هوای داخل خمیر خارج بشه . یکمی اونو ورز بدید و بعد به شکلهای مختلف دربیارید.میتونید داخل چند تا از تکه های خمیر از مواد گردویی استفاده کنید و داخل چند تا شکلات میله ای بذارید .

بعد از آماده کردن خمیر، اونارو داخل سینی چرب شده بچینید و باز نیم ساعت استراحت بدید تا حجمش باز بیشتر بشه. بعد با مخلوط زرده و شیر روی خمیر رو برس بکشید و کنجد بپاشید .خمیر رو بمدت ۲۵ دقیقه داخل فر با دمای ۱۶۰ درجه بفرستید . وبعد از پختن وخنک شدن به دلخواه برش بدید .

2 طرزتهیه نان کماج همدان

میتونید برای خوشمزه تر شدن کماج به جای آب از شیر میتونید استفاده کنید .

 

           
 

نظر کاربران :

  • مریم نادری

    سلام
    ممنونم برای کماج همدان.
    ولی کماج همدان مواد میانی نداره

    ۱۹ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *