جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

می خواهیم هویت تهران را هویدا کنیم

تاریخ بروزرسانی :
۲ آذر ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۰۲-نشست خبری جشنواره عکس «ته ران» پیش از ظهر امروز دوم آذرماه در ساختمان سازمان زیباسازی برگزار شد.
جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» با رویکرد زندگی در محلات قدیم با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران، کمیته مردم نهاد پیگیری حفاظت از خانه های تاریخی تهران، انجمن دوستداران میراث تهران و انجمن عکاسان میراث فرهنگی، کمیته ملی موزه های ایران، کمیسیون ملی یونسکو و تجار و بازاریان برگزار می شود.
محورهای این جشنواره، حیات مدنی، کسب و کار قدیم و جدید، باورهای دینی و اجتماعی، جاذبه های تاریخی و عکس های قدیمی بازار در دو بخش اصلی و جانبی اعلام شد.
ساعد نیک ذات دبیر هنری جشنواره، گفت: مهلت ارسال آثار روز بیستم آذرماه امسال است و انتخاب داوری آثار نیز در روزهای ۲۲ تا ۲۵ آذرماه انجام می شود. معرفی آثار برگزیده همزمان با مراسم افتتاحیه خواهد بود. این جشنواره در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. نیک ذات گفت: سید احمد محیط طباطبایی، سیمون آیوازیان، مریم زندی، نادر داوودی و ابراهیم صافی گروه انتخاب و داوری آثار هستند. همچنین شرکت در این مسابقه برای همه عکاسان حرفه ای، آماتور و علاقه مندان در سراسر کشور آزاد است.
وی افزود: امیدواریم که در تقویم سالانه خانه هنرمندان با همکاری سازمان زیباسازی روز خاصی برای برگزاری نمایشگاه عکس «ته ران» در نظر گرفته شود تا نمایش آثار به مشکل زمانبندی برنخورد.
نیک ذات همچنین از همه شرکت کنندگان خواست تا از طریق سایت جشنواره به آدرس اقدام به ثبت نام کنند.
مسوول ستاد برگزاری دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» افزود: بازار تاریخی تهران می تواند باعث تجمیع آرای ما درباره هویت تاریخی شهر تهران شود.
وی با بیان اینکه نبض اقتصاد در بازار تهران جریان دارد ادامه داد: بازار تهران نبض مشروطه بوده و این منطقه دارای هویت سیاسی اجتماعی است که می تواند به بخش های دیگر شهر تهران هویت ببخشد.
طلوعی گفت: دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» در تلاش است هویت پنهان شهر تهران را هویدا سازد.
وی افزود: براساس نظر میشل دوسرتو فیلسوف فرانسوی، ما برای دیدن برخی از چیزها در شهر نیازمند پرسه زنی هستیم و امیدوارم با برگزاری جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» امکان پرسه در شهر تهران فراهم شود که نه تنها این شهر را در کالبد و ساختارش بلکه لذت جویانه ببینیم.
سجاد عسگری دبیر اجرایی دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» نیز در این نشست گفت: میراث شهر تهران که با عنوان ام القرای جهان اسلام شناخته می شود، در هیاهوی روزمره و کارکردهای اجتماعی و سیاسی گم شده است.
عسگری افزود: ما تلاش کردیم برای جان بخشی دوباره به هویت تهران، دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» را برگزار کنیم.
وی با اشاره به شکل گیری شهر تهران ادامه داد: تهران قدیم در محدوده بازار تهران و ارگ تاریخی قرار داشته و تاریخ ساخت این شهر به زمان زندیه و قاجاریه بازمی گردد اما قدمت برخی از مساجد شهر تهران نشان می دهد که این شهر متعلق به دوران آل بویه است.
دبیر اجرایی دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» بیان کرد: اقتصاد، فرهنگ، مذهب، هنجارها و مسایل سیاسی را می توان در بازار تهران مشاهده کرد و تمامی مکان رویدادهای سیاسی و تاریخی در این منطقه رخ داده است.
عسگری با اشاره به اینکه کالبد بازار تهران سال ۱۳۵۶ در فهرست میراث کشور ثبت شده گفت: تاکنون ۲۷ اثر در محدوده بازار تهران ثبت ملی شد اما هنوز برخی از نقاط بازار تهران شناسایی نشده است.
عسگری با بیان اینکه مشاهده جریان زندگی در بازار تهران مشاهده می شود، اظهار کرد: سال گذشته موضوع جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران»، زندگی در محلات قدیم بود و تلاش کردیم موضوع دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» را موضوعی تخصصی زندگی در بازار تهران قرار دهیم.
دبیر اجرایی دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران» گفت: حیات مدنی، کسب و کار قدیم و جدید، باورهای دینی و اجتماعی، جاذبه های تاریخی و عکس های قدیمی بازار تهران از جمله محورهای این جشنواره است.
عسگری افزود: دومین جشنواره عکاسی بافت تاریخی «ته ران»، در دو بخش اصلی؛ معرفی جاذبه های تاریخی،مذهبی، گردشگری بازار بزرگ تهران، نمایش کسبه قدیم باقی مانده در بازار تهران، نمایش هنجارهای مشاغل جدید و نمایش حیات مدنی، زندگی روزانه، آیین های دینی، ملی و اجتماعی در بافت تاریخی بازار تهران و بخش جنبی؛ یادمان عکس های قدیمی بازار تهران، برگزار می شود.
وی ادامه داد: بافت تاریخی تهران که از شمال خیابان ۱۵خرداد غربی – جبهه جنوبی، جنوب خیابان مولوی-جبهه شمالی، غرب خیابان خیام-جبهه شرقی و در شرق مصطفی خمینی(چهارراه سیروس)-جبهه غربی واقع شده، بازارچه های امین السلطان، نایب السلطنه، قوام الدوله، عودلاجان، امزاده یحیی جز محدوده بافت تاریخی بازار تهران محسوب نمی شود و خارج از ضوابط مسابقه است.
عسگری بیان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را تا ساعت ۲۴ پنجشنبه(۲۰آذرماه) به نشانی اینترنتی ارسال کنند.
وی گفت: دبیرخانه این جشنواره، تورهای رایگان بازار تهران ویژه عکاسان را برگزار می کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *