جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

میدان نقش جهان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آذر ۱۴۰۱

میدان نقش جهان  یکی از زیباترین جاهای دیدنی و میدان های جهان می باشد. این میدان به طول تقریبی ۵۰۷ و عرض ۱۵۸ متر است که همانند زنجیری چهار اثر تاریخی بی نظیر دنیا را به هم پیوند داده است . مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، سر درب بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو. همچنین پیرامون میدان نقش جهان دویست حجره دو طبقه قرار دارد.با انتخاب اصفهان به پایتختی در عهد صفویه و گسترش این شهر، این میدان به جای میدان کوچکی که از دوران تیموریان باقی مانده بود احداث گردید.به هنگامی که دو مسجد امام و شیخ لطف الله و سردر بازار قیصریه ساخته شد. این ۳ بنا با طاقهای متحدالشکل به هم مربوط شدند . با پایان یافتن میدان و خاتمه تزیینات، کف آن شن ریزی و مسطح شد.

نقش جهان میدان نقش جهان

کاربری میدان نقش جهان در گذشته

از این زمان بود که میدان نقش جهان برای انجام مسابقات و بازی های معمول آن عصر مانند چوگان و قاپوق اندازی مورد استفاده قرار می گرفت. سان و رژه سربازان و سپاهیان نیز در همین محل انجام می شد.در طول دوران ساخت میدان نقش جهان و پس از آن در سراسر دوران صفویه، میدان زنده و فعال بوده است. لیکن در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، به تدریج از رسیدگی به میدان خودداری شده است. در ایام سلطنت شاه سلطان حسین، جوی های آب به تدریج راکد شدند. آخرین درختان باقیمانده از درختانی که شاه عباس به دست خود کاشته بود، خشکیده اند.

میدان میدان نقش جهان

 

معماران میدان نقش جهان

استاد محمدرضا و استاد علی اکبر اصفهانی، نام دو تن از معمارانی است که میدان را طرح ریزی نموده و آن را به شکل فعلی بنا نهاده اند. نام این دو معمار بر سردر بناهای پیرامونی میدان به چشم می خورد.در دوره قاجار، این میدان نیز مانند سایر بناهای تاریخی اصفهان مورد بی توجهی قرار گرفت. بخش هایی از میدان در طول دوران آشفتگی ایران از حمله اشرف افغان تا استقرار حکومت قاجاریه، تخریب گردید. بخش هایی نیز از جمله عمارت نقاره خانه در دوره قاجار از میان رفت.از زمان حکومت رضا شاه تا امروز، کار مرمت و بازسازی این ابنیه بطور مداوم ادامه دارد.

بیشتر سیاحان و جهانگردانی که از اصفهان مطلب نوشته اند بر شکوه و عظمت میدان نقش جهان تاکید کرده اند.از حضور سفرا و نمایندگان خارجی و سایر اتباع کشورهای دیگر در این میدان خاطراتی را ذکر کرده اند.امروز نیز میدان نقش جهان اصفهان یکی از گردشگاه های مهم و از دیدنی های اصفهان است که سیاحان و گردشگران خارجی و مسافران ایرانی با شوق از آن دیدن می کنند.

میدان 5 میدان نقش جهان

بازار قدیمی اصفهان

بازار قدیمی اصفهان در دورادور میدان نیز یکی از مهمترین نقاط تولید و عرضه صنایع دستی کشور به شمار می رود. این بازار که صنعتگران و هنرمندان اصفهانی هر یک در حجره ای از آن مشغول به تولید صنایع دستی مانند قلم کاری، مسگری و … هستند.در این بازار زیبا بیشتر صنایع دستی، یادمانها و سوغات های نقاط مختلف کشور را در خود جمع آورده است . این خود یکی از دلایل محبوبیت میدان نقش جهان در میان گردشگران داخلی و خارجی است.

قهوه خانه هایی در اطراف میدان دیده می شود. این قهوه خانه ها برای گذراندن وقت شاعران، هنرمندان، درباریان و بعضی از سران مملکتی و سرگرم ساختن خود به تفریح هایی از جمله مشاعره و شنیدن حکایات ایجاد می شد. همچنین محل مذاکرات تاریخی که بین فرستادگان خارجی و دولتمردان ایرانی صورت می گرفت .

درشکه سواری در میدان از مشاغل سنتی اصفهان است که برای جابه جایی گردشگران وتوریست های خارجی و نیز معرفی فرهنگ و آثار تاریخی اصفهان استفاده میشود.میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. همچنین این میدان در اردیبهشت ۱۳۵۸ و جز نخستین آثار ایرانی میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

میدان 1 میدان نقش جهان

نحوه دسترسی

میدان نقش جهان اصفهان در شمال این شهر و در مرکز دیدنی‌های تاریخی اصفهان قرار دارد. در شرق میدان، خیابان حافظ و در غرب آن خیابان سپه‌، مسیرهای ورودی به این میدان را شامل می‌شوند. خیابان سپه عمود بر زاینده‌رود است و به‌دلیل وجود پارکینگ در ورودی‌های این خیابان به میدان، تردد بالایی دارد. از خیابان استانداری، کوچه پشت مطبخ و تمام کوچه‌های موازی آن، می‌توان پیاده به میدان رفت.
میدان عتیق (امام علی کنونی) در شمال شرقی نقش جهان قرار دارد. فاصله آن با میدان نقش جهان تنها دو و نیم کیلومتر است. میدان نقش جهان سه محور اصلی را شامل می‌شود. محور اول شمالی – جنوبی است و مسجد امام را به دروازه قیصریه وصل می‌کند. محور شرقی – غربی دوم حدفاصل مسجد امام و عمارت عالی قاپو را شامل می‌شود. جهت سوم نیز شرقی – غربی و در راستای کاخ چهل ستون تا ساختمان‌ها و بناهایی در گذشته بوده که امروزه کاملا ویران شده‌اند. امروزه در امتداد بناها و ساختمان‌های تاریخی از این میدان تا زاینده‌رود، تنها عمارت‌هایی محدود باقی مانده‌اند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به عمارت چهل ستون و کاخ هشت بهشت، اشاره کرد.

میدان 2 میدان نقش جهان

میدان 3 میدان نقش جهان

میدان 4 میدان نقش جهان

 

میدان 8 میدان نقش جهان

میدان 9 میدان نقش جهان

میدان 11 میدان نقش جهان

میدان 12 میدان نقش جهان

 

میدان نقش جهان کجاست؟

میدان در شمال این شهر و در مرکز دیدنی‌های تاریخی اصفهان قرار دارد.

از بازار اصفهان چی بخریم ؟

محصولات و صنایع دستی اصفهان، فرش، ظروف مسی و خشکبار را از بازار بزرگ وبازار قیصریه که اطراف میدان هستند می توان خرید. قیمت اجناس این بازارها مناسب است. 

جاهای دیدنی اطراف میدان کجا هستند؟

مسجد شیخ لطف الله ،مسجد امام ، عالی قاپو ، عمارت چهل ستون و کاخ هشت بهشت و…

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    میدان نقش جهان جز یکی از میدانهای بزرگ با معماری و تاریخ کهن ایران است. شما برید داخلش نظم و تقارن رو ب چشم میبینید.الان درشکه هم اضاف کردن.عالیه

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    میدان نقش جهان جز یکی از قدیمی ترین و باشکوه ترین میدان های ایران است و در زمان صفویه ساخته شده واقعاً هنر معماری ایرانیان را در این بنا میتونین به چشم ببینید حجره های یکدست و یکسان ساخته شده و حوض زیبای وسط این آثار تاریخی واقعا چشمگیر است

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    میدانی بسیار زیبا از دوران صفویه که سه اصل مهم در اداره جهان در اینجا وجود دارد .نماد حکومت یعنی کاخ عالی قاپو،نماد دین مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام،نماد تجارت بازار قیصریه و بازار های دورتادور میدان

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    میدان نقش جهان، جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌ عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید

    ۳ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    يكي از زيباترين مكان هاي ايران است و مانند اسمش نقش جهانه و اگه رفتي حتما سوار كالسكه ها هم شو تا نهايت لذت را ببري

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    برخلاف همیشه که میدان نشانگر دایره است ، میدان نقش جهان مستطیلی زیبا، با شکوه است که هر ضلع اون رو یک بنای تاریخی با یک راسته از بازار سرپوشیده ایجاد کرده و یک استخر کم عمق مستطیلی در مرکز این میدان ،زیبایی این میدن منحصر به فرد را چند برابر کرده، تمام طول شبانه روز دیدنی و زیباست و حداقل نصف روز برای دیدن این فضا وقت لازم دارید .
    نیازی به پیشنهاد نیست چون اصفهان است و نقش جهان ……

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفيع

    زيباترين مكان تاريخي كه مجموع هنر و ديانت و صنعت و هنر در آن بهم آميخته و شكوه ايراني را به رخ مي كشد، بارها و بارها رفتن به نقش جهان باعث نخواهد شد احساس تكراري بودن كنيد زيرا هر بار چيز جديدي را خواهيد ديد

    ۱۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مریم پورابوطالب

    میدان رو توی شب برید و لذت ببرید

    ۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • متین حسینخانی

    میدان بسیار زیبا و بازار دور آن پیشنهاد میکنم کالسکه هم سوار بشین واقعا خوبه و دور تا دورش جاهای دیدنی هست

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    میدان فوق العاده ای بود بازار زیباو کالسکه های دیدنی و کاخ عالی قاپو و….. و این میدان برای بنا های زیادی که دارد بسیار دیدنی است و هر کسی ارزوی دیدن این میدان را دارد.

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    یکی از اثار زیبای شهر اصفهان بود، پر از حجرهای یک دست، حتما دیدن کنید

    ۲۸ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد