رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ دی ۱۳۹۵

موسیقی لری

لینک این مطلب کپی شد!

موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می شود که عبارت اند از موسیقی و ترانه های غنایی و عاشقانه ، موسیقی و ترانه های حماسی و رزمی ، موسیقی و ترانه های سوگواری ، موسیقی و ترانه های فصول ، موسیقی و ترانه های کار ، مو سیقی و ترانه های طنز و سروده های مذهبی .

موسیقی و ترانه های غنایی و عاشقانه

شامل ترانه ها و آهنگ هایی است در وصال یا فراق معشوق ؛ مانند ترانه های هی لو ، بینا بینا ، کیودار ، شیرین و خسرو ، ساری خانی ، میر بیگی و ده ها ترانه ی دیگر که در مقام های مختلف موسیقی لری اجرا می شود .

موسیقی و ترانه های حماسی و رزمی

این سرودها بیانگر ارزش ها ی حماسی و رزمی جنگ آوران در میان ایل هستند ؛ مانند جنگ لرو ، دایه دایه و یا مقام های موسیقی بی کلام که در رزمگاه و مسابقه به کار رفته اند ؛ مانند جنگه را ، سوارهو و نقاره .

موسیقی و ترانه های سوگ واری
که بیشتر جنبه ی آیینی داشته است و در مواقع سوگ واری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوانی دارد ؛ مانند چمری یا مقام های سحری ، پاکتلی ، شیونی و ده ها مقام دیگر .

موسیقی و ترانه های فصول
که ویژه ی فصول مختلف است ؛ مانند بزه کوهی ، ماله ژیری و کوچ بارو .

موسیقی و ترانه های کار
که به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و زنان ایلاتی این ترانه ها به صورت فردی یادسته چمعی خوانده می شود ؛ مانند ترانه های گل درو (برزی گری ) هوله (خرمن کوب ) مشک زنی ، شیردوشی ، چوپانی .

موسیقی و ترانه های طنز
که اغلب فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایشی طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است .

سروده های مذهبی

برا اسا س کلام های یارسان ( از سوده های اهل حق بوده ، جنبه عرفانی و اعتقادی آن بسیار عمیق است ؛ مانند ضامن آهو ، سرای خاموشان ( شهر بی صدا ) و دوازده کلام یاری .

موسیقی سازی
سازهای موسیقی لری عبارتند از سورنا ، دهل ، تال ( کمانچه ) ، تنبک ( تمک ) تنبور و سازهای سنتی مرسوم . در این میان کمان چه یگانه سازی است که با سازهای دیگر اقوام تفاوت اساسی دارد .

سورنا : نام ساز بادی باستانی ایرانی است که از چوب ساخته می شود . سورنا و کرنا هر دو به معنی بوق است و با لغت horn انگلیسی احتمالا از یک ریشه اند . این ساز به علت اینکه از شاخ حیوانات ساخته می شد در میان اقوامی که به زبان هند و اروپایی اولیه سخن می گفتند به این اسم نامیده شده . البته سورنای کنونی به مراتب از بوق های شاخی اولیه پیش رفته تر است ولی عضوی از خانواده ی سازهای بادی یا بوقی به شمار می آید .

دهل یکی از سازهای کوبه ای و طبلی بزرگ دورویه است که هر دو طرف آن پوست گاو یا گاومیش کشیده می شود . در متن های مختلف نام آن ، داول ، تاول و داوول آمده است .

کمانچه : از سازهای زهی ایرانی است . این ساز علاوه بر شکم و دسته و سر ، در انتهای تحتانی ساز ، پایه نیز دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می گیرد . کمانچه ی لری (تال ) به کمانچه ی متداول در موسیقی سنتی شباهت های فراوانی دارد اما دو ویژگی آن را از کمان چه ی سنتی مجزا می سازد .اولین تفاوت مربوط به کاسه ی این ساز است که بر خلاف کمان چه ی سنتی بسته و یک تکه نیست بلکه انتهای آن باز است ، شکلش تا حدودی مخروطی و درون کاسه و زیر پوست آن مشهود است . به همین دلیل آن را کمانچه پشت باز نیز می گویند .

دومین ویژگی در حفظ سنت کهن تعداد سیم ها در این ساز است . از دوران باستان تا عهد قاجار ، کمان چه دارای سه سیم بود ، اما پس از ورود ویولن به ایران ، کمان چه نوازان به تقلید ، سیم چهارمی بر کمانچه افزودند . کمانچه ی موسیقی سنتی امروزه دارای چهار سیم است . شایان ذکر است که در موسیقی کردی از این کمانچه استفاده نمی شود و با وجود وجوه اشتراک میان این دو موسیقی ، کمان چه ی پشت باز ساز انحصاری مردم لر است .
27-2 موسیقی لری
تنبک : یکی از سازهای کوبه ای پوستی است و از نظر ساز شناسی جز طبل های جام شکل محسوب می شود که از این خانواده می توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و هم چنین زیر بغلی در افغانستان اشاره کرد .

تنبور : سازی زهی است که در آن سیم ها از روی دسته ای بلند و کاسه ای می گذرند و با ضربه انگشتان به صدا در می آیند . امروزه تنبور را می توان سازی محلی دانست با دسته ای بلندتر و کاسه ای بزرگ تر و منحنی تر از سه تار ، دارای دو یا سه سیم و چهارده پرده که به فاصله ی اکتاو در ساز پرده بندی شده است . ویژگی های اجرایی آن در دو تار مشهود نیست . تنبور را با پنجه می نوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سه تار که آنها نیز با انگشت (ناخن ) به صدا در می آیند .

قوم لر به ویژه در منطقه لرستان ، بیش از اقوام دیگر از دستگاه ماهور بهره برده اند . آمیختگی فرهنگی با این دستگاه سبب ابداع گوشه ی شیرین و خسرو در ماهور شده است . چنین گوشه ای در موسیقی سنتی ایران در دستگاه شور وجود دارد و اجرای این گوشه در دستگاه ماهور منحصر به قوم لر است .

28-1 موسیقی لری

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    مادر من عاشق اهنگ لریه..همیشه شبکه یاسوجو میگیره برا آهنگاش..البته اینو بگم برای اهنگای شادش

    ۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *