جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موسیقی بومی قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

کامران کاکاوند از اساتید آواز و موسیقی استان است که فعالیت جدی در این زمینه را از سال ۶۷ آغاز نموده و در کلاس آقای عاملی شرکت کرده و با بهره مندی از دایی خود که استاد موسیقی آذری است و همچنین تحت تأثیر عمویش در ابتدا بر اساس علاقه به سمت آواز رفت و بتدریج به صورت جدی فعالیت های مختلفی از جمله اجرای کنسرت با گروه راوی از سال ۷۷، سه اجرا برای بیماران کلیوی و اجرا یی برا ی دانشجویان سمنان، اجرا ی آواز و حضور پی در پی در نشست سعدی پژوهی در قزوین و اجرای کنسرت به یاد استاد مشکاتیان در شیراز و برنامه های جنبی بسیار دیگر در این عرصه ارائه نمود و در کنار آواز ، استاد خوشنویسی نیز می باشد.
instrument_irani
با توجه به دغدغه های بسیاری که وی در زمینه وضعیت آواز در استان داشت با وی به گفتگو نشستیم.
به گزارش صبح قزوین، کاکاوند در خصوص اهمیت موسیقی بومی اظهار کرد: اکثر استان ها از صدا و سیما موسیقی بومی خود را پخش می کنند و لی در قزوین، پخش موسیقی بومی بسیار کمرنگ و موسیقی سراسری بسیار می باشد.
وی پیشنهاد کرد: طی فراخوانی از گروه های مختلف موسیقی پاپ و سنتی دعوت شود تاعلاوه بر معرفی برنامه هایشان، تنها از فرد و گروه خاصی استفاده نشود و طی مناسبت های مختلف در سال، از خوانندگان استان بهره مند شویم؛ با این اقدام هم کمک هزینه ای به خوانندگان موسیقی می شود و هم از نیروی بومی در استان حمایت می شود.
کاکاوند افزود: با وجود خوانندگان و نوازندگان مطرح در استان باید شرایط مناسب جهت بهره مندی از آنها فراهم شود؛ متاسفانه وقتی برای گرفتن مجوز مراجعه می کنیم به بهانه بومی بودن و از طرفی استقبال کم مردم موافقت نمی شود؛ گناه موسیقی سنتی قزوین چیست که از شبکه های سراسری پخش نمی شود؛ مسئولین فرهنگی اگر نظر سنجی از مردم انجام بدهند خیلی خوب است و لی متأسفانه چنین چیزی را شاهد نبودیم.
این استاد آواز استان تصریح کرد: برخی افراد با رواج موسیقی هایی که ارزش موسیقیایی چندانی ندارند سعی دارند به فروش بیشتر آثار برسند.
وی تأکید کرد: در نظر سنجی از مردم باید ببینیم نیاز فرهنگی استان چیست نه اینکه تنها به نیاز مردم توجه کنیم ؛ باید موسیقی ای که از نظر فرهنگی و ادبیات ما غنی باشد ارائه دهیم.
این استاد آواز در خصوص اختلاط دختر و پسر در کنسرت اخیر در قزوین اظهار کرد: موسیقی پاپ و سنتی ضروری است و مسئولین فرهنگی در حمایت از موسیقی بومی استان نقش موثری دارند و باید تبلیغات و حمایت بیشتری از خوانندگان موسیقی سنتی نمایند. همچنین مسئولین فرهنگی که صدور مجوز کنسرت می دهند باید کنترل بسیاری داشته باشند تا باعث آزار و اذیت مردم نشود .
کاکاوند ادامه داد: متأسفانه عملکرد ضعیف یک کنسرت پاپ باعث می شود که در دادن مجوز نسبت به موسیقی سنتی و بومی استان سخت گیری کنند درحالی که نیروهای بومی قوی در موسیقی داریم که بی هیچ حاشیه ای و با رعایت موازین اخلاقی، اسلامی و هیجان خاص خود اجرا می شوند.
وی با بیان اینکه موسیقی سنتی ایرانی، شامل دستگاه ها، نغمه ها و آوازها از هزاران سال پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در متن مردم ایران جریان داشته است افزود: آنچه دل نشین تر، ساده تر و قابل فهم تر بوده است امروز در دسترس است، بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان متأثر از این موسیقی است و هر کدام به سهم خود تأثیراتی در شکل گیری این موسیقی داشته اند.
images
کاکاوند در پاسخ به اینکه معیار موسیقی ایرانی چیست گفت: اساس و معیار سنجش موسیقی ایرانی در درجه اول، ادبیات و فرهنگ ایرانی و بعد آهنگساز و موسیقی دان خوب می باشد که در این زمینه به خوبی فرهنگ سازی نشده است؛ هنوز مردم فرهنگ، موسیقی و ساز ایرانی را به خوبی نمی شناسند و وقتی اطلاع از فرهنگ و ادبیات ایرانی نداریم چگونه می توانیم موسیقی ایرانی را تحویل دهیم.
وی خاطر نشان کرد: الهه ناز استاد بنان هنوز پس از سالیان متمادی بوی تازگی می دهد و لی بسیاری از آثار کنونی این ویزگی را ندارند چرا که شناخت کمی از موسیقی و ادبیات ایرانی داریم.
این هنرمند در پاسخ به اینکه آیا آموزش موسیقی نیازمند استعداد ذاتی است اظهار کرد: هنر در ذات انسان است و اکتسابی نیست تا زمانی استعداد خوانندگی در فردی نباشد به اهداف ایده آل در موسیقی نمی رسد و علاقمندان به خوانندگی با رفتن به کلاس و آموزش بیشتر می توانند پرورش یافته و به موفقیت برسند ؛ کسی که استعداد خوانندگی ندارد با آموزش نیز به موفقیت نمی رسد و خمیر مایه هنر در وی باید باشد.
وی به قانون موسیقی در ایران در خصوص اجرای تک خوانی توسط بانوان اشاره نمود و گفت: بر اساس قانون موسیقی، خواندن یک خانم در کنار آقا و هم صدا با آن ایرادی ندارد ولی تک خوانی غیر قانونی است و تنها در کنسرت ویزه بانوان، تک خوانی جایز می باشد و هم خوانی چند خانم با یکدیگر مشکل نیست؛ طبق نظر مراجع اگر صدای تک خوانی موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد.

1344 موسیقی بومی قزوین
کاکاوند اضافه کرد: این موضوع بستگی به نفس موسیقی دارد و گاهی خواننده ای شعر عرفانی و یا اشعار حافظ و مولانا را می خواند در نتیجه یک موسیقی ایرانی و لطیف را اجرا می کند و ذهن مخاطبان نیز منحرف نمی شود و باعث لهو و لعب نمی باشد؛ موسیقی تا زمانی که ذهن ما را به سمت انحراف و منفی بودن سوق ندهد ایرادی ندارد.
وی توصیه کرد: لازمه وجو د نوازنده و خواننده خوب، حضور این قشر در جلسات ادبی و هنری است و با حضور در این جلسات شناخت بیشتری کسب می کنند همچنین در محافل هنری مانند نمایشگاه نقاشی نیز شاهد عدم حضور علاقمندان هستیم در حالی که زیبا شناسی، امری جدا از هنر نیست و شعر نیز مرتبط با موسیقی است و شعر خوب را باید شناخت و متناسب با آن آواز بخوانیم.
این استاد آواز با تأکید بر اینکه ضعف موسیقی ما در دیده نشدن است افزود: اصولا خیلی از خواننده ها ته صدایی دارند و می خوانند یکی از مسائل در مورد کمبود فضای خلاقیت در موسیقی سنتی این است که هر شاگردی ابتدا از استاد خود تقلید کند و بعد اگر خلاقیتی از خودش داشت بروز بدهد و ارائه نشدن اثر و عدم شناخت فرد مهمترین ضعف موسیقی است.
کاکاوند خاطر نشان کرد: موسیقی ایرانی و سنتی به ویژه در قزوین کمتر دیده می شود چرا که بسیاری از خوانندگان قوی در قزوین، صدایشان از صدا و سیما پخش نشده است.
وی ادامه داد: به راستی چرا در تلویزیون اساتید بنام موسیقی سنتی و ایرانی در مورد آواز ایرانی صحبت نمی کنند تا به مردم راهنمایی درست ارائه کنند. وقتی که چنین چیزی غیرممکن است هیچ هنرمندی کاری از دستش برنمی آید. هنرمند آن زمانی می تواند کار کند که دیده شود و فرصت ارائه صدا داشته باشد و در کنار آن کیفیت و سطح بالای کار نیز دخیل می باشد.
این هنرمند و استاد موسیقی با اشاره به اینکه جامعه نیاز به موسیقی پاپ وسنتی دارد اما پایبندی به سنت و حفظ پایه های سنتی مهم است گفت: اهل موسیقی و اساتید آواز ایران علاوه بر پایبندی به سنت ها می توانند افق های رو به رو را ببینند و کارهای شایسته ای را انجام بدهند.
وی افزود: پایبندی به اصولی که آن خواننده اجرا می کند اشکالی ندارد ولی اینکه بخواهیم تقلید صدا و یا حرکات از خواننده ای داشته باشیم درست نیست؛ خوانندگان جوان باید راه و صدای خود را پیدا کنند و علاوه بر پایبندی به اصول اساتید، سعی کنند که خودشان باشند و به اصالت و جوهره ای که دارند برسند.

1345 موسیقی بومی قزوین

1346 موسیقی بومی قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *