رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه گرمابه های سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۶

گرمابه قلی سمنان

حمام قلی در خیابان امام خمینی سمنان، پشت هتل کومش در کوچه معروف به ملا قزوینی واقع شده است.

در این حمام کتیبه ای که حاکی از تاریخ بنای اولیه آن باشد, وجود ندارد ولی عده ای تاریخ بنای آن را با آب انبار مقابل بنا هم زمان می دانند و اگر چنین باشد می توان حمام قلی را در زمره یکی از آثار قرن دهم به شمار آورد.حمام قلی شامل سه قسمت سربینه، رخت کن، گرم خانه و خزانه است. بخش اول یا سربینه به شکل مربعی است که چهار غرفه با تاق های قوسی شکل در اطراف آن ساخته شده است. نور داخل سربینه از طریق روزنه هایی که در وسط سقف و در اطراف آن ساخته شده است تأمین می شود. قسمت دوم حمام گرم خانه است که برای ورود به آن باید از هشتی گذشت. قسمت اصلی آن دارای طرح مستطیل شکل و سقف ضربی با نورگیر است.در قسمت شمالی گرم خانه طرح هخامنشی ساخته شده که به اندازه ۲۰ سانتی متر از کف حمام بلندتر و در وسط آن حوضی قرار دارد. در قسمت باختر, گرم خانه خزانه و در بخش جنوب که به اندازه یک متر از سطح گرم خانه پایین تر است، دوش های آب گرم و سرد ایجاد شده است. این حمام، بدون در نظر گرفتن سقف گنبدی آن، به صورت بنایی جدید درآمده و تا حدودی از اصالت تاریخی خود خارج شده است.

-قلی-1 موزه گرمابه های سمنان

-قلی موزه گرمابه های سمنان

گرمابه ناسارسمنان‌

این‌ حمام‌ در بازار عمومی‌ سمنان‌ و در جنوب‌ شرقی‌ تکیه‌ ناسار قرار دارد. این‌ بنا در سال ‌۱۱۱۸ هجری‌ قمری‌ در زمان‌ شاه‌ عباس‌ صفوی‌ ساخته‌ شده‌ است‌. بر بالای‌ سر در کوچک‌ حمام‌، سنگ‌ نبشته‌ای‌با عبارت‌ «بنا کنندگان‌ این‌ حمام‌ حاجی‌ الحرمین‌، حاجی‌ محمد زمان‌ ملک‌، به‌ تاریخ‌ ۱۱۱۸ هجری‌» بر آن‌ نقش ‌بسته‌ است‌.

%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B1-11 موزه گرمابه های سمنان

%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B1-21 موزه گرمابه های سمنان

%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B11 موزه گرمابه های سمنان

گرمابه نخست‌ سمنان‌

حمام‌ نخست‌ در ابتدای‌ بازار عمومی‌ و در کنار خیابان‌ شهدای‌ سمنان‌ قرار دارد. این‌ حمام‌از سه‌ بخش‌ سرینه‌، گرمخانه‌ و خزانه‌ تشکیل‌ شده‌ است‌. سر در اولیه‌ حمام‌، کاشیکاری‌ شده‌ و کتیبه‌ای‌ از کاشی‌قرمز دارد که‌ عبارت‌ زیر بر آن‌ نوشته‌ شده ‌است‌: «گرمخانه‌ نخست‌ سنه‌ ۱۳۴۹ ه.ق‌»

%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%A8%D9%87-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA موزه گرمابه های سمنان

حمام‌ پهنه‌ و گرمابه‌ حضرت‌ سمنان‌

این‌ حمام‌ که‌ مابین‌ مسجد جامع‌ و امامزاده‌ یحیی‌ در سمنان‌ قرار دارد، درزمان‌ سلطنت‌ ابوالقاسم‌ با برخان‌ پادشاه‌ تیموری‌ (در سال‌ ۸۵۶ ه.ق‌) و به‌ دستور وزیر وی‌ خواجه‌ غیاث‌ الدین‌بهرام‌ سمنانی‌ ساخته‌ شده‌ است‌. این‌ بنا در زمان‌ مظفرالدین‌ شاه‌ قاجار (در سال‌ ۱۳۱۲ ه.ق‌) و به‌ دستور حاج‌ملاعلی‌ حکیم‌ الهی‌ دانشمند معروف‌ تعمیر و تجدید بنا شد. ساختمان‌ حمام‌ مشتمل‌ بر سه‌ قسمت‌ رختکن‌ یاسر بینه‌، گرمخانه‌ و خزانه‌ است‌. یکی‌ از قسمت‌های‌ جالب‌ توجه‌ این‌ حمام‌ سر در زیبا و کاشیکاری‌ شده‌ آن‌است‌. در بالای‌ در ورودی‌، اشعاری‌ به‌ خط‌ نستعلیق‌ خوانا و استادانه‌ نوشته‌ شده‌است‌. حمام‌ پهنه‌ از موقوفات‌مسجد جامع‌ سمنان‌ است‌ و سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ استان‌، پس‌ از باز پیرایی‌ آن‌ در سال‌ ۱۳۷۳ آنرا به‌ عنوان ‌موزه‌ مردم‌ شناسی‌ بازگشایی‌ کرد.

%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%BE%D9%87%D9%86%D9%87 موزه گرمابه های سمنان

%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%A8%D9%87 موزه گرمابه های سمنان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *