جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه مهرو سکه

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۶

موزه مُهر و سکه کومش، نخستین موزه تخصصی سکه و مُهر در استان سمنان است که هم زمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها، در بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان و مشارکت بخش خصوصی (مهندس حسن پاکزادیان) گشایش یافت.

در این مجموعه تخصصی؛ مُهرها، ابزارهای مبادلاتی کالا از قبیل حلقه های مبادلاتی، پول های اولیه، سکه، اسکناس، سفته و برات و ابزارهای نگهداری پول، از ابتدای تاریخ ایران تا عصر حاضر به نمایش در آمده است.

بخش نخست به مُهر ها اختصاص داده شده که شامل مُهر ها و اثر مُهر هایی از هزاره دوم پیش از میلاد تا دوره قاجار است.

نمایش سکه ها در بخش دوم در این مجموعه بر اساس سیر تحولات تاریخی به شکل دیدنی به نمایش گذاشته شده و تاریخ ۳۰۰۰ ساله تبادلات پولی این مرز و بوم را معرفی می کند.

در این پروسه نمایشی تلاش شده تا «سکه ها» به عنوان مستند ترین اسناد تاریخی، از جهات اقتصادی، هنری و تاریخی مورد بررسی و نمایش قرار گیرد.

بخش پایانی این مجموعه به نمایش سکه های ضرب شده در درمسراهای متعدد ایالت تاریخی کومش (هکاتوم پیلُس، قومس، سمنان، دامغان، بسطام، بیار، فیروزکوه، فریم، دماوند، شهمار، دربند، درجزین و … ) اختصاص یافته است.

در این مجموعه تعداد بیش از ۵۰۰ قطعه سکه، ۲۴ برگ اسکناس، ۸۰ قطعه مُهر و تعدادی ابزار ارائه شده تا پژوهشگران، اندیشمندان و علاقمندان با نگریستن و اندیشیدن پیرامون جنبه های مختلف و متعدد مطالعاتی آنها زمینه ای برای اعتلای بینش هنری، فرهنگی و تاریخی جامعه فراهم آورند.

muze mohro sekke2 موزه مهرو سکه

muze mohro sekke1 موزه مهرو سکه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    موزه زيبا و ديدني البته با اشيا نفيس و ديدني و سكه هايي با جنس و قدمت مختلف براي علاقمندان توصيه مي كنم

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *